شناسهٔ خبر: 201633 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به لارستان مطرح کرد :

توسعه محور لار – بندرعباس اولویت ملی و بخشی کلیدی از کریدورهای حمل‌ونقل کشور

آیین شروع عملیات اجرایی قطعه سوم محور لار – بندرعباس با حضور هوشنگ بازوند معاون محترم وزیر معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش راهبردی محور لار – بندرعباس در کریدورهای حمل‌ونقل کشور، از برنامه‌ریزی برای تکمیل ۴۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان سال ۱۴۰۵ و اتمام کامل پروژه در سال مالی ۱۴۰۶ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آیین شروع عملیات اجرایی احداث باند دوم محور لار – بندرعباس به طول ۳۱ کیلومتر، ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه ۱۱۰۰ شهید والامقام جنگ تحمیلی، سرداران عزیز و دانشمندان بزرگ، از حضور مسئولان و مردم قدردانی کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن تشکر ویژه از علاءالدین بروجردی، نماینده مردم لارستان و سایر مسئولان محلی و کشوری، گفت: وزیر راه و شهرسازی سلام گرم خود را به مردم عزیز لارستان رساندند و بر اهمیت پروژه محور لار – بندرعباس تأکید ویژه داشتند.

بازوند با اشاره به نگاه استراتژیک دولت در حوزه حمل‌ونقل افزود: یکی از اولویت‌های پررنگ دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور محترم، دکتر پزشکیان، توسعه و تعیین تکلیف کریدورهای حمل‌ونقلی کشور است. این سیاست دقیقاً بر پایه تأکید مقام معظم رهبری طی دو سال گذشته شکل گرفته که فرمودند: اگر ارزی وارد کشور می‌شود، باید صرف توسعه کریدورها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل شود. این یک نگاه آینده ‌نگرانه است، چرا که در آینده جنگ، جنگِ کریدورهاست؛ کریدورها صرفاً مسیر جابجایی کالا و مسافر نیستند، بلکه حامل سیاست، قدرت و امنیت نیز خواهند بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۱۲ کریدور بزرگراهی، ۹ کریدور ریلی و ۷ کریدور آزادراهی در کشور تعریف شده که پروژه محور لار – بندرعباس بخشی از همین شبکه ملی راهبردی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه‌های سنگین پروژه‌های زیرساختی گفت:برای تحقق شعار سال – سرمایه‌گذاری برای تولید – در تلاش هستیم با جذب منابع از محل اوراق، مولدسازی و مشارکت بخش خصوصی، زمینه توسعه زیرساخت‌های کشور را فراهم کنیم. در حوزه آزادراهی، سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تا امروز بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان بوده که فقط در سال جاری، بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۶۵۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۷۰۰ کیلومتر ریل و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در کشور در حال اجراست. این عددها نشان می‌دهد که توسعه زیرساخت‌ها فقط یک ضرورت نیست، بلکه اولویت قطعی کشور است.

بازوند با تأکید بر اهمیت محور لار – بندرعباس در نقشه حمل‌ونقل کشور، خاطرنشان کرد: این محور یکی از مسیرهای حیاتی کشور است که تکمیل آن بخشی از کریدور راهبردی شیراز – بندرعباس و در ادامه اتصال به شبکه‌های ترانزیتی شمال – جنوب است. با برنامه‌ریزی انجام‌شده، تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مولدسازی تنظیم شده است.

وی ادامه داد: پیمانکاری که در گذشته عملکرد مطلوبی در منطقه داشته، در مناقصه عمومی این پروژه نیز برنده شد و با تعهدی که داده، ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۴ از قطعه ی دوم که در گذشته به ایشان پیمان سپاری شده، حدود ۳۰ کیلومتر از محور را به بهره‌برداری خواهد رساند.

بازوند در ادامه افزود :برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۵، حدود ۴۰ کیلومتر از محور لار – بندرعباس تکمیل شود و با توکل به خدا و همراهی مسئولان، سال مالی ۱۴۰۶ سال پایان این محور باشد؛ به‌گونه‌ای که از شیراز تا اصفهان، مسیرهای چهارخطه تکمیل شده باشند.

وی با اشاره به اهمیت ایمنی جاده‌ها گفت:اکنون باید بپذیریم که تقریباً همه محورهای کشور پرحادثه هستند. بنابراین، تنها راه کاهش تلفات و افزایش ایمنی، حرکت به سمت تبدیل محورها به بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاست.

در پایان، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تلاش‌های همه عوامل اجرایی، مشاوران و پیمانکار پروژه به‌ویژه شرکت گوربند و مدیریت آن قدردانی کرد و گفت:امروز با وحدت، پیگیری و برنامه‌ریزی، می‌توانیم گام‌های مؤثری برای توسعه متوازن مناطق و کاهش فاصله زیرساختی جنوب کشور با سایر نقاط برداریم.