شناسهٔ خبر: 20178 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سفر به چهارگوشه ایران در نوروز

«باغ گلشن»بهشت برین کویر/ تفرجگاهی زیبا در روز طبیعت

باغ گلشن طبس شهرستان طبس به عنوان بزرگ ترین شهرستان خاورمیانه در دل کویر باغ زیبایی را در خود جای داده که به بهشت برین کویر معروف شده و در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافران است.

نام طبس از زمان تأسیس اولین سلسله‌ های پادشاهی در ایران، نام آن در روایات و اسناد تاریخی دیده می ‌شود.

کند و کاو در تاریخ ما را به حضور طبس در هزاره قبل از میلاد مسیح رهنمون می‌ کند، یعنی زمان مادها که نخستین سلسله بعد از مهاجرت آریایی ‌ها در ایران بودند همچنین زمان هخامنشیان و جنگ و گریز اسکندر با داریوش‌ سوم آخرین پادشاه هخامنشی.

طبس از شهرستان های خراسان جنوبی است  که ۵۵ هزار و ۸۰۸ کیلومتر مربع وسعت دارد و پهناورترین شهرستان ایران بلکه خاورمیانه است که ۲۷۰ کیلومتر با بیرجند مرکز خراسان جنوبی، ۳۶۵ کیلومتر با یزد، هزار و ۴۶ کیلومتر با تهران، ۵۴۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد.

شهرستان طبس با وجود اینکه در مجموع دارای آب و هوای گرم و خشک است اما اگر تفحصی در سطح شهرستان صورت گیرد از انواع مختلف محصول می‌ توانیم اثری در آن بیابیم که مهمترین محصولات کشاورزی طبس عبارتند از غلات، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز، هندوانه و خربزه، حبوبات، زعفران، زیره، زیتون، خرما، نارنج، نارنگی، پرتقال، لیمو، بالنگ، پسته، زردآلو، انار، گیلاس، انجیر، انگور، آلو، آلبالو، گردو، خرمالو، توت و...

 باغ گلشن رویایی در قلب کویر

این شهرستان دارای جاذبه هایی بسیار دیدنی است که باغ گلشن در قلب کویر چشم هر بیننده ای را به تعجب وا می دارد و زیبایی خیره کننده آن در دل کویر ایران باور کردنی نیست.

باغ گلشن طبس باغی زیبا و تاریخی متعلق به دوره افشاریه - زندیه است که یکی از مهمترین باغهای ایرانی به شمار می ‌رود.

این باغ توسط میرحسن خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، ساخته شده است.

هزاران درخت میوه در این بنای تاریخی هشت هکتاری، طبیعت بی ‌نظیری آفریده که هر بیننده‌ ای از نظاره آن غرق در لذت می ‌شود.

این باغ بر روی امتداد جریان آب چشمه‎های سرد و گرم که به جانب طبس می‎آید شکل گرفته، آب از انتهای مجموعه وارد باغ شده و پس از آبیاری کرتها و حرکت در جویها و فواره‎ها از زیر هشتی ساختمان سردر می‎گذرد و به شهر می‎رود.

طراحی این باغ بر اساس نمونه چهارباغ است که برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت، دو نهر در آن همدیگر را قطع می‌نمایند. درختانی که گفته می‌شود ۴۰۰ سال عمر دارند سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می‌گسترانند.

دومین باغی که «دیلی تلگراف» در میان زیباترین باغ‌های جهان معرفی نموده است، باغ «عفیف‌آباد» یا باغ گلشن طبس است.

در این باغ گونه‌ مختلف گیاهان سازگار با اقلیم‌ متفاوت آب و هوایی مانند درخت چنار که خاص مناطق سردسیر است در کنار خرما که فقط در مناطق گرمسیری رشد می‌کند، وجود دارد.

معمار اولیه باغ، طبیعت سبز آن را با توجه به نوع درختان به صورت شطرنجی طراحی و کشت کرده است.

جهانگردانی چون سون‌ سوئدی و آندره‌ فرانسوی که از طبس دیدن کرده‌اند، باغ گلشن را توصیف و از درختان خرما و مرکبات، سایه خنک نخل‌ها، نغمه زیبای آب روان جوی‌ها، چمن‌ میان دو جوی، زمزمه باد در میان درختان و فواره‌ متعدد که آب را مانند تحفه‌ به آسمان می‌فرستند در این باغ سخن رانده‌اند.

خانم گدار همسر آندره‌گدار معمار معروف فرانسوی، باغ گلشن را چنین توصیف کرده است: «در این باغ حوضی بزرگ با فواره‌های متعدد وجود دارد که آب یعنی این ماده با ارزش را مانند تحفه‌ به آسمان می‌فرستد...»

یک نکته منحصر به فرد در باغ گلشن که تنها در تاج محل هند مانند آن تکرار شده، این است که باغ به صورت مربع است، یعنی طول و عرض باغ با هم برابرند و خیابان های موازی، طول و عرض این باغ را به هم متصل می‌کنند.

سردر ورودی باغ با نمایی از اندود گچ سفید، رو به میدان و سوی دیگر رو به باغ، با ایوانی دو ستونه و تزیینات آجری نقش‌دار ساخته شده است.

باغ گلشن طبس در فصل بهار یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه های شرق کشور و استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در روز طبیعت بیشترین آمار گردشگران و مسافران را دارد.

مهر

نظر شما