شناسهٔ خبر: 20327 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جابه‌جايی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر از طریق حمل‌ونقل عمومی در طرح نورزی ۹۵

کشاورزیان ​اعضاء اصلی ستاد هماهنگی خدمات سفر در نشستی مشترک، به تشريح اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر در طرح نوروزی سال ۹۵ پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در اين نشست كه در محل ستاد هماهنگی خدمات سفر در معاونت گردشگری برگزار شد، با اشاره به اين‌كه در دور اول سفرها در ۱۸ استان شاهد بارش برف و باران بوديم، اظهار داشت: در این مدت ۶۳۰۰ نفر با برخورداری از ۴۴۶۰ دستگاه انواع ماشين‌آلات، عملیات برف‌روبی و نمك‌پاشي را در محورهاي كشور انجام دادند‌.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي افزود: در دور دوم سفرها که از هفت فروردین ماه آغاز شد، شاهد بارش برف در ۱۱ استان کشور و بارش باران در سایر استان‌ها بوده‌ایم که در این مدت ۱۲ هزار نفر نیروی راهداری با بیش از ۸۲۰۰ دستگاه ماشين‌آلات در آماده‌باش کامل بودند‌ تا در مواقع ضروري خدمات‌رساني كنند.

مهندس كشاورزيان در ادامه، با ارائه آماري از تردد مسافران توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۳۸ هزار دستگاه سواری در طرح نوروزی به مسافران خدمات ارائه کردند و حدود هشت میلیون نفر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی سفر کردند‌، كه از اين ميزان، ۶۰ درصد با ناوگان اتوبوسي و مابقي با ناوگان ميني‌بوس و سواري جابه‌جا شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در مدت طرح نوروزي حدود ۸۱۶ هزار نفر از مسافران از مرزهای زمینی کشور وارد و يا خارج شدند، اظهار داشت: از اين ميزان، ۶۷ درصد اتباع ایرانی و ۳۳ درصد مسافران خارجی بودند که عمدتاً از مرزهای عراق، ترکیه و آذربایجان از کشور خارج و یا به داخل کشور مراجعه کرده‌اند‌.

وي همچنين با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۴۱ در قالب تماس تلفنی، سامانه پیامکی، سایت، اپليكيشن موبايلي و شبكه‌هاي مجازي گفت: در مدت سفرهای نوروزی هشت میلیون نفر از طریق این سامانه از وضعیت راه‌های کشور، ميزان ترافيك و وضعيت آب و هوا باخبر شدند‌.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به افزایش ۹ دهم درصدی تردد نسبت به سال ۹۴ خاطرنشان کرد: محورهاي منتهي به شمال و تهران جزو پرترددترين محورهاي كشور بوده‌اند و پایانه‌های مرزی مهران، بازرگان، شلمچه، بیله‌سوار و رازی نيز پرترددترین پایانه‌های مرزی کشور در زمان سفر نوروزی بوده‌اند‌.

وي با اشاره به ورود و خروج ۸۱۶ هزار مسافر ایرانی و خارجی از پایانه‌های مرزی کشور در زمان سفر نوروزی تصریح کرد: به ترتيب حدود ۲۰۰ هزار نفر از پایانه مرزی مهران، ۱۰۰ هزار نفر از پایانه مرزی بازرگان، ۷۰ هزار نفر از پایانه مرزی شلمچه، ۵۳ هزار نفر از پایانه مرزی بیله‌سوار و ۵۰ هزار نفر از پایانه مرزی رازی به عنون ۵ مرز پرتردد قلمداد مي‌گردند.

مهندس کشاورزیان با اشاره به تعداد سفرهای انجام شده با حمل‌ونقل جاده‌ای تا ۱۵ فروردین گفت: هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شده‌اند که تعداد سفرهای انجام شده ۶۶۰ هزار سفر بوده است‌.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همچنين با بیان این‌که ۲۳ هزار پرواز داخلی و بین‌المللی انجام شده است، خاطرنشان كرد: از این تعداد ۵۲۰۰ پرواز خارجی و مابقي با پروازهاي داخلي بوده است. ضمن اين‌كه بيش از سه میلیون مسافر از طریق حمل‌ونقل هوایی در نوروز امسال جابه‌جا شدند که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است‌.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به جابه‌جایی یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: در بخش حمل‌ونقل دریایی نیز كه عمدتاً شامل مسافت‌هاي كوتاه بين هرمزگان، قشم و كيش بوده است،  ۱۴ هزار و ۲۵۷ سفر انجام شده است که از اين طريق چهار میلیون و ۷۶۰ هزار مسافر در بخش حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا شده‌اند‌.

براساس اين گزارش، دكتر مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئيس ستاد هماهنگي خدمات سفر نيز در ابتداي اين نشست، با اشاره به تلاش تمامي دست‌اندركاران ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر گفت: حدود ۱۸ دستگاه ملي و شماري از انجمن‌ها و بخش خصوصي و نيز شهرداري‌ها در مدت زمان كوتاه، توانستند سفرهاي خوب و شادي را براي هموطنان با شاخص‌هاي مناسب و رضايت‌بخش رقم بزنند.

وي با بيان اين‌كه در سال جاري، آمارها براساس ۲ پايه آماري نفر شب اقامت و بازديد از مراكز تفريحي، تاريخي و گردشگري، به ثبت رسيد، افزود: در فاصله زمانی ۲۸ اسفند ۹۴ تا پایان ۱۳ فروردین ۱۳۹۵، ۶۲ میلیون نفر شب اقامت با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته و ۱۰۰ میلیون بازدید از مراکز تفریحی‌، تاریخی‌، زیارتی‌، و گردشگری ثبت شد، كه نشان‌دهنده ارتقاي دانش گردشگري هموطنان بوده است.

رحماني‌موحد با تأكيد بر اين‌كه سامانه آماري ستاد با توجه به دسترسي و اتصال به ساير دستگاه‌هاي استاني با دقت كامل آمارها را ثبت مي‌كند، تصريح كرد: امسال استان‌های خراسان‌جنوبی‌، کرمانشاه‌، کهگیلویه و بویراحمد‌ به باشگاه بیش از یک میلیون نفر شب اقامت اضافه شدند.

وي تصريح كرد: در دوران ايام طرح نوروزي، مجموعاً حدود يك ميليون نفر مشغول خدمات‌رساني به مسافران بودند كه متأسفانه تعدادي از اين عزيزان در حين انجام وظيفه در حادثه هلي‌كوپتر هلال‌احمر و نيز دو تن از راهداران تلاشگر در استان گيلان و تعدادي نيروهاي پليس جان خود را از دست دادند، كه از همين فرصت به تمامي خانواده‌هاي داغدار تسليت مي‌گويم.

شايان ذكر است، ساير اعضاي ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر همچون آموزش و پرورش، سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر، راهنمايي و رانندگي ناجا، سازمان تعزيرات حكومتي و مركز مديريت و حوادث پزشكي كشور نيز گزارشي از خدمات ارائه شده به مسافران نوروزي و هموطنان ارائه داشتند.

نظر شما