شناسهٔ خبر: 20358 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

هدایتی تشریح کرد:

جزئیات مرزهای فعال و پرتردد کشور/ تنها یک فقره تصادف ناوگان عمومی در نوروز/ ۶ فروردین پرترددترین روز سفرهای نوروزی

جواد هدایتی مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به وقوع تنها یک فقره تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی در نوروز گفت: متوسط سرعت در نوروز ۲ کیلومتر کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جواد هدایتی با اشاره به طرح نوروزی سازمان راهداری در سال جاری گفت: امسال در جریان سفرهای نوروزی، حدود ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار دستگاه مینی بوس و ۳۸ هزار دستگاه تاکسی به مسافران نوروزی خدمات رسانی کردند.

وی با اشاره به اینکه تا روز گذشته حدود ۷ میلیون و ۸۷۶ هزار مسافر جابه‌جا شده اند، افزود: در طول این مدت ۶۵۷ هزار سفر انجام شده است که این آمار به طور قطع افزایش پیدا می کند.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به حمل و نقل بین المللی در پایانه های مرزی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۹۰ هزار نفر تردد در این مقطع به ثبت رسیده که بیش از ۵۲۷ هزار تردد مربوط به اتباع ایرانی بوده و ۲۶۲ هزار تردد هم برای اتباع خارجی به ثبت رسیده است.

وی، فعال‌ترین مرز در این مدت را مرز مهران عنوان کرد و اظهارداشت: مرز بازرگان، شلمچه، بیله سوار و مرز رازی از دیگر پایانه های مرزی بودند که بیشترین تردد مسافر در آنها انجام شده بود.

هدایتی به آمادگی مراکز معاینه فنی در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: مراکز معاینه فنی آماده کار و پذیرش برای کنترل ایمنی وسایل نقلیه بودند که میزان مراجعه به این مراکز بیش از ۵۳ هزار مورد بوده که نسبت به نوروز سال گذشته ۸۶ درصد افزایش داشته است که بخشی از این به اجرای سامانه برخط برمی گردد.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: خوشبختانه یکی از اثرات این طرح را در آمار تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی می بینیم به طوری که در نوروز امسال تنها یک فقره تصادف ناوگان عمومی برون شهری داشتیم که در حادثه مقصر بوده است. در حالی که در نوروز گذشته این آمار ۹ فقره بوده است.

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت راه ها به صورت شبانه روزی در این مدت فعال بوده است، اظهارداشت: بیش از یک میلیون و ۸۱۲ هزار تماس در این مدت گرفته شده که افزایش ۲۱۸ درصدی را نشان می دهد. همچنین در این مدت بیش از ۱۰۸ هزار تماس با اپراتور گرفته شده و پاسخگویی افزایش ۱۱۳ درصدی داشته است.

هدایتی با اشاره به بیشترین تماس ثبت شده از استانهای تهران، مازندران و اصفهان، ادامه داد: اطلاعاتی که از هزار و ۷۰۰ دستگاه تردد شمار در نوروز گرفته شده نشان می دهد متوسط تردد ساعتی ۴۰۷ وسیله نقلیه بوده است که نسبت به سال گذشته ۶.۹ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: بیشترین تردد مربوط به ۶ فروردین بوده است که پایان دوره اول و شروع دور دوم سفرهای نوروزی بود که میانگین تردد در آن روز به ۴۰۸ وسیله نقلیه رسید.

وی در خصوص متوسط سرعت در جاده‌ها به مهر گفت: به دلیل افزایش سامانه های کنترل سرعت و دیگر اقدامات انجام گرفته، متوسط سرعت در نوروز امسال ۲ کیلومتر کاهش یافت و از ۸۴ کیلومتر به ۸۲ کیلومتر رسید. همچنین در این مدت بیشترین تردد در بعد از ظهر به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول، عمده محورهای پرتردد در این مدت را محورهای خروجی و ورودی تهران دانست و گفت: آزادراه قزوین-کرج، کرج-تهران، تهران-قم و تهران-پاکدشت بیشترین تردد را در این مدت داشتند.

هدایتی به موضوع راهداری اشاره کرد و افزود: در نوروز امسال ۱۸ استان شاهد بارش برف و عملیات راهداری زمستانی بوده است و بیشترین بارش برف در استانهای آذربایجان شرقی، کردستان و مازندران اتفاق افتاده است.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: بالغ بر ۱۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از جاده ها حداقل یک بار برف روبی شده و ۱۰ هزار مسافر راهدارخانه ها اسکان موقت شده اند. همچنین ۱۲ هزار خودرو که در بین راه با مشکل مواجه شده بودند به وسیله همکاران راهدار امدادرسانی شده اند.

وی در خصوص آمار سوانح جاده ای در نوروز گفت: امسال بر اساس آمار پلیس راهور، تلفات ۴ درصد کاهش داشته است و با توجه به کاهش ۱۴ درصدی تلفات در نوروز گذشته، این عدد خوبی است.

هدایتی، واژگونی خودرو را بیشترین علت سوانح اعلام کرد و گفت: متاسفانه امسال نسبت به سال گذشته واژگونی خودرو افزایش داشت اما خوشحالیم که با اقدامات انجام شده حوادث ناوگان عمومی مسافری به یک فقره کاهش داشته است.

نظر شما