شناسهٔ خبر: 20363 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در گفتگو با پایگاه خبری تاکید کرد:

ضرورت تغییر رویکرد شهرهای جدید از تمرکز ساخت «واحدهای مسکونی» به «محله‌محوری»/ پیاده‌سازی مفهوم ایران‌شهر در شهر جدید پردیس/ باید شهری ایجاد کنیم که مردم دائما به فکر فرار از آن نباشند

حبیب الله طاهرخانی عضو هیأت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و معین ویژه شهر جدید پردیس تغییر رویکرد از افتتاح واحدهای مسکونی فاقد خدمات در شهرهای جدید به افتتاح محله را امری بسیار ضروری دانست و گفت: در حقیقت بهره‌برداری از واحدهای مسکونی فاقد خدمات مهمترین مشکل سایت‌های مسکن مهر در کشور به شمار می‌رود.

حبیب‌الله طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص رویکرد جدید این سازمان مبنی بر توجه بیشتر به اندیشه ایران‌شهری در تمامی حوزه‌ها اعلام کرد: ما باید تأمل بیشتری در رفتار و عمل خود در خصوص برنامه‌ریزی و اداره شهرها داشته باشیم و این تأمل باید نهایتا ما را به سمت ارتقای کیفیت زندگی در شهرهایمان برساند. بخشی از این موارد ممکن است از سنت‌ها، تاریخ و شهرسازی ایرانی و اسلامی در گذشته (یا همان اندیشه ایران‌شهری) به دست آمده و بخشی دیگر می‌تواند دست‌آوردهای زندگی مدرن بشری باشد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با بیان اینکه اندیشه ایران‌شهری باید در فعالیت‌های تمامی سازمان‌های مربوطه خصوصا شرکت عمران شهرهای جدید تبلور عملی داشته باشد گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر مهمترین و بزرگترین پروژه‌ موجود در مجموعه شهرهای جدید سایت‌های مسکن مهر است، پس باید توجه ویژه‌ای به آن در حوزه ایران‌شهری شود. مسکن مهر علاوه بر اشکالاتی که در حوزه برنامه‌‌ریزی، کمبود خدمات و سایر زمینه‌ها دارد دیدگاه منسجم تئوریکی نیز نداشته که این امر مشکلات موجود را تشدید می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر هدف و شعار ما صرفا ساخت واحد مسکونی در این سایت‌ها باشد، قطعا باعث دورشدن ما از اندیشه ایران‌شهری می‌شود گفت: در اندیشه ایران‌شهری یا اندیشه‌های مدرنی که در حوزه شهرسازی وجود دارد به هیچ‌وجه صحبت از ساخت تعداد واحد و کمیت نیست بلکه همه به کیفیت مجموعه سازه‌ها و کیفیت زندگی در آن شهر توجه می‌کنند.

عضو هیأت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در این خصوص افزود: با توجه به تحقیقاتی که انجام دادیم مهمترین مشکل ما در سایت مسکن مهر این مسئله است که مرتبا تأکید بر ساخت واحد مسکونی داریم. درحالی که واحد مسکونی بدون زیرساخت، خدمات محله‌ای و هویت اجتماعی مشخص هیچ ارزشی نداشته و بیشتر باعث گرفتاری و بروز مشکلات می‌شود.

طاهرخانی در ادامه تحویل محله به جای واحد مسکونی به مردم را راه‌حل اصلی مشکلات موجود دانست و افزود: ما از این به بعد باید به جای واحد، یک محله که ریشه در هویت شهرسازی دارد به مردم تحویل دهیم. در حقیقت محله به معنای چارچوبی از روابط اجتماعی است که باید بین مردمی که در یک مکان ساکن هستند شکل بگیرد. محله به معنای دسترسی به خدمات پایه‌ای، آموزشی، خرید و فروش، ایمنی، تحصیلی، درمانی و مذهبی است که درصورت سکونت افراد باید برای همگان وجود داشته باشد. حال اولین گام ما در این زمان واگذاری و افتتاح محله به جای واحد مسکونی در سایت‌های مسکن مهر در کشور خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: با تحقق این امر، محله مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند. اکثر ساکنان سایت‌های مسکن مهر از قشر کم‌درآمد جامعه بوده که با تحویل واحد مسکونی باید در مکانی فاقد خدمات رفاهی و امنیتی که درحقیقت ارزش ملک آنها را نیز پایین می‌آورد زندگی کنند. براساس نظرسنجی‌های انجام شده نزدیک به ۷۰ درصد متقاضیان درصورت امکان قصد دارند واحدهای خود را پس از تحویل فروخته و به مکانی دیگر نقل مکان کنند که این نشان‌دهنده شکست سیستم مسکونی و سیاست ساخت آن خواهد بود. ما باید محیط مسکونی برای مردم به وجود بیاوریم که دائما به فکر فرار از آن نباشند.

معین ویژه شهر جدید پردیس با تأکید بر لزوم اجرای این تغییر رویکرد در تمامی شهرهای جدید خصوصا پردیس اضافه کرد: به همین دلیل ما افتتاح محله به جای واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده‌ایم که شهر جدید پردیس اولین نمونه اجرایی آن در سطح کشور خواهد بود.

طاهرخانی با اشاره به بازدید اخیر وزیر راه و شهرسازی از وضعیت سایت‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس اعلام کرد: در این بازدید آقای دکتر آخوندی شهر را یک سازمان اجتماعی و محله را به عنوان جزئی‌ترین چارچوب آن بیان کردند که باید مکانی برای برقراری تعاملات اجتماعی در خود داشته باشد، این مسئله باعث می‌شود تا مردم در موقع ورود و سکونت در این شهر، یک سازمان حساس به مسائل اجتماعی و خدماتی را پیش روی خود داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش تغییر رویکرد از افتتاح واحد مسکونی به محله را سیاست اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: ما در افتتاح سایت مسکن مهر پردیس برای اولین مرتبه از محله‌ای تحت عنوان محله ایران‌شهر با چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بهره‌برداری کردیم که دارای چهار مجتمع تجاری، کلانتری، سه مجتمع آموزشی بسیار بزرگ، مسجد و بخش درمانی خواهد بود.

عضو هیأت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه هم‌اکنون در مجموعه پردیس تعداد ۳۰ محله وجود دارد گفت: تلاش ما بر این است تا در سال ۹۵ دیگر سخن و پرسشی از افتتاح تعداد واحدهای مسکونی شهر جدید پردیس نباشد بلکه محلات مورد توجه قرار بگیرند. این ذهنیت باید برای تمامی مسئولان و مدیران شهری نیز نهادینه شده و هدف نهایی، از «افتتاح واحدهای مسکونی بدون امکانات» به «ایجاد محلات مسکونی با کیفیت» تبدیل شود. این دستوری است که از آغاز سال ۹۵ به همه مدیران ابلاغ شده است.

این مقام مسئول فقدان خدمات را مهمترین مشکل همیشگی سایت‌های مسکن مهر در کشور دانست و گفت: این تغییر رویکرد باید در چارچوبی نظری مشخصی به همگان منتقل می‌شد که بدین منظور این اقدام را از شهر جدید پردیس آغاز کردیم.

معین ویژه پردیس پیرامون این مطلب به بحث احداث تونل دسترسی سلام نیز در پردیس اشاره کرد و افزود: این تونل آزادراه پردیس را به فاز ۱۱ متصل کرده و مقیاسی برابر با تونل رسالت تهران دارد. تونل سلام دارای تمامی استانداردهای فنی بوده و به عنوان یک تونل شهری محسوب می‌شود که در مدت زمانی کوتاه و تلاشی شبانه‌روزی به مرحله افتتاح رسیده است.

طاهرخانی نبود امکانات و عدم ارتباط بین زون‌های مسکونی در شهرهای جدید از جمله پردیس را دلیل تبدیل شدن این مناطق به گتوهای شهری بیان کرد و افزود: گتوهای شهری بخش‌های جدایی گزیده از شهر هستند که عموما با گذشت زمان کیفیت زندگی در آنها نزولی می‌شود. در شهرهای جدید پیوسته حرکت از زون‌های مسکن مهر به سمت مرکز شهر بوده و بالعکس آن وجود ندارد به گونه‌ای که ساکنان این مناطق بخشی از کالبد آن شهر به شمار نمی‌روند که خود نمونه بارزی از گتوهای شهری محسوب می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: ما هم اکنون در تلاشیم جذابیت‌هایی را در این مناطق ایجاد کنیم که تمایل برای رفت و آمد از مرکز به زون‌ها نیز وجود داشته باشد و نگاه به عنوان یک زائده برای شهر از این نواحی برداشته شود. براساس تجارب موجود دنیا گتوهای شهری به تدریج تبدیل به مناطق ناهنجار جامعه شده و پس از مدتی مجبور به تخریب می‌شوند ولی هدف ما جلوگیری از بروز چنین مسئله‌ای است./

نظر شما