شناسهٔ خبر: 20582 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش در تشریح برنامه‌های تامین مسکن اقشار کم‌درآمد مطرح کرد:

پیش‌بینی تکمیل و تحویل ۱۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۵ توسط خیرین مسکن‌ساز/ اجرای اقتصاد مقاومتی با استفاده از امکانات داخلی/ پرداخت وام بلاعوض به زوج‌های جوانی که اندوخته ندارند

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با تشریح مسئولیت بنیاد مسکن در تامین مسکن اقشار کم‌درآمد بر اساس دستور ویژه رئیس‌جمهوری گفت: فکر می‌کنم در سال ۹۵ می‌توانیم ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر علاوه بر ۱۵ هزار واحد مسکونی که احداث و تحویل متقاضیان شده، توسط خیرین مسکن ساز تکمیل و تحویل دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز ۲۳ فرودین‌ماه در برنامه زنده تلویزیونی «روی خط خبر» شبکه خبر درباره اهداف و اولویت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: در روستاها بحث‌هایی که در شهرها هست وجود ندارد و دعواها و اختلاف نظرات نیز به همان میزان کمتر است. در روستاها مردم و حتی نهادهایی که در حال انجام خدمات به روستاییان هستند در فضایی صمیمانه با یکدیگر فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، اگر روستاییانی از احداث خانه‌های خود ناتوان باشند از طریق دهیاری‌ها این درخواست‌ها به بنیاد مسکن منتقل می‌شود و کار از طریق بنیاد ادامه می‌یابد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر، تعداد زیادی از متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن روستایی در نوبت هستند و هر زمانیکه وام‌های بنیاد مسکن اعلام شود طبق نوبت استفاده می‌کنند. همچنین تامین اعتبار برای متقاضیان مسکن روستایی به سهولت انجام و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که البته در این کار نظارت کامل هم داریم.

این مقام مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پرداخت ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را در ۳ تا ۴ قسط در دستور کار دارد که این رقم بزرگی است و خوشبختانه همه پرداخت‌ها تا به امروز مطابق روال پیش رفته است.

تابش همچنین درباره نحوه شناسایی و تامین اعتبار واحدهای احداثی و یا واحدهایی که باید بهسازی شوند گفت: در مورد واحدهای بسیار قدیمی که امکان تعمیر وجود ندارد با اعلام بنیاد مسکن، معمولا متقاضیان به دنبال نوسازی می‌روند و در عرصه خودشان واحدهای جدید می‌سازند. برخی از افراد، خانه‌های قدیمی را خراب می‌کنند و برخی نیز واحد را نگه داشته و به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند.

وی در مورد طرح مسکن اجتماعی در شهرهای کوچک و روستاها و نقش بنیاد مسکن در تامین مسکن اجتماعی گفت: ما در فرهنگ بنیاد مسکن از مسکن اجتماعی به عنوان مسکن کم درآمدها یاد می‌کنیم که البته مسکن اجتماعی به نوعی مسکن کم‌درآمدها هست که وزارت راه و شهرسازی با این ادبیات گفتگو با مردم را آغاز کرده است.  

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در مورد مسکن کم‌درآمدها هم در شهرهای کوچک و هم در شهرهای بزرگ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت دارد. در این رابطه نیز احداث واحدهای مسکن مهر، برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر برعهده بنیاد بود و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها احداث ۳۴۸ هزار واحد مسکن مهر ماموریت بنیاد بود که تا به امروز ۲۹۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و با تمامی امکانات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. واحدهای باقی مانده، مشکلات جزئی مانند آب، برق و گاز دارند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های ما تا پایان سال ۹۵ تمام و به مردم تحویل خواهد شد.

تابش با اشاره به اینکه احداث واحدهای مسکن مهر در بیشتر نقاط شهرهای کوچک که زیرساخت‌ها در آن وجود داشت بود گفت: واحدهای باقی مانده را از طریق اعتبارات حساب ۱۰۰ تامین اعتبار می‌کنیم و در نظر داریم سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد را تامین کرده و در اختیار مردم قرار دهیم که در بخشی از پرو‌ژه‌ها با تخفیف فوق‌العاده و وام‌بلاعوض در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

تشکیل گروه‌های خیرین مسکن‌ساز در تمامی استان‌ها

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در همه استان‌ها خیرین مسکن‌ساز را تشکیل داده‌ایم. خیرین مسکن ساز گروه‌هایی هستند که مدیریت‌اش با بنیاد مسکن است اما با امکانات خود کار را آغاز کرده‌اند و در طی  ۳ تا ۴ سالی که تشکیل شده و بویژه در یکی دو ساله اخیر فعالیت‌شان خوب پیش رفته است.

تابش تاکید کرد: در حال حاضر، ۲۸ هزار واحد مسکونی توسط خیرین مسکن ساز برای اقشار کم درآمد احداث شده که ۱۵ هزار واحد را تکمیل و تحویل متقاضیان داده‌ایم. فکر می‌کنم در سال ۹۵ می‌توانیم ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر توسط خیرین مسکن‌ساز تکمیل کرده و تحویل دهیم.

تعریف طرح‌های مشترک بنیادمسکن با بنیاد مستضفعان، بهزیستی، مناطق آزاد و ستاد اجرای فرمان امام(ره)

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین با استفاده از اعتبارات مشترک نهادهای مردمی و حمایتی همچون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بهزیستی، مناطق آزاد، بنیاد برکت و ستاد اجرای فرمان امام (ره) اعتباراتی را در بخش مسکن روی هم گذاشته و طرح‌های مشترکی را تعریف کرده‌ایم. به عنوان مثال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند با کمک بهزیستی و بنیاد مستضفعان برنامه تامین مسکن را در دستور کار دارد.

احداث ۷ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای دو معلول

تابش ادامه داد: در حال حاضر پرداخت وام به حدود ۷ هزار واحد مسکونی را در دست اقدام داریم و این وام‌ها بلاعوض است که بخشی از آن را بنیاد مسکن، بخشی را بنیاد مستضفعان و بخشی را نیز بهزیستی تقبل کرده و می‌پردازد که مدیریت و شناسایی آن نیز با بهزیستی است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل با استفاده از امکانات داخلی امکانپذیر است گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح مشترکی را با منطقه آزاد اروند برای روستاهای خرمشهر و آبادان برای بازسازی ۱۰۰ روستا در دستور کار دارد. این در حالی است که بازسازی روستا در سال‌های گذشته در آن ۱۰۰ روستا متوقف شده بود که با امکانات مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد برکت و منطقه آزاد دارد انجام می‌شود. همچنین بنیاد مسکن در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بشاگرد در حال حاضر ساخت ۳۵۰۰ واحد را در برنامه دارد که پیشرفت بالای ۹۵ درصدی دارند و اینکار را با امکانات جانبی آن مثل احداث مدرسه، درمانگاه و مسجد انجام داده‌ایم.

تابش از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق محروم را اجرای تفاهم‌نامه‌هایی عنوان کرد که با کمیته امداد امام خمینی بسته شده است.

حمایت از اقشار کم‌درآمد و دهک‌های ۱ تا ۴

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری در دیدار آغاز هفته جاری با بنیاد مسکن و وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن کم‌درآمدها را اگر صرفا برعهده خودشان قرار دهیم و دولت حمایت نکند تامین نمی‌شود. مدل‌های پس‌انداز برای بخشی‌های خاصی از جامعه است و دهک‌های ۱ تا ۴ حتما باید حمایت شوند. خوشبختانه رئیس جمهور در دیداری که آغاز هفته جاری با اعضای بنیاد مسکن داشت تاکید کرد که مسکن اقشار کم درآمد باید با حمایت دولت انجام شود و تایید کرد که دولت باید برای تامین مسکن کم درآمدها به میدان بیاید و قدم بردارد.

تامین مسکن برای ۵ میلیون خانوار در کشور

تابش ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سالی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن برای کم درآمدها را در دستور کار دارد. آمارها نشان می‌دهد ما ۵ میلیون خانوار مستاجر داریم که از این ۵ میلیون خانوار، ۲ میلیون و ۲۰۰ خانوار جزو دهک‌های پایین و نیازمند کمک هستند. بدین معنا اگر ما بخواهیم برای آنها طی ۱۰ سال خانه‌های ملکی ایجاد کنیم و از این اجاره نشینی آنها را نجات دهیم باید سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کم درآمدها بوجود آوریم. برای اجرایی کردن این روند برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم که دولت پشتیبانی کند و افراد کم درآمد به کمک خیرین و مردم سرپناه مناسبی بدست آورند.

جزئیات توسعه حرم شاهچراغ و قم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: توسعه حرم شاهچراغ در شیراز و حرم حضرت معصومه در قم از اقداماتی بوده که برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت و کارهای آن انجام شد. همزمان انجام پروژه‌های بهداشتی و آموزشی را نیز در دستور کار داریم.

وی درباره اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین مسکن زوج‌های جوان و جوانان گفت: با دستور رئیس‌جمهوری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ایجاد شهرک‌ها و شهرهای جدید و بهسازی بافت فرسوده به شکل جدی وارد می شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اولویت دادن به زوج های جوان را در دستور کار دارد. همچنین در طرح ۲۰۰ هزار واحدی در سال که نوشته‌ایم نظر داریم بخشی را با تخصیص وام بلاعوض تامین کنیم و بدین ترتیب به کمک زوج‌های جوان برای تامین مسکن‌شان قدم برداریم. وام بلاعوض برای زوج‌های جوانی است که اندوخته‌ای ندارند. /

نظر شما