شناسهٔ خبر: 206248 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پیگیری شکایت «هما» درباره تحریم اتحادیه اروپا

هما مدیرکل اداره ایمنی و تضمین کیفیت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" با تأکید بر اینکه رعایت استاندارد، مقررات و انطباق با الزامات بین‌المللی از اصول بنیادین صنعت هواپیمایی است، از پیگیری شکایت این شرکت درباره تحریم اتحادیه اروپا و کشور انگلستان با همکاری نهادهای داخلی و بین‌المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی هواپیمایی "هما"، امیر هوشنگ عبدی مدیرکل اداره ایمنی و تضمین کیفیت "هما" با بیان این مطلب اظهار داشت: رعایت استاندارد و پایبندی به مقررات داخلی و بین‌المللی از الزامات غیرقابل چشم‌پوشی در صنعت هواپیمایی است و اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت "هما" این موضوع را در تمامی حوزه‌های مرتبط علی الخصوص در فعالیت‌های عملیاتی، به‌صورت مستمر دنبال می‌کند.

وی افزود: در همین راستا، پیگیری شکایت مربوط به تحریم اتحادیه اروپا و کشور انگلستان از محورهای جدی اقدامات "هما" در سال جاری بوده است. این پیگیری‌ها با هماهنگی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، وزارت راه، وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت بین‌المللی CLAYSTON انجام شده و هدف از آن رفع محدودیت‌های پروازی و احقاق حقوق قانونی "هما" در مجامع بین‌المللی است.

عبدی به مجموعه اقدامات ۸ ماهه این اداره کل در حوزه ارتقای ایمنی اشاره کرد و گفت: در مدت زمان مذکور ۲۸ مورد ممیزی از بخش‌های عملیاتی شامل مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی، حراست، منابع انسانی و شعب داخل و خارج از کشور انجام شده که معادل ۱۸۵۴ نفر–ساعت ارزیابی تخصصی است.

وی افزود: در راستای انطباق با الزامات بین‌المللی، کارگروه استانداردسازی ایمنی با مشارکت بخش‌های مرتبط تشکیل و تاکنون ۷ نشست تخصصی برگزار شده است.

همچنین در این مدت ۲۱ ارزیابی برای مسیرهای جدید پروازی و ۲۰ بازرسی SIS از ایستگاه‌های فعال در عملیات حج تمتع ۱۴۰۴ انجام شده است.

وی در ادامه گفت: طی سال جاری ۸ نشست تخصصی SAG و ۴ نشست RSM برای بررسی رخدادهای مهم عملیاتی برگزار شده و ۳ نشست کارگروه FDM نیز به همراه ۷۱ تحلیل داده‌های پروازی در سطح ناوگان "هما" صورت گرفته است.

مدیر کل اداره ایمنی و تضمین کیفیت "هما" با اشاره به پایش مستمر شاخص‌های ایمنی گفت: برای کاهش نرخ سافا (SAFA)، بازرسی‌های تخصصی از ناوگان "هما" انجام و علاوه بر آن اطلاعات مربوط به رخدادها به صورت مستمر در سامانه سازمان هواپیمایی کشوری ثبت شده است. به‌روزرسانی نظام‌نامه‌های ایمنی و تهیه دستورالعمل یخ‌زدایی با همکاری بخش‌های عملیاتی از دیگر اقدامات انجام‌شده در این اداره کل بوده است.

عبدی در پایان ضمن اشاره به هفته ملی استاندارد تصریح کرد: رعایت استاندارد و ارتقای سیستم مدیریت ایمنی در "هما" نه‌تنها یک الزام سازمانی بلکه یک فرهنگ حرفه‌ای است که می‌بایست در تمامی سطوح عملیاتی و مدیریتی دنبال شود.