شناسهٔ خبر: 20663 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

همکاری ۵ کشور در ترانزیت؛

ایجاد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه/ سفر نمایندگان ۵ کشور به تهران برای نهایی کردن قرارداد حمل و نقل در کریدور

محمدجواد عطرچیان مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از توافق نهایی برای ایجاد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه خبر داد و گفت: از نمایندگان کشورهای ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، یونان و جمهوری آذربایجان برای ۳۱ فروردین ماه دعوت کردیم تا قرارداد این کریدور ترانزیتی را نهایی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر٬ محمدجواد عطرچیان با اشاره به تاسیس کریدور جدید ترانزیتی برای اتصال ایران به اروپا گفت: از نمایندگان کشورهای ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، یونان و جمهوری آذربایجان برای ۳۱ فروردین ماه دعوت کردیم تا قرارداد حمل و نقل کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه را نهایی کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است این مذاکرات در تهران و به میزبانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شود، گفت: در این جلسات، پیش نویس موافقتنامه احداث کریدور خلیج فارس - دریای سیاه نهایی شده و سپس از سوی وزرای ۵ کشور نهایی می شود.

مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام اینکه در حال حاضر هم کامیون‌های ایرانی در این مسیر تردد می‌کنند، افزود: با امضای توافقنامه دولت‌ها موظف هستند که تسهیلاتی را به کامیون داران ارائه کنند.

عطرچیان با اشاره به اینکه در حال حاضر گرجستان ویزا را برای طرف ایرانی حذف کرده و جمهوری آذربایجان هم ویزا دریافت نمی‌کند، گفت: برای سایر کشورها هم از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است اما به دلیل اینکه کشور بلغارستان جزو اتحادیه اروپا است، بنابراین برداشتن ویزای شینگن، اقدامی است که به نظر نمی‌رسد در شرایط فعلی لغو شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد کامیون‌ها میان کشورهای ایران و ترکیه انجام می شود، افزود: هر دو کشور منافعی را در این مسیر دارند که برای رفع مشکلات جلساتی را با طرف ترکیه ای داریم و در حال مذاکره هستیم.

مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: ما نمی‌خواهیم مسیر ترکیه را به یونان منتقل کنیم بلکه به دنبال این هستیم تا مسیرهای موازی در کنار ترکیه داشته باشیم و کامیون‌ها علاوه بر مسیر ترکیه، مسیرهای دیگری هم داشته باشند.

بر این اساس، کریدور جدید ترانزیتی ایران - جمهوری آذربایجان - ارمنستان - گرجستان - دریای سیاه - بلغارستان - یونان، مسیری است که کامیون‌های ایرانی می‌توانند با عبور از این کشورها به دریای سیاه رسیده و پس از آن با کشتی های رو - رو به بلغارستان و سپس یونان بروند، همچنین کامیون‌هایی که قصد سفر به ایتالیا را داشته باشند، می‌توانند از بنادر جنوبی یونان دوباره با کشتی رو - رو به ایتالیا برسند. بنابراین این کریدور به عنوان یکی از مسیرهای موازی با ترکیه برای رسیدن به اروپا مطرح شده است./

نظر شما