شناسهٔ خبر: 20734 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مهدی حجت مطرح كرد:

لزوم توسعه راه آهن و اتصال به مترو/ هيچ سازمانی مخالف توسعه ريلی در درون شهرها نيست

مهدی حجت عضو سابق شوراي شهر تهران با بيان اينكه هيچ سازمان و يا نهادي مخالفت توسعه ريلي در درون شهرها نيست، گفت: وجود شهرهاي ريل پايه نيازمند مطالعات اجتماعي و همچنين تقسيم بندي شهرها در زمان توسعه شبكه حمل و نقل ريلي و ساير مسائل شهري است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي مهدي حجت روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينكه مساله استفاده كردن از حمل و نقل ريلي در درون و برون شهر دو مطلب كاملا متفاوت است، افزود: در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا حمل و نقل ريلي به اين سمت و سو رفته است كه مدل هاي حمل و نقلي را به صورت يكپارچه در اكثر شهرهاي بزرگ و صنعتي به يكديگر وصل كنند، اما اين موضوع در كشور ما هنوز در حد مطالعه و بررسي است.

وي تصريح كرد: براي استفاده از حمل و نقل ريلي و توسعه آن در برون شهرها بايد به خصوصيات جغرافيايي يك سرزمين و پستي و بلندي آن توجه كرد، اما براي اين مهم در درون شهرها و توسعه آن هيچگونه مشكلي وجود ندارد.

به گفته حجت، مسافران در درون شهرها به منظور آسايش و رفاه بيشتر در امر جابجايي نياز به توسعه وسايل مختلف حمل و نقل دارند كه از آن جمله مي توان به توسعه حمل و نقل ريلي به خصوص ارتباط تنگاتنگ آن با مترو اشاره كرد.

وي افزود: مسئولان امروزه در شهرهاي بزرگ با در نظرگرفتن رفاه مردم و مسافران سعي دارند خطوط پر سرعتي چون مترو را درون شهرها گسترش دهند و خوشبختنانه اين امر تا حدود زيادي محقق شده است ، اما با توجه به اينكه با حجم زيادي از مردم در اطراف شهرهاي كوچك و بزرگ و تردد آنها به درون شهرها مواجه هستيم، بهتر است راه آهن ضمن توسعه در درون شهرها، اتصال و يكپارچگي را با مترو داشته باشد تا بتوانيم به هدف اصلي يعني توسعه حمل و نقل ريلي در كشور دست پيدا كنيم.

عضو سابق شوراي شهر تهران تاكيد كرد: در حال حاضر سازمان و يا نهادي نمي تواند مخالفت توسعه ريلي در درون شهرها باشد و اين مهم نياز به مطالعات اجتماعي و همچنين تقسيم بندي شهرها در زمان توسعه حمل و نقل ريلي و ديگر مسائل شهري دارد.

كارشناسان بر اهميت حمل و نقل ريلي و تاثير آن بر ساختارهاي اقتصادي از جمله توليد و اشتغال و تامين رفاه و آسايش شهروندان تاكيد دارند و معتقدند در مقايسه با ساير بخش هاي حمل و نقل از جايگاه بالاتري در ايمني كالا، مصرف پايين سوخت و حفظ محيط زيست برخوردار است.

نظر شما