شناسهٔ خبر: 20748 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با نخست وزیر تركیه در اجلاس همكاری‌های اقتصادی

نشست بیست و پنجمین اجلاس همكاری‌های اقتصادی فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه طی روزهای ۱۸ الی ۲۲ فروردین ۹۵ در آنكارا با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین همراهی معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد جواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه‌های مرزی كه در این سفر به همراه هیئت ایرانی حضور داشت، اظهار کرد: دراین اجلاس طرفین درخصوص توسعه همكاری‌های تجاری، سرمایه‌گذاری بانكی، گمرك، حمل ونقل، ارتباطات، صنعت و انرژی و ... مذاكرات سازنده و مفیدی را انجام دادند كه در قالب یادداشت تفاهم بیست و پنجمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی از سوی روسای اجلاس امضا شد.

 وی با بیان این كه  دراین سفر داود كشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای در معیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با داود اوغلو نخست وزیر تركیه ملاقات کرد، افزود: دراین دیدار ضمن اهمیت و جایگاه روابط تجاری، به ابعاد و فعالیت‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، بازرگانی، صنعتی و توریسم پرداخته شد و ظرفیت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در تأمین نیازمندی‌های ترکیه در بخش انرژی و سایر محصولات و تولیدات کشور ارائه شد.

عطرچیان همچنین بیان كرد: از طرف ترکیه‌ای دعوت شد تا در بخش‌های زیربنایی جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و سرمایه‌گذاری نماید و به ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی، حمل و نقلی و گردشگری بین دو کشور اشاره شد.

مدیر كل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی اظهار داشت: دراین سفر با آقایان بینالی یلدیریم وزیر حمل ونقل و ارتباطات، تفنگچی وزیر گمرك و تجارت تركیه و جودت ایلماز وزیر توسعه تركیه به عمل آمده و درخصوص تعاملات تجاری ،بازرگانی و حمل ونقل فیمابین دو كشور بحث و تبادل نظر شد.

این گزارش حاكی است، دركارگروه گمرك، حمل و نقل و ارتباطات و استان‌های مرزی به ریاست مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه‌های مرزی، مسائل و مشكلات مربوط به هر بخش مورد مذاكره قرار گرفت. اهم مسائل مربوط به حمل ونقل جاده‌ای درخصوص سوخت كامیون‌های ترانزیتی و دوجانبه به قلمرو یكدیگر، محدودیت‌های ایجاد شده برای بارگیری محمولات وارداتی كشورمان از قلمرو تركیه، تأمین امنیت برای ناوگان ایرانی در قلمرو تركیه، تكمیل و توسعه ساخت پایانه های مرزی دو طرف و... بود.

 در روز سوم و چهارم رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه‌های مرزی برای بررسی هرچه بهتر مسائل و مشكلات مسیرهای جاده‌ای كه كامیون‌های ایرانی در قلمرو تركیه طی می‌نمایند، از مسیر آنكارا – ارزروم به طول حدوداً ۹۰۰ كیلومتر و مسیرارزروم – گوربلاغ به طول حدوداً ۳۰۰ كیلومتر ازامكانات و موقعیت راهها بازدید و با رانندگان ایرانی درخصوص مشكلات موجود دیدار و گفتگو داشتند. سپس در استان آغری به اتفاق مدیركل گمرك تركیه از مرز گوربلاغ تركیه وبازرگان جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده و از نحوه تأمین سوخت ناوگان ترانزیتی و دو جانبه،  رویه‌های ورود و خروج كامیون در مرز گوربلاغبازرگان و سایر مسائل دیدار بعمل آمد و مشكلات مربوط به تردد از طریق مرزهای بازرگان – گوربلاغ مورد توجه قرار گرفت تا با تعاملات فی مابین دو كشور نسبت به رفع آنها اقدام شود./

نظر شما