شناسهٔ خبر: 20755 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار ایسیك كول قرقیزستان: پرواز ساری - قراكول برقرار می‌شود

دیدار استاندار ایسیك كول قرقیزستان در سفرش به مازندران با برقراری خطوط پروازی بین ساری و قراكول مركز استان تحت مدیریتش موافقت كرد.

آكی بایف روز پنجشنبه در دومین روز از سفرش به استان مازندران در نشستی با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ساری گفت كه این استان دارای دو فرودگاه بین المللی است و با چند كشورخارجی نیز خطوط پروازی مستقیم دارد.

وی افزود: ما به عنوان نماینده عالی جمهوری قرقیزستان دراستان ایسیك كول آمادگی برقراری خطوط پروازی بین ساری و قراكول ( مركز استان ایسیك كول) و یا با سایراستان های ایران برای توسعه روابط دو جانبه را داریم.

استان ایسیك كول یكی از 9 استان جمهوری قرقیزستان محسوب می شود كه با 43 هزار و 100 كیلومتر مساحت 490 هزار نفر جمعیت قرار دارد.

ابراز تاسف استاندار ایسیك كول از اجرای نشدن پروتكل دو جانبه

استاندارایسیك كول قرقیزستان از اجرایی نشدن موافقت نامه های تجاری دو جانبه با استان مازندران در سفر آبان ماه سال قبل استاندارمازندران وهیات تجاری به استانشان ابراز تاسف كرد و خواهان اجرایی شدن این موافقت نامه ها دردوره زمانی كوتاه مدت شد.

آكی بایف گفت كه اجرای بخش زیادی از این موافقت نامه ها به خصوص درزمینه تسریع مبادلات بانكی از اختیارمدیران استانی خارج است و باید از سوی دولت این برنامه عملیاتی شود.

وی افزود: درحال حاضر شرایط برای اجرایی كردن این موافقت نامه ها وجود دارد و طرفین باید اجرای این برنامه ها را از دولت مركزی پیگیری كنند.

استاندارمازندران آبان ماه سال 93 به استان ایسیك كول قرقیزستان سفر كرد و در این سفر كه سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان نیز حضور داشت، 9 موافقت نامه دو جانبه بین دو استانداربه امضاء رسید.

تمایل برای سرمایه گذاری مشترك

استاندارایسیك كول قرقیزستان با اشاره پذیرش كشورشان در اتحادیه گمركی كشورهای سی آی اس گفت: در شرایط فعلی دروازه این كشوربرای ورود كالاهای ایرانی جهت ارسال به كشورهای سی آی اس باز است و ایران می تواند از طریق قرقیزستان كالاهای خود را به میلیونها جمعیت این كشورها صادر كند.

آكی بایف افزود: همچنین دراستان ایسیك كول ظرفیت های مغفول درحوزه كشاورزی، دامپروری و گردشگری وجود دارد و ما از سرمایه گذاری دو جانبه ایرانیان در این حوزه ها استقبال می كنیم.

وی مزیت سرمایه گذاری مشترك بین سرمایه گذاران دو استان را برخورداری از تخفیف عوارض و تعرفه های گمركی اعلام كرد.

استاندار ایسیك كول قرقیزستان روز گذشته به همراه هیات هشت نفره اقتصادی و تجاری وارد مازندران شد و قرار است در این مدت علاوه بر بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، مراكز علمی و پزشكی، نشست هایی نیز با اتاق بازرگانی و تجار استان داشته باشد.

ملاقات با استاندارمازندران و انعقاد قرارداد دو جانبه به خصوص پیگیری موافقت نامه سفرهای گذشته دو استانداراز دیگر برنامه های این سفر سه روزه است كه فردا جمعه انجام می شود.

نظر شما