شناسهٔ خبر: 20877 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی مطرح کرد:

مجموع عیدی بازنشستگان راه‌آهن ۳۰ میلیارد تومان اعلام شد/ ۵۲ هزار بازنشسته و شاغل در راه‌آهن/ عیدی همه بازنشستگان یک‌جا پرداخت می‌شود/ پیشنهاد جدید راه‌آهن برای پرداخت به موقع عیدی و حقوق بازنشستگان

پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حجم عیدی پرداختی به بازنشستگان راه‌آهن را ۳۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: تعداد بازنشستگان راه‌آهن ۴ برابر شاغلان فعلی است و این نشان از قدمت این سازمان قدیمی دارد.

محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مدیران ارشد راه‌آهن پیگیر مسئله افزایش حقوق کارکنان خود هستند٬ گفت: پیش از شروع سال جدید مجوز ویژه‌ای برای افزایش حقوق کارکنان که افزایش حقوق برای آن‌ها اعمال نشده بود از سازمان مدیریت اخذ شد و احکام آن نیز تا اردیبهشت‌ماه صادر خواهد.

وی اضافه کرد: بنابراین به تدریج تلاش می‌کنیم این افزایش حقوق برای کارکنان راه‌آهن اعمال شود هرچند که تنگناهای شدید مالی دولت در سال‌های اخیر اجازه افزایش به یک‌باره حقوق کارکنان را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره عیدی بازنشستگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز توضیح داد: مشکلی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که تعداد بازنشستگان عزیز راه‌آهن چهار برابر شاغلان فعلی راه‌آهن است به طوری که در حال حاضر ۱۰ هزار نفر شاغل در راه‌آهن وجود دارد و ۴۲ هزار نفر نیز بازنشسته رسمی کشوری داریم. با توجه به بقیه بازنشستگان قانون کار راه‌آهن، این شرکت مجموعا ۵۶ هزار نفر بازنشسته دارد که البته این نشان از وسعت و قدمت راه‌آهن به عنوان یکی از اولین سازمان‌های کشور، دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حجم رقم مورد نیاز پرداختی این عزیزان مجموعا برای حقوق بارنشتگی٬ حق اولاد و عایله‌مندی بازنشستگان در سال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است و از سال گذشته این ارقام به صورت ماه به ماه پرداخت شده است که میزان آن بیش از ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

پورسیدآقایی رقم عیدی بازنشستگان را حدود ۳۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این رقم باید یک‌جا پرداخت شود و قطعا نیز باید این رقم به بازنشستگان پرداخت شود. متأسفانه به دلیل کمبود درآمدهای راه‌آهن به دلیل ارائه تخفیف و عدم اخذ حق دسترسی، پرداخت عیدی کمی به تعویق افتاده است.

وی یادآور شد: البته دستور تخصیص پرداخت عیدی بازنشستگان از سازمان مدیریت صادر شده است ولی به دلیل خالی بودن خزانه در شب عید٬ پرداخت این وجوه با تأخیر مواجه شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: به محض وصول اعتبارات این وجوه به بازنشستگان راه‌آهن پرداخت خواهد شد.

وی از ارائه پیشنهاد جدید راه‌آهن به سازمان مدیریت خبر داد و گفت: بر این اساس دولت از سال آینده اعتباراتی را در اختیار سازمان بازنشستگی قرار دهد تا مانند سایر وزارتخانه‌ها عیدی، حق اولاد و عائله‌مندی بازنشستگان به صورت مستقیم از طریق سازمان بازنشستگی به آن‌ها پرداخت شود تا بازنشستگان دچار تنگناهای مالی راه‌آهن نشوند.

اقتصاد مقاومتی الگویی ایرانی-اسلامی برای نجات اقتصاد کشور است

وی در ادامه اقتصاد مقاومتی را الگوی جدیدی خواند که مفهوم اقتصاد ایرانی-اسلامی را برای نجات اقتصاد کشور بیان می‌کند و با بیان اینکه مجموعا از ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی ۷ بند وجود دارد که راه‌آهن در آن‌ها نقش مهمی دارد، به بیان این هفت بند پرداخت و گفت: در بند ۳ این سیاست‌ها محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد اشاره شده که بالاترین بهره‌وری در حمل بار در راه‌آهن وجود دارد به طوری‌که یک واگن باری معادل حداقل سه تریلی می‌تواند بار جابه‌جا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در بند ۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی که مصداق کامل و واقعی آن راه‌آهن کشور است اشاره شده چراکه در راه‌آهن یک هفتم جاده سوخت مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید بر اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف شده است که هرچه از سفر جاده‌ای کاهش و به سفرهای ریلی افزوده شود به تبع تصادفات رانندگی کاهش می‌یابد.  در حال حاضر بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادفات جاده‌ای از دست می‌رود.

پورسید آقایی اظهار کرد: در بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به موضوع ترانزیت اشاره شده که اصولا ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد چراکه آنچه در کشور سودآوری دارد ترانزیت ریلی است در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راه‌ها و تبعات آلایندگی‌های محیط زیستی منافعی برای کشور کسب نمی‌کند.

وی با یادآوری اینکه بند ۱۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه است  گفت: اصولا اولین مباحثی که در مذاکرات با کشورهای همسایه در اجلاسهای مشترک مطرح می‌شود بحث حمل و نقل و موضوع ارتباط ریلی بین کشورها است تا از این طریق بار بیشتر حمل شود و حتی مطرح می‌شود با برقراری خطوط ریلی مسافری پیوندهای ملی را تحکیم ببخشیم.

صرفه‌جویی ۹ میلیارد دلاری با تغییر مد حمل و نقلی از جاده به ریل

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بند  ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از سیاست‌های مورد تأکید است. در حال حاضر ۲۰ میلیارد لیتر گازوییل در بخش حمل و نقل مصرف داریم که اگر این حمل و نقل با راه‌آهن باشد می‌توان با ۳ میلیارد لیتر گازوییل همه این حمل و نقل را انجام داد و ۱۷ میلیارد لیتر گازوییل به ارزش ۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل از شیفت حمل و نقل جاده‌ای به ریلی است؛ با این حساب می‌توان ۱۷ میلیارد لیتر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی فقط با جابه‌جایی مد حمل و نقل جاده‌ای به ریلی داشت.

وی آخرین محور سیاست‌های اقصاد مقاومتی که راه‌آهن در آن نقش دارد را افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن خواند و گفت: امروز در صنعت ریلی به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که هرنوع واگن باری و مسافری و لکوموتیو البته با کمک جزئی شرکت‌های خارجی را می‌توانیم به طور کامل در ایران تولید کنیم.

نظر شما