شناسهٔ خبر: 209164 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان:

پل سوم هلیل با تأمین اعتبار و مجوز ماده ۲۳، دوباره فعال می شود

جنوب کرمان  پل مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان، از پیگیری جدی برای ازسرگیری ساخت پل سوم هلیل خبر داد و گفت: با تمام وجود می‌خواهم کار این پل تمام شود، چون می‌دانم گره ترافیکی مهمی باز می‌شود و مطالبه به‌حق مردم است. وی همچنین تأکید کرد: این پروژه بدون پشتوانه مالی کلنگ‌زنی شد و اکنون با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی با وجود همه موانع، در هشت ماه اخیر دوبار اعتبار به آن تزریق نمودم.

 به گزارش پایگاه خبری راه و شهرسازی جنوب کرمان، پیمان توکلی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در حاشیه بازدید خود از پروژه‌های راه و شهرسازی در شهر جیرفت با اشاره به اهمیت احداث پل سوم هلیل رود گفت: این پل از ابتدای مسیر جیرفت به زیارتعلی قرار دارد و گره‌گشای ترافیک مسیرهای جیرفت، بلوک، فاریاب و زیارتعلی است.

 وی با تأکید بر اینکه مردم از وضعیت فعلی ترافیک در این محدوده گلایه‌مند هستند، اظهار کرد: با تمام وجود می‌خواهم کار پل سوم هلیل به سرانجام برسد، چرا که می‌دانم تکمیل این پروژه مطالبه‌ای واقعی از سوی مردم است.

 وی با تشریح مشکلات گذشته پروژه افزود: قرارداد این پل در دوره قبل بدون تأمین اعتبار بسته شد و در واقع کلنگ‌زنی آن بدون پشتوانه مالی انجام گرفت. سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی تعیین شد، اما این سازمان اعلام کرد که ساخت پل در محدوده شهری جزو وظایفش نیست.

 توکلی ادامه داد: پل سوم هلیل در ابتدا برای شهرک نوین جیرفت طراحی شد که قرار بود در محدوده شهر قدیم احداث شود، اما پس از مخالفت میراث فرهنگی، زمین‌های آن سایت از دسترس راه و شهرسازی خارج شد و نهادهای نظارتی نیز به سازمان ملی زمین و مسکن ایراد گرفتند که وقتی سایتی وجود ندارد، ساخت پل برای چه منظوری انجام می‌شود؛ در نتیجه دستور کتبی برای خاتمه پیمان صادر شد.

 وی افزود: با وجود همه این موانع، سه بار به پروژه اعتبار تزریق شد که دو بار آن در دوره مدیریتی من بود. مجموع اعتبارات تزریق‌شده تاکنون نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان از محل منابع داخلی اداره کل بوده و این پروژه هم‌اکنون حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با اشاره به تلاش برای آغاز مجدد عملیات اجرایی این پل گفت: برنامه‌ریزی شده تا از ظرفیت معادن منطقه استفاده شود؛ چرا که این مسیر مورد استفاده معادن فاریاب نیز است و باید در قالب مسئولیت اجتماعی پای کار بیایند.

 به گفته وی احداث هر کیلومتر جاده اصلی بدون پل، ۲۵ میلیارد تومان هزینه دارد و تنها راه توسعه زیرساخت‌ها در منطقه، فرآوری معادن و بازگشت درآمد آن‌ها به منطقه است.

 وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها هفت میلیارد تومان از محل معادن به ما اختصاص یافت، در حالی که اگر معادن فرآوری انجام دهند، اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و بخشی از مالیات بر ارزش افزوده و اعتباراتشان می‌تواند برای اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه از جمله پل سوم هلیل هزینه شود.

 توکلی تصریح کرد: ما آماده واگذاری زمین‌های فاقد کاربری مسکونی به کارخانه‌های فرآوری معادن هستیم تا چرخه اقتصادی منطقه فعال شود و بخشی از منابع حاصل نیز برای پروژه‌های زیربنایی هزینه شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای آغاز رسمی ادامه عملیات پل سوم هلیل، نیاز به اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه داریم. وزیر راه و شهرسازی نیز در نامه‌ای به این سازمان درخواست صدور مجوز ملی برای این پروژه را مطرح کرده و در صورت صدور مجوز، قرارداد اجرایی آن بلافاصله جاری می‌شود.

 توکلی در جمع‌بندی سخنان خود تأکید کرد: پل سوم هلیل برای باز کردن گره ترافیکی جنوب استان ضروری است و با تأمین مجوز و اعتبار لازم، کار ساخت آن از سر گرفته خواهد شد. ما در منطقه ۱۳ پل در مرحله مطالعات و ۲ پل در حال اجرا داریم و تاکنون ۱۱۸ کیلومتر راه در جنوب استان بهره‌برداری شده یا در دست اجراست.

 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با اشاره به مشکل زمین‌های پرسنل شهرداری و نیروی انتظامی در جیرفت گفت: در حال حاضر مشکل زمین‌های شهرداری و نیروی انتظامی نیز در شورای تأمین حل شده و با هماهنگی محیط زیست، مجوز الحاق این اراضی به محدوده شهری در قالب کاربری مسکونی صادر خواهد شد.