شناسهٔ خبر: 21018 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

چهاردهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی برگزار شد؛

بررسی عملکرد ستاد ملی بازآفرینی در سال ۹۴ با حضور آخوندی/ ارائه گزارش وضعیت اجتماعی کشور به رهبر انقلاب در ۱۱ اردیبهشت

نشست چهاردهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و نخستین جلسه این ستاد در سال ۹۵ به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با موضوع بررسی عملکرد این ستاد در سال گذشته و بررسی گزارش وضعیت اجتماعی کشور برای ارائه در یازدهم اردیبهشت به رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهاردهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری ایران به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر این ستاد، سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ خندان‌دل معاون کشور و نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگان دیگر دستگاه‌های عضو این ستاد صبح سه‌شنبه ۳۱ فروردین برگزار شد.

در این جلسه که با دو دستور کار «بررسی عملکرد ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سال ۹۴ و برنامه‌های این ستاد در سال جاری» و «بررسی گزارش آسیب‌های اجتماعی کشور برای ارائه به رهبر معظم انقلاب» برگزار شد، اعضا به تبادل نظر و ارائه راهکارهای خود برای برگزاری بهتر جلسات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و زیرستادهای استانی و شهرستانی پرداختند. همچنین هر یک از نمایندگان دستگاه‌های سازمان‌ها و وزارت خانه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی نظرات خود را در خصوص بخش‌هایی از گزارش آسیب‌هاسی اجتماعی کشور در حوزه کاری ستاد (حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی) برای ارائه به رهبر معظم انقلاب به اطلاع دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی رساندند.

گزارش عملکرد ستاد ملی بازآفرینی در سال ۹۴

در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در طول سال ۹۴ ارائه شد که با اشاره به اهداف کلان و خرد این ستاد شامل ایجاد وحدت رویه برای دستگاه‌های دخیل در حوزه حاشیه‌نشینی، دستیابی به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری واحد در کشور در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی، تحقق اهداف سند ملی بازآفرینی مصوب ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و هیئت دولت، تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در راستای احقاق حقوق شهروندی ساکنان محله‌های هدف احیا و بهسازی شهری، تدوین برنامه‌های پیش‌نگر و پیش‌بین برای جلوگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری و ... برنامه‌های کاربردی تعیین شده برای امسال نیز اعلام شد.

بر اساس این گزارش، تدوین سند ملی بازآفرینی و نیز طراحی ساختار ستاد بازآفرینی پایدار شهری در سه سطح ملی به ریاست رییس‌جمهوری و نایب رییسی وزیر راه و شهرسازی، استانی به ریاست استانداران و نایب رییسی معاونان عمرانی استانداری‌ها و شهرستانی به ریاست فرمانداران از دیگر دستاوردهای مهم این ستاد در سال گذشته بود.

همچنین از دیگر برنامه‌های این ستاد در سال ۹۴، ایجاد ساختاری در دبیرخانه با سه کمیته زیرمجموعه شامل کمیته‌های برگزاری جلسات، پیگیری مصوبات و برگزاری ستادهای استانی و شهرستانی بود. این ستاد ۵ کارگروه دارد که سه کارگروه «فرهنگی، اجتماعی و ارتقای بهداشت و سلامت»، «ارتقای اقتصادی و تسهیلات (تشکیل شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)» و «پیشگیری از ایجاد بافت‌های ناکارآمد (تشکیل شده در قوه قضائیه)» در سال ۹۴ تشکیل جلسه دادند و دو کارگروه «تأمین منابع مالی» و «میراث فرهنگی» نیز در طول سال ۹۵ جلسات خود را آغاز خواهند کرد.

از دیگر اقدام‌های ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری تشکیل ۱۳ جلسه با حضور و ریاست وزیر راه و شهرسازی و ۳۵۰ جلسه استانی و شهرستانی در سراسر کشور بود. استانداران، مدیران کل راه و شهرسازی و دیگر مدیران محلی ۱۳ استان نیز در جلسات ستاد ملی در وزارت راه و شهرسازی حاضر شده و مشکلات خود را در زمینه بافت‌های نابه‌سامان شهرهای استان‌های متبوع  تشریح کردند که در نهایت مصوبات هر جلسه به مقامات استان‌ها ابلاغ شد.

ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در ۱۳ نشست سال ۹۴، ۱۴۵ مصوبه داشت که ۴۴ مصوبه به نتیجه رسید (۳۶ درصد موفقیت مصوبات) و بقیه در دست پیگیری و اجراست. این ستاد در همه استان‌ها به عنوان یک ستاد مهم شناخته شده و به عنوان مثال در خراسان رضوی ۲۶ جلسه ستاد استانی و شهرستانی بازآفرینی پایدار شهری برگزار شد.

برنامه‌های ستاد ملی بازآفرینی در سال ۹۵

ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در طول سال جاری نیز برنامه‌های مهمی تدوین کرده که به مرور اجرا خواهد شد. بر اساس مصوبه هیئت دولت، ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری می‌بایست در پایان برنامه پنجم توسعه عملکرد خود را در قالب گزارش به هیئت دولت ارائه دهد که با توجه به تمدید اجرای برنامه پنجم توسعه تا پایان ۹۵، تهیه گزارش عملکرد این ستاد تا پایان امسال و ارائه به هیئت دولت در دستور کار دبیرخانه ستاد قرار دارد. همچنین در این گزارش باید اقدام شهرداری‌ها در اجرای مصوبات ستاد ملی و ستادهای استانی نیز لحاظ شود.

برنامه‌های ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سال ۹۵ شامل مواردی مانند «پایش آماری محدوده‌های هدف و ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم و اخذ اطلاعات سایر دستگاه‌های عضو ستاد»، «آموزش اهداف ستاد ملی به اعضای ستادهای استانی»، «ابلاغ برنامه‌های ستاد ملی به ستادهای استانی» و «تعیین اولویت بافت‌ها و محله‌های هدف» می‌شود.

ارائه گزارش معضلات اجتماعی و حاشیه‌نشینی به رهبر معظم انقلاب

دیگر دستور کار چهاردهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری بررسی گزارشی بود که از سوی معاونت اجتماعی وزارت کشور، شورای اجتماعی کشور و شرکت عمران و بهسازی شهری به عنوان متولی حاشیه‌نشینی تهیه شده بود که قرار است این گزارش یازدهم اردیبهشت با حضور وزیران مربوطه به رهبر معظم انقلاب ارائه شود.

در این جلسه اعضای ستاد پس از استماع کلیات گزارش درباره بخش‌هایی از آن که مربوط به حاشیه‌نشینی و معضل‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های نابه‌سامان شهری بود، اظهار نظر کردند تا در ویرایش نهایی گزارش لحاظ شود.

در سال ۱۳۹۲ رهبر معظم انقلاب دستوری مبنی بر تهیه گزارشی از وضع اجتماعی و آسیب‌های این حوزه به دولت صادر کردند که در نهایت وظیفه نگارش این گزارش به معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کشور محول شد. معاونت اجتماعی وزارت کشور نیز یک سال و نیم برای تهیه آن تلاش کرد که البته بخش سکونتگاه‌های غیررسمی از مهمترین و پررنگ‌ترین بخش‌های آن است. در ادامه کار نیز رهبر معظم انقلاب مجددا دستوری صادر کردند مبنی بر اینکه ۵ موضوع اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، بی‌بندوباری اخلاقی و تعیین نقاط بحرانی و حاد کشور از نظر مسائل اجتماعی در اولویت نسبت به سایر موضوعات اجتماعی قرار گیرد که در نتیجه وزارت کشور با هماهنگی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران موضوع حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد شهری را بررسی و تهیه کرد./

نظر شما