شناسهٔ خبر: 21027 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با امضای تفاهم نامه چهارجانبه

گام نخست مشترك برای احیا و بهسازی گذرهای تاریخی و فرهنگی گرگان برداشته شد

نشست با امضای تفاهم نامه چهارجانبه مابین دستگاههای اجرایی متولی، گام نخست مشترك برای احیا و بهسازی گذرهای تاریخی و فرهنگی بافت قدیم گرگان در مركز استان گلستان برداشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه احیای گذرهای تاریخی و فرهنگی بافت تاریخی گرگان به مناسبت روز جهانی بافت‌های تاریخی (ایكوموس) سه‌شنبه با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی استان گلستان در خانه تاریخی كبیر گرگان برگزار شد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان، هدف از این گردهمایی و امضای تفاهم‌نامه را، آغاز باب مداخله همه جانبه و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی متولی نظیر استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری گرگان برای ساماندهی و احیای بافت تاریخی گرگان با انعقاد یك سند همكاری بیان كرد.

مهندس ابراهیم مبارك قدم افزود: بافت قدیمی گرگان به مساحت ۱۵۰ هكتار به دلیل ارزش‌های تاریخی و فرهنگی در سال ۱۳۱۰ ثبت شده اما اكنون به دلیل فرسودگی و تخریب های اتفاق افتاده در آن، نیاز به علاج بخشی و ساماندهی دارد كه بعنوان یكی از ضرورت ها در این سند دیده شده است.

به گفته وی، براساس این سند همكاری بناست حوزه های ذیمدخل بافت تاریخی گرگان با تجمیع امكانات و در راستای بهسازی آن مداخله كنند.

مبارك قدم توضیح داد: علاوه بر تامین منابع و هماهنگی در طراحی و اجرای محورهای موجود، پایدارسازی و استحكام بخشی بناهای قدیمی موجود در طول گذرها و جداره‌سازی و كف‌سازی آنها در دستور كار قرار می گیرد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: احیای بافت تاریخی گرگان از طریق نوسازی و بهسازی مراكز آموزشی، اقامتی، پذیرایی و تجاری موجود در آنها و اتصال هسته‌ها و عناصر ارزشمند جدا از هم از طریق پیوند با یكدیگر از دیگر محورهای این سند همكاری به شمار می رود.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز، گفت: با امضای این سند همكاری برای احیا و نوسازی بافت قدیمی گرگان به صورت منسجم و با برنامه عمل خواهیم كرد.

ابراهیم كریمی، شناسایی و تشكیل پرونده خاص برای ۲۵۰ ساختمان در معرض خطر گرگان و توجه اضطراری به ۲۵ ساختمان دیگر و احیای بخشی از دیوار دفاعی گرگان را از طریق واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از برنامه‌های این اداره كل در راستای حفاظت از عناصر باارزش استان نام برد.

حسین صادقلو شهردار گرگان هم گفت: با انسجام و تعامل شكل گرفته در این روز، شاهد هویت بخشی هرچه بیشتر بافت تاریخی گرگان در آینده خواهیم بود.

نظر شما