شناسهٔ خبر: 21042 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین:

توسعه شهری و منطقه‌ای بر مبنای حمل و نقل ریلی تنها راه غلبه بر مشکلات و معضلات ترافیکی

محسن اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری استان قزوين مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: امروزه رویکرد طبقاتی کردن بزرگراه‌ها، ساخت زیرگذر، روگذر و انواع راهگذر برای خودروهای شخصی که تاثیرات منفی کوتاه و دراز مدت آن غیرقابل انکار است، در کشورهای پیشرفته سال‌هاست که به حاشیه رانده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این موضوع گفت: تلاش برای ایجاد سهولت در عبور و مرور خودروهای شخصی باید از اولویت دستورکار دستگاه‌های متولی خارج شده و دغدغه افزایش بستر و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در اولویت قرار گیرد.

وی بیان نمود: امروزه حمل و نقل عمومی یکی از نیازهای ضروری جوامع شهری است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون در هیچ کشوری به جز توسعه این بخش راهی برای غلبه بر مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا یافت نشده است.

اسماعیلی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز سیستم حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای افزود: کاهش ۷ برابری مصرف سوخت، ایمنی بیش از ۵۰ برابری، آلودگی کمتر از ۲۰ برابر (به ازای هر تن باز)، کاهش چشمگیر سطح اشغال زمین به نسبت عملکرد، سهم ناچیز در آلودگی صوتی بخشی از مزیت‌های این سیستم حمل و نقلی است.

مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل ظرفیت جابجایی بالا، رفاه و راحتی بیشتر، استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر را از دیگر مزایای سیستم حمل و نقل عمومی ریلی عنوان کرده و گفت: تاثیر قابل توجه اینگونه طرح‌ها بر صنعت گردشگری و بهره‌مندی موثر از آن برای گردشگران نیز از ویژگی‌هایی دیگری است که همواره مورد غفلت واقع شده است.

اسماعیلی در این راستا ادامه داد: امروزه رویکرد طبقاتی کردن بزرگراه‌ها، ساخت زیرگذر، روگذر و انواع راهگذر برای خودروهای شخصی که تاثیرات منفی کوتاه و دراز مدت آن غیرقابل انکار است، در کشورهای پیشرفته سال‌هاست که به حاشیه رانده شده است.

اسماعیلی همچنین بیان کرد: در همین راستا وزارت راه و شهرسازی در جهت پیروی از سیاست‌های کلی نظام و ماده ی ۱۳ لایحه برنامه ششم توسعه کشور و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم سیستم حمل و نقل ریلی در برون رفت از مشکلات توسعه شهری و منطقه‌ای، رویکرد جدید شهرسازی ریل‌پایه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تحقق این مهم در استان را نیازمند کار کارشناسی دقیق و فنی عنوان کرده و گفت: در حال حاضر راهبری طرح‌های جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح‌های جامع شهری به صورت موازی و پراکنده صورت می‌گیرد که امکان مغایرت احتمالی را نیز به همراه دارد.

اسماعیلی در پایان یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط و همسویی نگاه متولیان و ایجاد وحدت رویه در این موضوع کلان استان، مدیرکل راه و شهرسازی استان طی مکاتبه‌ای با استاندار محترم، برگزاری جلسات مشترک میان این دستگاه‌ها با حضور ایشان را خواستار شده است.

نظر شما