شناسهٔ خبر: 21052 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با حضور رئیس سازمان راهداری و رئیس سازمان هواشناسی انجام شد:

امضای تفاهم‌نامه بهره‌برداری از ۶۹ سامانه هواشناسی جاده‌ای/ پیش‌بینی شرایط جوی و دمای جاده‌ها تا ۲۴ ساعت آینده/ بهره‌برداری سازمان راهداری از اطلاعات هواشناسی برای نگهداری بهتر جاده‌ها

امضای تفاهم نامه تفاهم‌نامه بهره‌برداری و استفاده از ۶۹ سامانه هواشناسی جاده‌ای بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان هواشناسی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز چهارشنبه اول اردیبهشت تفاهم‌نامه بهره‌گیری از ظرفیت ۶۹ سامانه هواشناسی جاده‌ای بین داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور امضا شد.

این تفاهم نامه برای ۳ سال و با هدف ایجاد هماهنگی‌های لازم به منظور بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های سامانه هواشناسی جاده‌ای برای ۶۹ ایستگاه هواشناسی، سیستم‌های ارتباطی، سرورها، نرم افزارها و تجهیزات مرتبط با این سامانه‌ها بین طرفین به امضا رسید.

طبق تفاهم‌نامه مذکور سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای متعهد شد یک دستگاه رادار داپلر خریداری و در اختیار سازمان هواشناسی کشور قرار دهد. همچنین خرید قطعات یدکی برای نگهداری و پشتیبانی از سامانه‌های موجود ایستگاه‌های خودکار هواشناسی جاده‌ای و تحویل این قطعات به سازمان هواشناسی کشور بر عهده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است.

بر این اساس تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات سامانه‌های هواشناسی موضوع این تفاهم‌نامه که توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خریداری یا از پیش متعلق به این سازمان بود، به سازمان هواشناسی کشور به صورت امانی تحویل داده می‌شود.

طبق این تفاهم‌نامه سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با پژوهشگاه سازمان هواشناسی کشور جهت انجام مطالعات نقشه‌برداری، مکان‌یابی و اجرای مدل تخمین وضعیت جوی جاده‌ها برای محورهای تهران-آمل (هراز)، بومهن-ساری (فیروزکوه)، تهران-کرج-چالوس، کرج-قزوین-رشت، قزوین-زنجان-تبریز، محدودهای گردنه آهوان (محور سمنان-دامغان) و محور بجنورد-اسفراین باید قرارداد لازم منعقد شود.

با امضای این تفاهم نامه، سازمان هواشناسی کشور نگهداری و پشتیبانی از ۶۹ ایستگاه هواشناسی جاده‌ای را عهده دار می‌شود. همچنین سامانه‌های هواشناسی جاده‌ای موجود متعلق به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای برای نگهداری و پشتیبانی به سازمان هواشناسی کشور تحویل داده می‌شود.

همچنین قرار است سازمان هواشناسی کشور اطلاعات جوی از ایستگاه‌های هواشناسی را به صورت خودکار و آنلاین به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای انتقال دهد و ارتباط مستمر واحد مدیریت پیشگیری و هشدار سازمان هواشناسی با مرکز مدیریت راههای کشور برقرار شود.

در حالی که تا کنون برای ۲ ساعت آینده شرایط جوی جاده‌ها پیش‌بینی می‌شد اما پیش بینی شرایط جوی، یخ زدگی و دمای سطح جاده حداقل برای ۲۴ ساعت آینده و نظارت بر قرارداد مطالعاتی سازمان راهداری با پژوهشکده سازمان هواشناسی از جمله تعهدات سازمان هواشناسی کشور طبق این تفاهم نامه است.

در این مراسم داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: هدف از امضای تفاهم‌نامه آن است که سازمان راهداری بتواند از اطلاعات هواشناسی برای نگهداری بهتر از راههای کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از ایستگاههای هواشناسی جاده‌ای در محورهای کوهستانی و گردنه‌ها راه اندازی شده است گفت: طبق تفاهم نامه امضا شده تامین و تجهیز لازم برای این سامانه ها توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و همچنین نگهداری و پشتیبانی از این سمانه‌ها بر عهده سازمان راهداری و هواشناسی کشور قرار می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار است یک دستگاه رادار داپلر دو قطبی با منابع سازمان راهداری برای سازمان هواشناسی خریداری شود ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در کنار این سرمایه گذاری‌ها از اطلاعات سامانه های هواشناسی جاده‌ای به صورت بهینه استفاده کنیم.

وی با یادآوری اینکه در گذشته ۵۴ سامانه هواشناسی جاده‌ای در محورهای جاده‌ای نصب شده بود گفت: پیش از این تفاهم نامه نگهداری این سامانه ها بر عهده سازمان راهداری بود اما در چارچوب امضای این تفاهم نامه نگهداری و پشتیبانی از سامانه های هواشناسی جاده ای به سازمان هواشناسی واگذار می شود و تعداد سامانه‌ها نیز افزایش می‌یابد ضمن اینکه تجهیزات و قطعات مربوطه بر عهده سازمان هواشناسی است.

کشاورزیان گفت: ۱۵۵ میلیارد تومان از منابع این تفاهمنامه توسط سازمان راهداری و ۳۵ میلیارد تومان نیز توسط سازمان هواشناسی تامین می‌شود./

نظر شما