شناسهٔ خبر: 21057 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه بهره‌‌گیری از ۶۹ ایستگاه هواشناسی جاده‌ای خبر داد:

افزایش ۲درصدی بارش‌ها از حد نرمال/ احتمال توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای/ پیش‌بینی ادامه بارش‌ها تا اواسط خرداد/ استفاده کاربردی از اطلاعات هواشناسی در دولت یازدهم

امضای تفاهم نامه رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها ۲ درصد بیش از حد نرمال است گفت: بارش‌ها به شمال غرب و جنوب شرق کشور محدود می‌شود و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال زراعی وضعیت بارش‌ها در حالت نرمال باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود پرهیزکار امروز چهارشنبه اول اردیبهشت در مراسم تفاهم‌نامه بهره‌گیری از ظرفیت ۶۹ سامانه هواشناسی جاده‌ای بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان هواشناسی کشور گفت: در حال حاضر ۶۹ ایستگاه هواشناسی جاده ای در جاده های کشور وجود دارد اما با توجه به توپوگرافی پیچیده کشور و جاده‌های کوهستانی می‌طلبد که شبکه ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای در آینده افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه امروز بین سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و همچنین سازمان هواشناسی کشور قرار است یک کار مطالعاتی با همکاری پژوهشگاه سازمان هواشناسی برای نقشه‌برداری و مکان‌یابی ایستگاه‌های هواشناسی برای ۷ محور هراز، فیروزکوه، تهران-کرج-چالوس، کرج-قزوین-رشت، قزوین-زنجان-تبریز، سمنان-دامغان و بجنورد-اسفراین انجام شود تا بتوانیم شبکه هواشناسی جاده‌ای را افزایش دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور رویکرد این سازمان در دولت یازدهم را کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی عنوان کرد و افزود: به همین دلیل سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه دامنه استفاده از اطلاعات هواشناسی بسیار وسیع است به طوریکه هم مردم عادی و هم سایر بخش‌های کشاروزی، نظامی، هوایی و بخش حمل ونقل جاده ای نیز را شامل می شود گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای اطلاعات هواشناسی در بخش حمل ونقل جاده ای است چراکه داشتن آگاهی از هواشناسی در کاهش میزان مخاطرات تاثیر بسزایی دارد.

پرهیزکار با تاکید براینکه پیش بینی هواشناسی در نوروز امسال موجب شد تا مدیریت ترافیک بیش از پیش در دستور قرار گیرد و مردم با بهره‌گیری از سامانه‌های هواشناسی زمان سفر خود را مدیریت کنند گفت: در بخش هواشناسی جاده ای اولویت ما این است که سرویس و خدمات مربوطه را به بخش های تخصصی و مدیریت حمل ونقل یعنی سازمان راهداری و پلیس راهور ارائه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری از تحلیل‌ها و اصطلاحات هواشناسی برای عام کاربردی نیست گفت: از همین جهت بنای ما این است تا اطلاعات را با زبان کاربر نهایی در اختیار آنها قرار دهیم. به عنوان مثال یک راهدار انتظار دارد وضعیت بارش و شرایط جوی در محور در حال فعالیت خود را بداند بنابراین تحلیل هواشناسی برای این بخش باید به صورت واضح و شفاف ارائه شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره وضعیت بارش‌ها گفت: تا اواخر اردیبهشت و اواسط خرداد بارش‌ها تقریبا ادامه دارد اما بعد از آن بارش‌ها به شمال غرب و جنوب شرق کشور محدود می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها ۲ درصد بیش از حد نرمال است گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال زراعی وضعیت بارش ها در حالت نرمال باشد./

نظر شما