شناسهٔ خبر: 21088 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

استاندار گیلان خبر داد:

بهره برداری از راه آهن قزوین – رشت تا اوایل سال ۹۶/ تکمیل پل مشترک ریلی ایران و آذربایجان تا ۸ ماه آینده

احداث راه آهن قزوین - رشت استاندار گیلان با بیان اینکه پل مشترک ریلی ایران و آذربایجان طی هشت ماه آتی تكمیل می‌شود، از بهره برداری از راه آهن قزوین – رشت تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، محمدعلی نجفی عصر چهارشنبه پس از برگزاری مراسم آغاز عملیات احداث پل ریلی جمهوری آذربایجان به ایران در جمع خبرنگاران گفت: نشست طرفین در كمتر از یك سال، نتیجه داد چراكه اعضای كمیسیون همكاری های اقتصادی دو كشور، در نشست مشترك خود در سال گذشته توافق كرده بودند كه در حداقل زمان ممكن، كار احداث هشت كیلومتر راه آهن جمهوری آذربایجان عملیاتی شود.

وی ادامه داد: چند دهه بود كه دو ملت علاقمند بودند تا راه آهن به نتیجه مطلوب برسد و هم اینك هشت كیلومتر از این پروژه توسط دولت آذربایجان در حال انجام است و طی هشت ماه آتی، آماده و پل مشترك ریلی نیز در این فرصت تكمیل می شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینكه ساخت دو كیلومتر خط ریلی تا پایانه بار جزو تعهدات جمهوری اسلامی ایران است، گفت: زیرسازی بیش از یك و نیم كیلومتر این پروژه با مشاركت شركت توسعه زیرساخت های كشور آماده شده است.

وی خاطرنشان كرد: همه مشكلات مربوط به پایانه حل شده و در اولین فرصت، ساخت آن آغاز می شود.

نجفی با اشاره به اینكه پروژه مربوط به راه آهن قزوین - رشت با جدیت در حال انجام است، گفت: بر اساس توافق حاصل شده تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آتی، این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص اتصال راه آهن رشت به آستارا بیان داشت: بر اساس مذاكرات انجام شده، كشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه و شركت های بزرگی كه اخیرا به علت رفع تحریم و حضور فاینانس فعالیت آن ها آغاز شده، در اتصال این خط آهن مشاركت خواهند كرد و راه آهن مذكور به پایانه بار آستارا متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: با اتصال این خط آهن، زمینه ای فراهم می شود كه راه هند به هلسینكی حدود دو هزار كیلومتر نزدیك شود و همچنین حمل و نقل كالا، آسان و هزینه و زمان آن كاهش می یابد تا ملت های مختلف از آن بهره ببرند.

نجفی با اشاره به اینكه طی نشست برگزار شده رئیسان دو كمیسیون آماده سازی پایانه بار و نیز روان سازی بخش گمرك آستارا و اجرایی شدن روادید را نیز پیگیری می كنند، گفت: خوشبختانه اعضای كمیسیون پذیرفتند كه ساكنان دو شهر مرزی آستارا در ایران و جمهوری آذربایجان، از امتیاز لغو روادید مسافران مرزی در محدوده ۴۵ كیلومتری برخوردار شوند.

احداث پل ریلی جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران، در مراسمی با حضور مسئولان بلندپایه دو كشور، عصر امروز (چهارشنبه) برگزار شد.

در این مراسم مقرر شد جمهوری آذربایجان هشت كیلومتر از خط آهن را تا رودخانه مرزی آستاراچای ادامه دهد و سپس پل ریلی به طول ۸۰ متر و با سه دهنه به طور مشترك توسط ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای ساخته شود. همچنین احداث دو كیلومتر خط ریلی و نیز ساخت پایانه بار در تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

در این آیین كه با محوریت كلنگ زنی به منظور آغاز عملیات احداث پل ریلی جمهوری آذربایجان به ایران با حضور مقامات عالی دو كشور برگزار شد، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و رئیس كمیسیون همكاری های مشترك ایران و آذربایجان، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جاوید قربان اف مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری آذربایجان، محسن پاك آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، محمد ابراهیمی رایزن اقتصادی ایران در باكو، محمدعلی نجفی استاندار گیلان و تنی چند از فرماندهان نظامی و مسئولان محلی دو كشور حضور داشتند.

پس از ارائه گزارش توسط وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و نیز وزیر ارتباطات ایران در آستارای جمهوری آذربایجان، اعضای كمیسیون همكاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور در آستارای ایران، از نقطه پایانی احداث پل ریلی بازدید كردند.

وزیر ارتباطات ایران و تعدادی دیگر از اعضای كمیسیون همكاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشستی با محوریت احداث راه آهن آستارا - آستارا ، عازم باكو پایتخت كشور جمهوری آذربایجان شدند.

كمیسیون همكاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، هفدهم و هجدهم مهرماه سال گذشته در آستاراهای دو كشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار و پیرامون مسایل مختلف اقتصادی از جمله اتصال راه آهن سراسری آذربایجان به ایران و در آینده، اتصال آن به رشت و قزوین بحث و تبادل نظر شد.

سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، هجدهم مهرماه سال گذشته در نشست كمیسیون همكاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در فرمانداری شهرستان آستارا امضا شد.

سند مذكور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، رئیس شركت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شركت راه آهن ایران به امضا رسید و مقرر شد تا طرف آذری، هشت كیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو كیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود.

شهرستان آستارا در ۲۰۰ كیلومتری غرب مركز استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع است.

نظر شما