شناسهٔ خبر: 21317 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

عناصر شفاف پوسته خارجی ساختمان

پوستر کتاب عناصر شفاف پوسته ساختمان نوشته حمید عرفانیان‌جم مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تحلیل عناصر پوسته خارجی ساختمان روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب «عناصر شفاف پوسته خارجی ساختمان» در ۶ فصل به تحلیل پوسته خارجی ساختمان پرداخته و در فصل آخر خود منابع و لغت‌نامه‌ها را ذکر کرده است. پنج فصل نخست این کتاب نیز شامل شیشه‌ها، پنجره‌ها، درهای خروجی، نورگیرهای سقفی و دیوارهای پرده‌ای است.

در مقدمه این کتاب، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نوشته است: کارآیی و مشخصات فنی پوسته خارجی ساختمان‌ها و استفاده موثر از عایق‌ها در آن، یکی از مهمترین اصول تکنولوژی ساختمان در جداره‌های خارجی است که سال‌ها در معماری ایران مورد غفلت قرار گرفته است. حفظ منابع انرژی و کاهش زیان‌های زیست‌محیطی حاصل از مصرف بی‌رویه آن ضرورتی است که از یک‌سو رابطه مستقیم با مباحث اقتصاد خرد و کلان دارد و از سوی دیگر با آسایش کاربران مرتبط است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پایان مقدمه خود آورده است: شکل گیری این کتاب را می‌توان شروع مناسبی از توجه جامعه فنی به ضرورت هم‌گامی با تحولات فنی در حوزه Building Envelope دانست.  

کامران صفامنش معمار برجسته، مدرس و پژوهشگر معماری نیز در این کتاب مقدمه‌ای مفصل نگاشته است. وی در بخشی از مقدمه خود آورده است: مطالعه این کتاب را به دانشجویان رشته‌های معماری و ساختمان، معماران و مهندسان ساختمان، مشاوران و پیمانکاران، تولیدکنندگان اجزای شفاف پوسته بیرونی ساختمان (در، پنجره، دیوارهای پرده‌ای و نورگیرهای سقفی) و کارفرمایان توصیه می‌کنم.

همچنین نویسنده در مقدمه کتاب خود آورده است: جزئیات اجرایی ارائه شده در این کتاب تنها به منظور توضیح ایده‌ها، مبانی و اصول کلی طراحی و اجرای سیستم‌های مختلف پنجره، نورگیرهای سقفی و دیوارهای پرده‌ای تهیه شده است. به‌کارگیری صحیح ایده‌های ارائه شده در انطباق با شرایط خاص هر پروژه متغیر خواهد بود؛ شرایطی چون مشخصات آب و هوایی، معماری و انتظارات کارکردی سیستم. از این رو مطالب فوق، بیانگر ایده نهایی و یا توصیه نویسنده در هر بخش نیست.

گفتنی است کتاب عناصر شفاف پوسته خارجی ساختمان دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری در دومین همایش ملی معمار، نظام مهندسی و افق‌های پیش‌رو در ایلام و توسط اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

کتاب عناصر شفاف پوسته خارجی ساختمان، گردآوری و تالیف حمید عرفانیان‌جم معمار و مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توسط موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در شمارگان ۲۰۰۰ بهار سال جاری منتشر شد. این کتاب در ۱۸۴ صفحه و به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات خانه پژوهش راهی کتابفروشی‌ها شده است./

نظر شما