شناسهٔ خبر: 21338 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن مطرح كرد:

تلاش مشترک راه‌آهن و كانون بازنشستگان برای پرداخت عیدی بازنشستگان/ راه آهن و راه آهنی ها عمیقا از تاخیر پیش آمده متاثر هستند/ لزوم دریافت نقدینگی لازم از محل مطالبات یارانه‌ای برای پرداخت عیدی بازنشستگان

ساختمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن با بیان اینكه راه آهن در تلاش است با دریافت نقدینگی لازم از محل مطالبات یارانه ای خود در سال ۱۳۹۴ نسبت به در اختیار گذاردن این منابع به سازمان بازنشستگی كشور در جهت پرداخت عیدی آنان اقدام كند، گفت: در این خصوص همكاری نزدیكی بین راه آهن و كانون بازنشستگان راه آهن وجود دارد و این هماهنگی می تواند به زودی منجر به تحقق اهداف پیش بینی شده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن در جلسه ای كه صبح روز شنبه مورخ ۴ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مدیرعامل ، اعضای هییت مدیره كانون بازنشستگان و جمعی از پیشكسوتان جامعه ی بازنشسته ی راه آهن برگزار گردید گفت : در شرایط كنونی پیگیری در تامین منابع مالی عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران راه آهن یكی از مهمترین دغدغه ها و دلمشغولی های شركت می باشد .

او افزود : راه آهن و راه آهنی ها عمیقا از تاخیر پیش آمده متاثر هستند و راه آهن در تلاش است با دریافت نقدینگی لازم از محل مطالبات یارانه ای خود در سال ۱۳۹۴ نسبت به در اختیار گذاردن این منابع به سازمان بازنشستگی كشور در جهت پرداخت عیدی آنان اقدام نماید .

وی گفت : در این خصوص همكاری نزدیكی بین راه آهن و كانون بازنشستگان راه آهن وجود دارد و این هماهنگی می تواند به زودی منجر به تحقق اهداف پیش بینی شده گردد .

نصرت نظامی در این جلسه گفت : به طور كلی در كشور سه نوع صندوق بازنشستگی وجود دارد . سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی كشوری با عناوین اول و دوم و صندوق هایی همچون صندوق بازنشستگی شركت نفت، بیمه مركزی و غیره اشاره كه مستقل از صندوق های نوع اول و دوم بوده و اختصاصا متعلق به سازمان یا بنگاه بالا دست خود می باشند .جمیع این سازمان ها یا صندوق ها با دریافت مبالغی از حقوق و مزایای كاركنان در دوران اشتغال ، نسبت به برقراری حقوق بازنشستگی آنان پس از خاتمه ی خدمت كاركنان اقدام می نمایند و نقشی حمایتی در پرداخت حقوق و مزایا و استیفای حقوق بازنشستگان خود ایفا می نمایند .

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن گفت : شركت راه آهن فاقد صندوق بازنشستگی مستقل بوده و پرداخت حقوق و مزایای دوران بازنشستگی كاركنان راه‌آهن حسب مورد توسط سازمان تامین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی كشور پرداخت می گردد و برنامه های لازم برای ارتقا معیشت آنان را تدوین و اجرا می نمایند .

او افزود : خوشبختانه هیچیك از سازمان مورد اشاره در پرداخت حقوق بازنشستگان راه آهن تاخیر نداشته اند و صرفا عیدی بخشی از بازنشستگان و مستمری بگیران راه آهن كه حقوق و مزایای خود را از سازمان بازنشستگی دریافت می نمایند به تعویق افتاده است كه این خود البته جای تاسف بسیار دارد .

نصرت نظامی در بیان اهم دلایل تاخیر در پرداخت عیدی بازنشستگان كشوری راه آهن گفت: به موجب مصوبه ی سال ۱۳۶۴ هییت محترم وزیران وظیفه ی تامین منابع مالی لازم برای پرداخت برخی از مزایای بازنشستگان كشوری از جمله عیدی ، حق عایله مندی و ... بر عهده ی شركت های دولتی گمارده شده است و در این راستا راه آهن در سال ۱۳۹۴ بیش از ۷۰ درصد این منابع را تامین و در اختیار سازمان بازنشستگی كشوری قرار داد لیكن با توجه به شدت محدودیت های مالی دولت ، منابع لازم برای پرداخت عیدی آنان توسط سازمان بازنشستگی میسر نگردید.

او گفت : البته دولت نیز برای جبران كسری منابع راه آهن كه عمدتا ناشی از اجرای سیاست های مترقی دولت در رقابت پذیر نمودن حمل و نقل ریلی بر دیگر شقوق حمل و نقل می بود ، تمهیداتی از جمله تصویب ردیف اعتباری در بودجه ی كل كشور در نظر گرفت لیكن بیش از ۶۴ درصد اعتبارت مزبور به راه آهن پرداخت نشد و این مهم باعت بروز اختلالات زیادی درمدیریت نقدینگی راه آهن گردید .

معاون توسعه مدیریت و منابع با اطمینان دهی به بازنشستگان و مستمری بگیران راه آهن در پیگیری موثر و عاجل راه آهن در دریافت نقدینگی مورد نیاز عیدی آنان گفت : این پیگیری ها در عالی ترین سطوح راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در شرف انجام است و امید می رود در آینده ای نزدیك به نتایج مورد انتظار برسد .

محمد رضا نصرت نظامی در پایان این جلسه گفت : از آنجاییكه منافع مادی راه آهن ها در دنیا و تبعا در ایران مستقیما متوجه خود آنان نمی باشد بلكه كشور و جمیع فعالان اقتصادی از منافع راه آهن بهره می برند ، فزونی مصارف بر منابع این صنعت یك موضوع همیشگی بود و به ویژه در راه آهن ایران این مهم به صورت سنتی وجود داشته است . او ادامه داد : بنا بر این راه آهن به دنبال آن است كه مسئولین محترم كشور را متقاعد سازد تا دولت منابع لازم برای پرداخت كلیه ی مزایای جنبی بازنشستگان و مستمری بگیران كشوری راه آهن را مستقیما در اختیار سازمان بازنشستگی قرار دهد تا در آتی فارغ از محدودیت های منابع راه آهن ، این گونه پرداخت ها همزمان با حقوق ماهانه آنان توسط سازمان بازنشستگی كشوری پرداخت شود .

نظر شما