شناسهٔ خبر: 21377 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رفع نیازمندی به خارج از کشور در صنعت ریلی؛

راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ خودکفایی در تولید همه مولفه‌های صنعت ریلی

قطار راه‌آهن را باید نماد اقتصاد مقاومتی خواند چون ایران به حدی از پیشرفت و خودکفایی در صنعت ریلی رسیده‌ که تقریبا از صفر تا صد این حوزه را می‌توان با اتکا به توان مهندسی داخلی تولید کرد و نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی اتکا به درون است که این اتکا به درون از خودکفایی در هر صنعت نشأت می‌گیرد و در واقع ما باید سعی کنیم تا در این راستا هرچه می‌توانیم به فناوری‌های روز صنعت دست یابیم تا در نهایت به خودکفایی برسیم.

صنعت ریلی کشور یکی صنایع مهم و روز دنیا است که در بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه در نگاه کلی درمی‌یابیم که ۷ بند از ۲۴ بند این سیاست‌ها مربوط به راه‌آهن است.

بند آخر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به همین موضوع خودکفایی توجه دارد و که بر اساس این بند باید "افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن" اعمال شود.

خودکفایی در صنعت ریلی موجب خواهد شد تا با تغییر شرایط بین المللی این صنعت از گزند آسیب‌ها٬ تحریم‌ها و قطع مراودات بین ‌المللی مصون بماند.

به گفته محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران٬ اگر بخواهیم تعریف اجمالی از اقتصاد مقاومتی ارائه کنیم می‌توان این تعریف را در راه‌آهن خلاصه کرد. با این حساب راه‌آهن یکی از اصلی‌ترین اصول برای تحقق اقصاد مقاومتی به شمار می‌آید.

طبق گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ما به حدی از پیشرفت و خودکفایی در صنعت ریلی رسیده‌ایم که تقریبا از صفر تا صد این حوزه را می‌توانیم با اتکا به توان مهندسی داخلی تولید و حتی تعمیرات اساسی انجام دهیم. ما می‌توانیم که هرنوع واگن باری و مسافری را به صورت ۱۰۰ درصدی در داخل کشور تولید کنیم.

آقایی درباره توانایی ساخت لکوموتیو در کشور نیز گفت: شرکت‌های تولید لکوموتیو از جمله مپنالکوموتیو با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی از جمله زیمنس در حال حاضر داخل کشور لکوموتیو تولید می‌کنند و از این لحاظ ما نیز خودکفایی داریم.

همچنین ایران در زمینه تولید تجهیزات علائم و ارتباطاتی نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد به طوریکه تجهیزات روز دنیا از جمله سیستم هوشمند کنترل اتوماتیک قطار (ATC) نیز در داخل کشور با بهره‌گیری از توان مهندسی داخلی تولید می‌شود.

طبق اظهارات آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران٬ کشور فقط در بخش تولید ریل هنوز به خودکفایی نرسیده که این مسئله نیز با توجه به اینکه شرکت‌های فولادی(ذوب آهن اصفهان) در حال برنامه‌ریزی برای تولید آن هستند به زودی بومی‌سازی می‌شود. بنابراین در ساخت و توسعه راه‌آهن هیچ احتیاجی به خارج از کشور نخواهیم داشت و تنها چیزی که با پشتیبانی‌های وزارت راه و شهرسازی امیدواریم تا ۳ الی۴ ماه آینده محقق شود استفاده از ریل ملی است.

این خودکفایی می‌تواند صنعت ریلی را در برابر حوادث بین المللی آینده بیمه کند بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه در بخش‌های مختلف اعم از صنایع تولیدی و زیرساخت فقط برای کشور سود به دنبال دارد و ما در این حوزه از هرگونه ضربه احتمالی مصون خواهیم بود./

نظر شما