شناسهٔ خبر: 21396 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

جزئیات گزارش وضعیت بازآفرینی بافت‌های هدف شهری به هیات وزیران/ تایید پیشنهاد بهره‌گیری از نظام بودجه‌ریزی اهرمی/ بازآفرینی شهری یکی از مصادیق روشن اقتصاد مقاومتی است

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه امروز هیات وزیران گزارشی از وضعیت بازآفرینی بافت‌های هدف شهری ارائه شد و در آن نظام بودجه‌ریزی اهرمی و اهمیت بازآفرینی شهری در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفت.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بررسی گزارش وزارت راه و شهرسازی با موضوع «بازآفرینی و توانمندسازی محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری» در جلسه امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت اعضای دولت به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رییس جمهور خبر داد و گفت: در این نشست با هیات وزیران، گزارش وزارت راه و شهرسازی در خصوص تملک، مرمت و تجهیز ۱۲۰ ساختمان ارزشمند در شهرهای شیراز، کاشان‌، بوشهر‌، ساری، سمنان، گرگان و همدان و همچنین استفاده مجدد از آنها، فرایند نوسازی ۹۷۶ هزار و ۳۶۷ واحد فرسوده مسکونی در محدوده‌ها و محلات هدف در ۲۳۴ شهر  مدیریت شده ارائه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات این جلسه اظهار کرد: در این جلسه پس از ارائه گزارشی در خصوص تشریح وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری با تاکید بر مسئله تنزل کیفیت زندگی عملکرد دولت یازدهم در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت. در ادامه تحلیلی از آسیب‌ها و موانع موجود بر سر راه تحقق برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری ارائه و راهکارهایی برای حل مسائل به اعضای حاضر در جلسه ارائه شد.

 وی خاطرنشان کرد: در گزارش ارائه شده به هیات دولت برای مطالعات و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی مبلغ ۱۴۱۵میلیارد ریال تخصیص یافته و اقدامات مهمی از قبیل تصویب سند ملی احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و راه‌اندازی ستاد ملی بازآفرینی در راستای اجرای این سند و اعطای تسهیلات نوسازی مسکن انجام شده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین در این گزارش با تاکید دولت بر تهیه طرح  ساماندهی و توانمند‌سازی سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه نشینی‌) برای ۹۱ شهر، تاکنون بیش از ۲۲۱ پروژه اجرایی شامل توسعه خدمات و زیر ساخت‌های شهری با مشارکت مدیریت شهری شامل درمانگاه، خانه محله، مدرسه، شبکه‌آب و فاضلاب ، بهسازی معابر و .... با اعتباری  بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال در ۲۰ شهر کشور در ۵۵ محله اجرایی شده است.

وی یادآور شد: در این جلسه توجه به برنامه‌های بازآفرینی شهری به عنوان یک ضرورت (سکونت بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور و وجود بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از سطح شهرها) و همچنین یک فرصت برای تحقق عدالت اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی و احقاق حقوق شهروندی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود شهرها برای توسعه باید در مقیاس ملی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد .

ایزدی در خصوص گزارش وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در گزارش ارائه شده برنامه‌ریزی‌ها و پیشنهادات مختلف برای ادامه این روند و تسریع آن در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که برنامه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان بازآفرینی شهری یکی از مصادیق روشن اقتصاد مقاومتی است افزود: اشتغال‌زایی، تقویت سر زندگی اقتصادی، استفاده از منابع موجود و پاسداری از ارزش‌ها و تاکید بر منابع بخش خصوصی از محورهای اصلی این برنامه در انطباق با سیاست و برنامه اقتصاد مقاومتی است .

ایزدی در خصوص ارائه تسهیلات نوسازی در محدوده بازآفرینی شهری گفت: ارائه تسهیلات نوسازی مشتمل بر وام جدید ۱۶۰ میلیون تومانی در کلان‌شهرها ، ۵۰ میلیون تومان ساخت، ۲۰ میلیون تومان ودیعه مسکن و همچنین ۲۰ میلیون تومان مقاوم سازی و مرمت به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در پیشبرد برنامه‌های نوسازی قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: تحقق این برنامه مستلزم هماهنگی، همراهی و حمایت کلیه دستگاه‌های دخیل در این فرآیند است لذا ضمن تاکید بر نقش ستاد ملی در ایجاد این ارتباط در سطح ملی، استانی و شهرستان ضروری است این هم راستا سازی از طریق ایجاد شبکه‌های همکاری گسترش یابد‌. یکی از ابزارهای مهم پیشبرد این برنامه وجود منابع و بودجه‌های لازم برای تحریک، تقویت و حمایت از بخش خصوصی، شهرداری‌ها و مردم است لذا نظام بودجه‌ریزی اهرمی به عنوان پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مورد تایید و تاکید قرار گرفت.

وی افزود: پیشبرد برنامه‌های باز آفرینی شهری مستلزم سازوکار و تقسیم کار روشن بین نهادهای مختلف از سطح ملی، استانی ، شهر و حتی محله‌ای است. دولت در این فرآیند سیاست‌گذار، تسهیل‌گر ، حامی و ناظر است. ستاد ملی بازآفرینی شهری نهاد هماهنگ کننده و هدایت کننده برنامه های عملیاتی است. شهرداری‌ها محور اصلی مدیریت اجرای برنامه‌های عملیاتی و بخش خصوصی (توسعه گران) محور اصلی اجرای برنامه و مردم و ساکنان ذی نفعان  کلیدی و اصلی این فرآیند هستند.

گفتنی است ، بر اساس محورهای بر شمرده شده مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک برنامه جامع عملیاتی را متناسب با کلیه گونه‌های این بافت‌های ناکارآمد تهیه و پس از تصویب در ستاد ملی بازآفرینی به دولت ارائه کند/ .

نظر شما