شناسهٔ خبر: 21493 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

فخاری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

استقبال بخش خصوصی از تصمیم خروج واگن‌های بالای ۴۵ سال/ کاهش سن ناوگان ریلی به کمتر از ۱۰ سال با اسقاط هزار واگن فرسوده/ آمادگی ۵ کارخانه بزرگ واگن‌ساز برای قبول سفارش

محمد جواد فخاری مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا از کاهش سن ناوگان ریلی به کمتر از ۱۰ سال با اسقاط هزار واگن فرسوده سخن گفت و افزود: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جایگزین این واگن‌ها باید در داخل کشور تولید شود و ۵ کارخانه بزرگ واگن‌ساز نیز برای قبول سفارش آمادگی دارند.

محمدجواد فخاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن حمایت از اقدام اخیر شرکت راه‌آهن برای خروج واگن‌های بالای ۴۵ سال از شبکه ریلی کشور٬ تأکید کرد: نیاز کشور به واگن باید در داخل و توسط ۵ شرکت واگن‌ساز داخلی تأمین شود.

وی گفت: خروج واگن‌های مستهلک از ناوگان ریلی بهترین تصمیم برای نوسازی ناوگان است به شرطی که اعلام شود با از رده خارج کردن هر واگن٬ شرکت‌های مسافری مقداری اعتبار نزد شرکت‌های تولید واگن دارند٬ فقط با این شرایط است که می‌توان از ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدکننده داخلی استفاده کرد.

فخاری با یادآوری اینکه عمر ناوگان ریلی در حال حاضر حدود ۳۷ سال است٬ ادامه داد: باید حداقل هزار واگن در یک زمانبدی نهایتا سه ساله از رده خارج شود و عمر ناوگان ریلی کشور به زیر ۱۰ سال برسد تا مردم از کیفیت بخش حمل و نقل ریلی بهره ببرند.

عضو هیأت مدیره شرکت واگن پارس با تأکید براینکه با واگذاری سفارش به شرکت‌های تولیدکننده واگن٬ به موضوع اشتغال کمک خوبی می‌شود٬ افزود: با فعال‌سازی ظرفیت دو کارخانه اریکو و واگن پارس که واگن مسافری تولید می‌کنند بیش از هزار شغل فقط به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

اقتصاد مقاومتی اجازه واردات کالای خارجی مشابه داخل را نمی‌دهد

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ کارخانه بزرگ واگن‌سازی سفارش تولید خاصی ندارد و ظرفیت تولید آن‌ها خالی مانده است٬ گفت: با توجه به اینکه رهبری امسال را به نام سال اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل نامگذاری کرده‌اند سیاست‌ها باید به گونه‌ای تدوین شود تا از ظرفیت تولید داخلی با استفاده از توان مهندسی و به کارگیری کارگر ایرانی بهره‌‌ برده شود و کالایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد نباید وارد شود.

مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا با تأکید بر اینکه باید مشخص شود که ۲۳۰ واگنی که اعلام شده در سال جاری می‌خواهد به ناوگان ریلی کشور اضافه شود تولید داخل خواهد بود یا وارداتی٬ افزود: متأسفانه وضعیت کارگران کارخانه‌های ذکر شده اصلا خوب نیست و کارگران این کارخانه‌ها بیکار هستند.

وی با اشاره به قرارداد شرکت ریل‌ ترابر سبا با شرکت واگن پارس مبنی بر تولید و تحویل ۱۰۰ واگن مسافری در داخل کشور٬ افزود: تنها شرکتی مسافری که با شرکت تولیدکننده داخلی واگن قرارداد منعقد کرده است شرکت ریل ترابر سبا است تا از ظرفیت تولید داخلی استفاده کند.

نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی هنر بود

فخاری با یادآوری اینکه پیش از این راه‌آهن اعلام کرده بود که بسته حمایتی به شرکت‌های مسافری جهت نوسازی ناوگان اختصاص می‌دهد٬ افزود: راه‌آهن نیز باید به‌مانند ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با ارائه تسهیلات ناوگان ریلی را نوسازی کند. در بخش جاده‌ای از ۱۰ سال پیش با واگذاری اعتبار به شرکت‌های اتوبوس‌رانی اعلام شد که هرکس اتوبوسش را واگذار کند٬ می‌تواند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید اتوبوس جدید تخفیف بگیرد؛ با این سیاست ناوگان اتوبوس‌رانی کشور نو شد و میانگین سنی آن به سه سال رسید که این یک هنر محسوب می‌شود. متأسفانه در صنایع ریلی این اتفاق محقق نشده است و منابع مالی برای نوسازی ناوگان از سوی وزارت صنعت٬ معدن و تجارت و بانک‌ها برای نوسازی ناوگان تعیین نشده است.

عضو هیأت مدیره شرکت واگن پارس با اشاره به اینکه ما به دنبال فایناسور خارجی برای همکاری در بخش‌هایی که در داخل کشور تولید نمی‌شود٬ هستیم٬ افزود: ۲۵ درصد قطعاتی مثل بوژی٬ سیستم ترمز٬ چرخ و محور که تولید آنها در داخل کشور توجیه‌پذیر نیست قرار است با همکاری شرکت‌های خارجی با زمان تنفس سه ساله و اقساط ۵ ساله با سود بسیار کم به صورت مشترک تولید شوند؛ هرچند که از این دست اقدامات باید توسط وزارت صنعت٬ معدن و تجارت صورت گیرد چراکه اگر دولت به این مسائل ورود کند بسیار راحت‌تر به نتیجه می‌رسد.

چندی پیش مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد: در سال جاری با ورود ۲۳۰ واگن جدید قرار است به همین تعداد یعنی ۲۳۰ دستگاه واگن فرسوده بالای ۴۵ سال نیز از شبکه ریلی خارج شود./

نظر شما