شناسهٔ خبر: 21546 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل ونقل کره جنوبی مطرح كرد:

تاكيد بر اهمیت پایبندی کره‌جنوبی به تعهدات/ لزوم تدوین پروتکل مالی شفاف برای اجرای پروژه‌ها/ پیشنهاد تأسیس شرکت لیزینگ ناوگان ریلی در ایران به طرف کره‌ای/ استقبال از راه‌اندازی خط پروازی سئول - تهران و مشارکت در آزادراه تهران - شمال

دیدار وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل ونقل کره جنوبی با بیان اینکه نکته‌ مطرح برای توسعه روابط صمیمانه میان دو کشور٬ پایبندی به تعهدات و شفاف‌سازی روابط تجاری است گفت: باید برای تحقق پروژه‌ها با مشارکت دو کشور تمامی جوانب فنی، تکنیکی، مبادلات پولی، مالی و مسائل سیاسی در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی٬ عباس آخوندی امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در ملاقات با وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل ونقل کره جنوبی گفت: همکاری‌های دو کشور به سال های طولانی باز می‌گردد ضمن اینکه دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع هستند.

آخوندی ادامه داد: با توجه به تعهدات جهانی قاعدتا کره جنوبی تمایل دارد رویکرد جدیدی داشته باشد چراکه روابط تجاری کره‌جنوبی با غرب بسیار متاثر از روابط این کشور با غرب و آمریکا است. بنابراین نکته‌ مطرح برای توسعه روابط صمیمانه میان دو کشور٬ پایبندی به تعهدات و شفاف‌سازی روابط تجاری است،

وی افزود: باید برای تحقق پروژه‌ها با مشارکت دو کشور تمامی جوانب فنی، تکنیکی، مبادلات پولی، مالی و مسائل سیاسی در نظر گرفته شود.

آخوندی با بیان اینکه برای شروع نیاز به یک پروتکل مالی خیلی شفاف داریم تا نحوه تبادلات مالی مشخص شود، گفت: باید مطمئن شویم برای اجرای پروژه‌ها روش‌های تامین مالی به طور دقیق مشخص است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در اجرای پروژه‌ها شرایط تأمین مالی است چراکه پیشنهادهای مختلفی از طرف چین و کشورهای اروپایی برای اجرای پروژه‌ها داریم. برای برقی‌کردن راه‌آهن تهران مشهد یک پروپوزال بسیار خوب از طرف چین دریافت کرده‌ایم. برای سایر پروژه‌های ریلی نیز پیشنهادهایی از سوی کشورهای دیگر دریافت کرده‌ایم که مناسب‌اند.

آخوندی خطاب به هانگ‌هواین گفت: برای من بسیار مهم است که شرایط مالی را بدانم؛ قطعا از اجرای این پروژه‌ها توسط کره جنوبی حمایت می‌کنم اما این حمایت مشروط بر ارایه شرایط مالی شفاف و توجیه اقتصادی آن برای ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی برای امضای قرارداد اجرای پروژه‌های زیرساختی با کشور کره جنوبی وجود ندارد یادآور شد: باید درباره شرایط مالی یک تصمیم روشن گرفته شود و هر گاه شرایط تأمین مالی پروژه‌ها به طور شفاف مشخص شد اجازه امضای قراردادها را می‌دهم.

وی درباره تعیین جزئیات روش‌های تأمین مالی پروژه‌های مشترک ایران و کره جنوبی نیز خطاب به وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی گفت: پیشنهاد می‌کنم نمایندگان اگزیم بانک در سفر به ایران ملاقاتی با قائم مقام من در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری داشته باشند تا شرایط تأمین مالی پروژه‌ها به طور دقیق مشخص شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: با توجه به مذاکرات با شرکت زیمنس و بمباردیه برای تأمین ناوگان ریلی به دنبال یک روش تأمین مالی به صورت لیزینگ هستیم در سیستم لیزینگ شرکتی که واگن را تحویل می‌دهد یک مدل تأمین مالی برای لیز کردن واگن‌ها به خریدار پیشنهاد می‌کند که قاعدتا نظام تضمین آن در روش تأمین مالی لیزینگی پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی راجع به بازگشت اصل و سود سرمایه تضامین لازم را به کره‌جنوبی می‌دهیم. بر اساس این قانون اجازه می‌دهیم اصل و سود سرمایه از کشور خارج شود اما ضمانت سرمایه‌گذاری توسط شرکت راه‌آهن داده می‌شود.

پیشنهاد تأسیس شرکت لیزینگ ناوگان ریلی

آخوندی به همتای کره‌ای پیشنهاد تأسیس شرکت لیزینگ ناوگان ریلی را ارائه داد و گفت: یک یا چند شرکت کره‌ای در ایران یک لیزینگ‌کمپانی ریلی را با هدف سرمایه‌گذاری ثبت و این شرکت قرارداد خرید واگن را با شرکت‌های خارجی منعقد کند و به صورت اجاره واگن‌ها را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

وزیر زمین زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی استقبال کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم یک لیزینگ‌کمپانی در حوزه ریلی ایجاد کنیم قطعا دامنه فعالیت آن محدود به تأمین ۴۵۰ واگن نیست بلکه این دامنه فعالیت می‌تواند در خصوص چندین هزار واگن باری و بیش از ۲ هزار واگن مسافری باشد.

امضای سه تفاهم‌نامه حمل و نقلی بین ایران و کره‌جنوبی در حضور روسای جمهوری دو کشور/ استقبال از پیشنهاد مشارکت کره در آزادراه تهران ـ شمال

وی اجرای پروژه ریلی اصفهان ـ اهواز، تأمین خرید ۴۵۰ واگن از شرکت "هیوندا روتم" و همکاری فرودگاه اینچه‌اون کره و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را سه تفاهم‌نامه‌ای عنوان کرد که فردا با حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا می‌شود و گفت: درباره پیشنهاد مشارکت کره در آزادراه تهران ـ شمال استقبال می‌کنیم و می‌توانیم یادداشت تفاهم مشارکت در این آزادراه‌ را طی دو روز آینده تهیه کنیم.

آخوندی ادامه داد: برای همکاری کره در زمینه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل آمادگی خود را اعلام می‌کنیم. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان مجموعه شهر فرودگاهی فعالیت می‌کند و وسعت آن تقریبا دو برابر مساحت فرودگاه اینچه‌اون کره است. شرکت‌های کره‌ای می‌توانند در بخش‌های مسافری، باری، لجستیک و سایر بخش‌های این شهر فرودگاهی سرمایه‌گذاری کنند.

وی از پیشنهاد طرف کره‌ای برای راه‌اندازی پروازهای سئول ـ تهران استقبال کرد و گفت: تقریبا تمام ایرلاین‌های مهم دنیا در حال راه‌اندازی پرواز مستقیم به تهران هستند که ایرفرانس یک نمونه از آن است. ضمن اینکه از ساخت شهرهای جدید در حوزه همکاری ایران و کره در بخش شهرسازی استقبال می‌کنیم./

نظر شما