شناسهٔ خبر: 21638 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور آخوندی انجام شد؛

بررسی وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری استان بوشهر در پانزدهمین ستادملی بازآفرینی/ تشریح جزئیات دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری برای معرفی اقدامات ستاد ملی

ستاد ملی باز آفرینی پانزدهمین جلسه ستادملی بازآفرینی با حضور عباس آخوندی و با محوریت بررسی وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری استان بوشهر، تجارب پروژه‌های توانمندسازی مشارکتی منارید توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و همچنین گزارش‌های ارائه شده در زمینه بازآفرینی شهری به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پانزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری ایران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس ستاد، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر این ستاد، محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مصطفی سالاری استاندار بوشهر، دیروز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت برگزار شد.

در این نشست که با سه دستور کار بررسی پروژه توانمندسازی مشارکتی «منارید» توسط سازمان جنگل‌ها،‌ مراتع و آبخیزداری کشور، ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان بوشهر و نهایتا ارائه گزارشی از جلسات سه‌گانه رئیس و دبیر ستاد ملی بازآفرینی با اعضای هیات دولت، شورای عالی اجتماعی کشور و رهبر معظم انقلاب و تهیه پیش‌نویس سند ملی مبارزه با گسترش حاشیه‌نشینی برای تصویب در هیات دولت برگزار شده بود، نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی عضو ستاد ملی بازآفرینی به اظهار نظر پرداختند.

ابتدای این نشست نماینده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری توضیحاتی درباره پروژه‌های توانمندسازی مشارکتی بین‌المللی که زیر نظر سازمان ملل متحد در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که با پدیده خشکسالی مواجه شده‌اند (منارید)، ارائه کرد. بر اساس این پروژه، "برنامه توسعه ملل متحد" سازمان ملل متحد در کشورهایی که با خشکسالی مواجهند، به توسعه کشاورزی و روستاهای کمک می‌کند. این برنامه در ایران با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.

"خزی" به نمایندگی از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، توضیحاتی در زمینه اقدامات انجام شده برای احیای روستاهای واقع در مسیر حبله‌رود (روستاهای غرب استان سمنان و شرق استان تهران) که در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه شده بودند ارایه کرد. به گفته وی در این روستاها عمدتا با همکاری و مشارکت خود روستاییان و کمک دولت تلاش‌هایی برای احیای رودخانه و ایجاد حوضچه‌ها و سدهای خاکی کوچک در مسیر این رودخانه برای بازگشت رونق به کشاورزی انجام شد و با رضایت بسیار بالای روستاییان استان‌های سمنان و تهران همراه شد. همچنین دیگر تجربه موفق تحت نظارت منارید در ایران، بازگرداندن اراضی و منابع طبیعی ملی به دولت در روستای رزین استان کرمانشاه بود که با همکاری خود روستاییان این اراضی از کاربری کشاورزی خارج شده و به انفال و اموال ملی بازگردانده شد. وزارت جهاد کشاورزی نیز در همین اراضی اقدام به کاشت درختان مثمر و غیرمثمر با هدف استفاده رساندن به اهالی روستا کرد.

دستور کار بعدی این نشست، بررسی بافت‌های آسیب‌پذیر و ناکارآمد شهری استان بوشهر بود که فرزاد رستمی مدیرکل راه و شهرسازی این استان به ارائه توضیحاتی در زمینه وضعیت انواع بافت‌های حاشیه‌ای، تاریخی، میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای بوشهر و برازجان پرداخت. همچنین شهرداران بوشهر و برازجان و استاندار بوشهر مشکلات بافت‌های نابسامان شهرهای این استان را تشریح و راهکارهای مورد نظر را ارائه کردند.

در ادامه این نشست نیز آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تشکر از گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیران استان بوشهر با اشاره به اهمیت این استان از سه نقطه نظر منابع انرژی فسیلی (گاز)، نیروگاه هسته‌ای و بنادر، گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که با کمی دقت نظر می‌توان این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد. ولی شرط اساسی در دستیابی به موقعیت بهینه شهری این استان، ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی استان بوشهر است.

دستور کار بعدی نیز ارائه گزارشی از معرفی اقدامات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در جلسات هیات دولت، شورای عالی امور اجتماعی کشور و دیدار سران قوا با رهبر معظم انقلاب بود که آخوندی با اشاره به استقبال اعضای هیات دولت و شورای عالی امور اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری از تلاش‌هایی که ستاد ملی در یک سال و نیم گذشته در زمینه ابلاغ مصوباتی برای  حل مشکلات بافت‌های حاشیه ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان‌ها انجام شده، گفت: رئیس جمهوری و اعضای هیات وزیران فعالیت‌های این ستاد را مصداق عینی اجرای اقتصاد مقاومتی می‌دانستند.

همچنین در این نشست پیش‌نویس سند ملی پیشگیری از گسترش بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی برای ارائه و تصویب در هیئت وزیران با اعضای ستاد ملی بازآفرینی ارائه و پس از اخذ نقطه نظرات آنها، برای اعمال در این پیش‌نویس، به ثبت رسید./

نظر شما