شناسهٔ خبر: 21715 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم سنندج:

جمعیت سکونتگاه‌های حاشیه‌ای سنندج روز به روز در حال افزایش است/ فقدان فضاهای آموزشی٬ مذهبی و ورزشی و فرهنگی در سکونتگاه‌های غیررسمی

مرادی نماینده مردم سنندج٬ دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی جمعیت سکونتگاه‌های حاشیه‌ای سنندج را روز به روز در حال افزایش خواند و گفت: آسیب‌های اجتماعی شهرک‌های اقماری سنندج بیشتر اعتیاد٬ طلاق٬ مسایل جناحی و معضلات اخلاقی است.

سالار مرادی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر سنندج گفت: شهر سنندج چهار شهرک اقماری به نام‌های نایسر٬ ننله٬ حسن‌آباد و گریزه دارد که از سال ۸۸ این نواحی تحت عنوان مناطق منفصل شهری شناخته می‌شوند.

وی افزود: این چهار شهرک اقماری قبل از آن به عنوان روستا و بافت سنتی شناسایی شده بودند اما در طول این سال‌ها افزایش جمعیت پیدا کردند و امروز از نظر شهرسازی به عنوان شهرک‌های اقماری سنندج شناسایی می‌شوند ولی با این وجود از نظر شهرسازی و دریافت خدمات شهری وضعیت قابل قبولی ندارند و تفاوت قابل توجهی میان کیفیت زندگی ساکنان این مناطق و ساکنان شهر سنندج دیده می‌شود.

نماینده مردم سنندج٬ دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مناطق منفصل شهر سنندج هنوز درگیر رفع مشکلات و اخذ مطالبات اولیه همچون دریافت خدمات زیربنایی آب٬ برق و گاز و خدمات حوزه عمومی همچون فضای ورزشی٬ فضای سبز معابر عمومی منطقه‌ای هستند که باید در مرحله نخست برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: متأسفانه اعتباری که برای سامان‌دهی این شهرک‌ها لازم است هنوز لحاظ نشده ‌است. البته از سال ۹۲ کمیته‌ای به نام ساماندهی حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی آغاز به کار کرد که هدف اصلی‌اش جلوگیری از گسترش این سکونتگاه‌ها و در مرحله بعد ساماندهی آن مناطق است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: باتوجه به اینکه جمعیت این سکونتگاه‌ها روز به روز در حال افزایش است و ساکنان این مناطق هم اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه هستند، افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند نیازمند توجه جدی هست و اگر اعتبار لازم تأمین نشود قطعا در آینده علاوه بر حوزه شهری و عمرانی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی عدیده و پیچیده‌ای را در این نواحی خواهیم داشت.

وی درباره آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی موجود در این مناطق افزود: فقدان فضاهای آموزشی٬ مذهبی و ورزشی از جمله محرومیت‌ها و مشکلات فرهنگی است که در سکونتگاه‌ها بارز و مشهود است.

مرادی یادآور شد: آسیب‌های اجتماعی شهرک‌های اقماری سنندج بیشتر اعتیاد٬ طلاق٬ مسایل جناحی و غیراخلاقی است. ضمن آنکه ساکنان این کلونی‌ها غیر همگن هستند و عمدتا از روستاها به اطراف شهر سنندج مهاجرت کرده‌ و در این مناطق حاشیه‌ای سکنی گزیده‌اند./

نظر شما