شناسهٔ خبر: 21790 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل ایران‌ایر خبر داد:

پروازهای حج در انتظار توافق سازمان حج و زیارت با عربستان/ تلاش عربستان برای انجام پروازهای حج توسط ایرلاین سوم

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان اینکه برای برنامه ریزی پروازهای حج منتظر اعلام تصمیم نهایی سازمان حج و زیارت هستیم، گفت: در مذاکرات با عربستان، پیشنهاد سعودی ها مبنی بر انجام پروازهای حج از سوی یک شرکت هواپیمایی سوم را نپذیرفتیم.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، فرهاد پرورش با بیان اینکه برای برنامه ریزی پروازهای حج منتظر اقدامات سازمان حج و زیارت هستیم، اظهار داشت: اگر سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان به نتیجه برسند مانند سنوات گذشته برنامه ریزی ها و مذاکرات مربوط به حوزه هوایی و انجام پروازها را پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در مذاکرات با عربستان در حوزه هوایی نکته ای مطرح شده بود و طرف عربستان اعلام کرده بود که یک شرکت سومی باید پروازها را انجام دهد که ما هیچ عنوان این موضوع و پیشنهاد عربستان را نپذیرفتیم.

پرورش با بیان اینکه منظورشان از شرکت سوم مشخص نبود که این شرکت هواپیمایی سوم از کشور دیگر باشد یا نه ، افزود: پیشنهاد عربستان در این باره خیلی روشن نبود و در مذاکرات مطرح شد که شرکت هواپیمایی سومی هم می تواند این پروازها را انجام دهد که این پیشنهاد را نپذیرفتیم و اعلام کردیم که پروازهای حج باید مانند سنوات گذشته انجام شود.

مدیرعامل ایران ایر با اشاره به روال انجام پروازهای حج در سال های گذشته گفت: در سنوات قبل هم ۵۰ درصد پروازهای حجاج را شرکت های هواپیمایی ایرانی و ۵۰ درصد را شرکت هواپیمایی سعودی برقرار می کردند. این قانون را عربستان نه فقط با ایران بلکه با تمام کشورها دارد .

پرورش ادامه داد: طبیعی است که اگر شرکت هواپیمایی سعودی نتوانند از عهده این تعداد پرواز برآیند و یا نخواهند که از این حقوق خود استفاده کنند این سهم پروازی می تواند به شرکت های هواپیمایی ایرانی منتقل شود که البته چند بار این اقدام را انجام داده ایم.

وی  افزود: در مذاکرات با سعودی ها تاکید کرده ایم که باید همین روال سنوات گذشته در انجام پروازها برقرار باشد و خوشختانه توانستیم این موضوع را در پایان مذاکرات به تایید طرف عربستان برسانیم.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه فکر می‌کنم هنوز از سوی عربستان پاسخی به سازمان حج و زیارت درباره حضور زائران ایرانی در مراسم حج داده نشده است، گفت: هر سال پیش از آغاز ایام حج مذاکراتی بین ایران و عربستان انجام می شود که بخشی از این مذاکرات درباره انجام پروازهای حجاج است. الته این مذاکرات معمولا در بهمن ماه انجام می شد اما امسال به دلیل کارشکنی هایی که صورت گرفت، انجام این مذاکرات چند ماه به تعویق افتاد.

پرورش اظهار داشت: اگر تا چندی دیگر تاییدیه داده شود و مذاکرات با عربستان به نتیجه برسد، این آمادگی  در شرکت هواپیمایی ایران ایر وجود دارد که پروازهای حج را مانند سال های گذشته انجام دهد.

وی درباره تعداد پروازهای حج امسال گفت: تعداد پروازها بعه تعداد زائران و فرودگاه‌هایی که پروازهای حج از آنها صورت می‌گیرد بستگی دارد که گویا امسال یک فرودگاه هم به فرودگاه های مبدا اضافه شده و از ۲۰ منطقه از کشورمان پروازهای حج انجام خواهد شد. هر چه این مناطق بیشتر شود تعداد پروازها نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل ایران ایر تاکید کرد: برای انجام اقدامات مورد نیاز انجام پروازهای حج، منتظر تصمیم نهایی سازمان حج و زیارت هستیم/.

نظر شما