شناسهٔ خبر: 22036 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

واعظی خواستار شد؛

روان‌سازی گمرکی ایران- ترکیه با ایجاد پنجره واحد و افزایش خروجی‌های مرزی

دیدار رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه راهکارهای روان سازی امور گمرکی میان دو کشور را ایجاد پنجره واحد گمرکی و افزایش درهای ورود و خروج مرزها اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی روز سه‌شنبه در دیدار رئیس کل گمرک ترکیه افزود: بحث روان سازی امور گمرکی بین ایران و ترکیه همواره در مذاکره های اقتصادی دو کشور مطرح شده است و امروز با توافق های صورت گرفته شاهد برداشته شدن گام های بزرگ تری هستیم.

وی گفت: ایجاد گمرک هوشمند با گسترش صنعت فناوری اطلاعات (آی.تی) در ایران میسر شده و ایجاد پنجره واحد گمرکی که مورد حمایت دو کشور است، روان شدن عبور و مرور در گمرک های دو کشور را ممکن می کند.

واعظی درباره راهکارهای دیگر برای روان سازی عبور و مرور در مرزها گفت: باید شمار نقاط مرزی با ترکیه زیاد شود و در گام بعد درهای ورود و خروج مرزها افزایش یابد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه اشاره کرد و یادآورشد: ایران و ترکیه مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند و این امر سبب می شود موانع موجود در مبادله های تجاری هر چه زودتر رفع شود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، فناوری اطلاعات و همچنین تبادل اطلاعات بین دو کشوررا مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: تبادل داده ها در دنیای امروز اهمیت بسیاری دارد تا جایی که در مبادله های تجاری مانع از قاچاق کالا و تجارت غیر قانونی خواهد شد.

نوبت‌دهی اتوماتیک در عبور و مرور گمرک ایران و ترکیه

رئیس کل گمرک ترکیه گفت: بازدید از مرکز فناوری اطلاعات (آی.تی) در گمرک نشان داد پیشرفت گسترده پنجره واحد گمرک ایران، مربوط به فعالیت وزارت ارتباطات است.

«جیناپ آشجی» به ضرورت تسریع در تسهیل تردد در گمرک ایران و ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: تبادل اطلاعات به صورت آنلاین کمک شایانی به این امر می کند.

وی اضافه کرد: بزودی شاهد نوبت دهی اتوماتیک در عبور و مرور وسایل نقلیه در گمرک ایران و ترکیه خواهیم بود.

امروز (سه شنبه) رئیسان گمرک ایران و ترکیه برای همکاری در ۲۵ موضوع مانند اجرای مرحله دوم تیرالکترونیکی، پویایی فعالان اقتصادی مجاز، ۲۴ ساعته و دو برابر شدن ظرفیت مرز بازرگان- گوربلاغ و اجرای برنامه مشترک مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر با استفاده از اشعه ایکس توافق کردند./

نظر شما