شناسهٔ خبر: 22052 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده خبر داد:

راه‌اندازی مرکز ملی آزمایش‌های ریلی با همکاری شرکت اسپانیایی/ تأمین ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز اجرای پروژه از سوی بانک اسپانیایی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه‌اندازی مرکز ملی آزمایش‌های ریلی با همکاری شرکت اسپانیایی خبر داد و گفت: یک بانک اسپانیایی در حمایت مالی از راه‌اندازی این مرکز موافقت کرد تا ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تأمین کند.

محمدشکرچی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دیدار با سفیر اسپانیا و هیئت همراه اقتصادی ـ‌ صنعتی از شرکت ایبرتست (IBERTEST) اظهار کرد: صنعت حمل و نقل ریلی به دلایلی چون داشتن کمترین آلودگی زیست‌محیطی، کمترین وابستگی به آب و هوا نسبت به سایر شیوه‌های حمل و نقل، امکان حمل انبوه بار و مسافر، ایمنی بالا و همچنین افزایش رفاه عمومی جامعه مورد استقبال بسیاری از کشورهای دنیاست و به همین دلیل است که بیش از ۵۷۰ پروژه بزرگ ریلی در دنیا در دست احداث است.

وی افزود: از آنجایی که کشور ما نیز به شدت به سمت توسعه اقتصادی در حرکت است، بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی را در دستور کار قرار دارد که از جمله آنها راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای، راه‌آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان، برقی کردن قطار تهران ـ‌ مشهد، نوسازی ناوگان، ساخت مسیرهای جدید، ارتباط ریلی با کشورهای همسایه، تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت‌های خارجی، رونق گردشگری ریلی، راه‌اندازی قطارهای پنج ستاره و ... است که سهم مؤثری در دگرگونی صنعت ریلی کشور دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: یکی از مهمترین نیازها برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور و به حداقل رساندن سوانح، ایجاد مرکز ملی آزمایش‌های ریلی است که بتواند ایمنی تجهیزات و زیرساخت را تأیید و گواهینامه‌های مربوطه را صادر کند. به همین دلیل بخش حمل و نقل ریلی پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به انجام مذاکراتی با شرکت اسپانیایی ایبرتست (IBERTEST) برای راه‌اندازی مرکز ملی آزمایش‌های ریلی اقدام کرده است.

وی افزود: در جلسه‌ای با نمایندگان شرکت راه‌آهن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، مؤسسه ملی استاندارد و نمایندگان شرکت اسپانیایی ایبرتست در خصوص مقدمات ایجاد مرکز  ملی آزمایش‌های ریلی بحث و تبادل نظر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بالا بودن سطح استانداردهای ریلی اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه حمل و نقل ریلی، تصریح کرد: شرکت ایبرتست از سال ۱۹۷۰ اقدام به انجام تست‌ها و آزمایش‌های پیشرفته ریلی و راه‌اندازی آن در کشورهای مختلف دنیا کرده است که این آزمایش‌ها شامل آزمایش تراورس، ریل، بوژی، چرخ، بارگذاری استاتیک و دینامیک، سیستم تعلیق، قطعات جوشکاری شده و فازهای اجرای پروژه می‌شود.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه یک بانک اسپانیایی در حمایت مالی از راه اندازی این مرکز موافقت کرد تا ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تأمین کند٬ خاطرنشان کرد: نهایتا مقرر شد تا کمیته‌ای فنی متشکل از نهادهای مرتبط موضوع را پیگیری و نتیجه را در جلسات بعدی اعلام کنند./

نظر شما