شناسهٔ خبر: 22059 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیطرف مطرح کرد؛

معرفی مهندسان ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران به شهرداری/ پایان اختلاف‌های سازمان نظام مهندسی و شهرداری

حبیب الله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام توافق شهرداری تهران و نظام مهندسی ساختمان گفت: با توافقات انجام شده، بار دیگر مهندسان ناظر از سوی نظام مهندسی به شهرداری تهران معرفی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران امروز ۲۲ اردیبهشت ماه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: سرانجام بعد از یک و نیم ماه و در نتیجه ۱۶ جلسه که هشت جلسه آن بین شهرداری، نظام مهندسی، شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و هشت جلسه نیز به صورت دوجانبه بین دو سازمان نظام مهندسی و شهرداری انجام پذیرفت، در نهایت موارد اختلافی حل شد و صورت جلسه‌ای در ۶بند به امضا رسید که ارجاع مهندس ناظر، کنترل نقشه‌ها، شناسنامه فنی – ملکی ساختمان‌ها، مطالعات ژئوتکنیک و زیرسطحی، موارد مربوط به سازندگان و مجریان ذیصلاح و نیز پرونده‌های ارجاع شده در طول یک و نیم ماه گذشته از بندهای این توافق‌نامه محسوب می‌شوند.

وی همچنین از امضای موافقت‌نامه بین سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داد که در نتیجه این توافق‌نامه باید استاندارد‌های چهارگانه در تجهیزات مربوط به لوله‌کشی ساختمان‌ها رعایت شود.

رییس سازمان نظام مهندسی در خصوص جزییات این موافقت‌نامه با شرکت آب و فاضلاب گفت:‌ موضوع اول مربوط به لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان‌هاست که از این پس باید کلیه استاندارد‌ها اعم از جنس لوله، نوع شیرآلات، نحوه اتصال لوله‌ها و مجموعا ۳۷ مورد که در تکنیک مشخص شده در ساختمان‌ها باید رعایت شود.

بی‌طرف مبحث دوم را رعایت موارد مربوط به لوازم بهداشتی دانست که باید ۱۲ مورد جزییات فنی را رعایت کنند.

لوله‌کشی آب باران و و فاضلاب دیگر بند تفاهم‌نامه با شرکت فاضلاب است که رییس سازمان نظام مهندسی به رعایت موارد ۱۸ گانه آن تاکید کرد.

رعایت موارد هشت‌گانه تجهیزات بهینه‌سازی مصرف آب مورد آخر است که با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، بی‌طرف آن را بسیار مهم عنوان کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی درباره‌ی تفاهم‌نامه با شهرداری گفت: با این تفاهم‌نامه فرآیند‌های صدور پروانه ساختمان تسهیل می‌شود همچنین موارد قانونی سازمان نظام مهندسی مورد توجه قرار گرفت.

بی‌طرف اظهار امیدواری کرد که از این پس همه به قوانین و مقررات طی وظایف خود پایبند باشند.

وی همچنین درباره‌ی پایبندی مجریان ذیصلاح به استاندارد‌های ساخت‌وساز گفت: اصلی‌ترین ضامن رعایت مقررات ساختمان وجود پیمانکار متعهد به ضوابط است که اگر کارش را درست انجام دهد دنیا گلستان می‌شود.

گفتنی است، از اول فروردین ماه لزوم معرفی مهندسان ناظر از فرایند صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری تهران حذف شده بود که این اختلافات در سلسله جلساتی که برگزار شد تا حد قابل توجهی حل شده است./

نظر شما