شناسهٔ خبر: 22063 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان خبر داد:

تفاهم با سازمان‌های مردم‌نهاد برای بازآفرینی پایدار نواحی هدف/معرفی ۸۲۹  واحد مناطق حاشیه‌ای به بانک‌های عامل

سنندج مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان با بیان این‌که در سطح استان کردستان ۸۲۹ واحد در مناطق حاشیه‌ای با هدف به‌سازی و ساماندهی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، از انعقاد تفاهم‌نامه این شرکت با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد در راستای بازآفرینی پایدار نواحی هدف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزام فاروقی با تشریح اقدامات شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان برای توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای استان گفت: شرکت عمران و مسکن سازان استان کردستان به عنوان کارگزار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در زمینه پیگیری اجرای برنامه‌های سالیانه شرکت مادر ایفا نقش می‌کند و نیز پل ارتباطی شهرداری‌های استان و شرکت مادر در بحث بازآفرینی پایدار شهری است.

وی با بیان این‌که مهمترین عامل موفقیت برنامه‌های توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای تعهد و الزام همه افراد یک جامعه است، افزود: در واقع  باید اساس مشارکت عمومی و درک نیاز واقعی بهسازی و ارزش آن در میان همه افراد جامعه توسعه یابد. در راستای این هدف شرکت عمران و مسکن‌سازان استان کردستان تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد (NGO ) در راستای بازآفرینی پایدار نواحی هدف مرتبط منعقد کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان گفت: همچنین مشکلات و برنامه‌های توانمندسازی نواحی با هدف استفاده از ظرفیت‌های تمامی دستگاه‌های اجرایی در جلسات ستادهای بازآفرینی شهرستان و استان کردستان نیز بررسی می‌شود.

فاروقی در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش کالبدی و معماری شهری نواحی حاشیه‌ای استان کردستان چیست گفت: عدم رعایت اصول شهرسازی و معماری درتفکیک قطعات، کمبود سرانه فضاهای خدماتی نظیر کابری‌های آموزشی – بهداشتی،  فضای سبز و اماکن تفریحی، ناهمگونی و کیفیت پایین مصالح، کیفیت نامناسب ساخت مسکن، سیمای نامطلوب و نامناسب بودن معابر مهمترین مشکلات کالبدی در مناطق حاشیه‌ای کردستان و به طور خاص سنندج است.

وی همچنین درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده برای احیای بافت‌های آسیب‌پذیر این مناطق گفت: بر اساس سیاست‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در اجرای برنامه‌های مصوب طی سال ۹۴ ارایه تسهیلات در جهت نوسازی این مناطق در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان کردستان درپاسخ به این سوال که چه تعداد از واحدهای مسکونی بافت‌های حاشیه‌ای برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی به بانک‌های عامل معرفی شدند، گفت: در سطح استان کردستان ۸۲۹  واحد در مناطق حاشیه‌ای به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند تا شرایط بهتری را برای بهسازی آن‌ها فراهم کنیم زیرا معتقدیم این روند به توانمندسازی و افزایش کیفیت زندگی مردم کمک خواهد کرد.

فاروقی گفت: در استان کردستان برای اجرایی کردن برنامه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ستادهای بازآفرینی استانی و شهرستانی تقویت شد که جلسات این ستاد‌ها به صورت منظم برگزار می‌شود. در این جلسات مشکلات مختلف سکونتگاه‌ها بررسی و راه‌حل‌هایی برای به‌سازی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که امیدواریم در راستای ستاد ملی بازآفرینی، بتوانیم در سطح استان فعالیت‌های مثمرثمری برای ساماندهی این مناطق داشته باشیم.

وی همچنین از برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی توانمندسازی پهنه‌های حاشیه‌ای با حضور متخصصان و حرفه‌مندان در کردستان خبر داد و با تاکید بر نقش مشارکت‌های مردم در توانمندسازی سکونت‌های غیررسمی افزود: طی یک‌سال گذشته از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در زمینه اجرایی کردن اهداف سند ملی بازآفرینی با مشارکت ساکنان محدوده‌های هدف استفاده شد.

نظر شما