شناسهٔ خبر: 22082 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جهانگیریان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

به‌کارگیری «علم» در امور اجرایی مهمترین شاخصه شهید دادمان بود/ ایجاد تحول در ساختار قدیمی راه‌آهن با بهره‌گیری از روش‌های علمی

دادمان علیرضا جهانگیریان مشاور شهید دادمان در شرکت‌ راه آهن بود. او به‌کارگیری «علم» در امور اجرایی را مهمترین شاخصه شهید دادمان می‌نامد.

علیرضا جهانگیریان رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری٬ عضو هیات علمی دانشكده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیركبیر است که در زمان مدیرعاملی شهید دادمان در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، مشاور وی و مسئول امور بین‌الملل و تحقیقات این شرکت بود. در آستانه پانزدهمین سالگرد مرحوم شهید دادمان با وی به گفتگو نشستیم.

آقای جهانگیریان آشنایی شما با شهید دادمان به چه زمانی برمی‌گردد؟ 

سال ۷۱ برای تحصیل به خارج از کشور رفتم. مرحوم دادمان نیز در همان شهر مشغول به تحصیل بود. بیش از ۴ سال در خارج از کشور بودیم. هر چند مرحوم دادمان در رشته عمران و من در رشته مکانیک تحصیل می‌کردم اما حوزه فعالیت ما تقریبا شباهت داشت و در مباحث علمی نشست‌هایی باهم داشتیم. ضمن اینکه در آن زمان همراه مرحوم در جلسات انجمن اسلامی و مرکز اسلامی خارج از کشور شرکت می‌کردیم. مرحوم دادمان زودتر از من فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت و سپس من برگشتم. اواسط دهه ۷۰ او در دانشگاه تهران و من در دانشگاه امیرکبیر ادامه تحصیل دادیم. مسئولیت شرکت راه‌آهن در دولت هفتم به مرحوم دادمان سپرده شد و من برای همکاری از سوی ایشان به عنوان مشاور دعوت شدم و سپس در مسئولیت بین‌الملل و تحقیقات راه‌آهن افتخار همکاری با آن مرحوم را داشتم.

این مدت همکاری چقدر به طول انجامید و مهمترین شاخصه مدیریتی مرحوم دادمان چه بود؟

در دورانی که با مرحوم شهید دادمان افتخار همکاری داشتم وی بر موضوعات علمی بسیار تاکید داشت. خاطرم هست در زمان ایشان در راه‌آهن همایش‌های ریلی سالانه برگزار می‌شد و به دلیل اینکه آن زمان «سوانح ریلی» یکی از مشکلات حمل و نقلی کشور بود علاوه بر همایش سالانه ریلی، همایش ایمنی نیز برگزار می‌شد. شهید دادمان ضمن تاکید زیاد بر برگزاری همایش‌ها، نظارت بسیار دقیقی بر کیفیت برگزاری همایش و مقالات ارائه شده در حوزه حمل و نقل ریلی داشتند. به یاد دارم در آن زمان که مقالات برتر برگزیده می‌شد شخصا خود شهید دادمان مقالات برگزیده را مطالعه می‌کردند و از نظرات کارشناسی این مقالات بهره می‌بردند. مرحوم دادمان در زمان مدیریت خود در راه آهن برای نخستین بار شورایی در راه‌آهن تحت عنوان شورایعالی تحقیقات راه‌آهن تاسیس کردند که بعد از انتصاب ایشان به عنوان وزیر راه و ترابری وقت، تشکیل چنین شورایی را در بخش حمل و نقل هوایی هم در دستور کار قرار دادند. توجه به کار علمی، ارتباط با دانشگاه و استفاده از مقالات دانشگاهی برای حل معضلات اجرایی کشور قویا یکی از شاخص های مرحوم بود که با جدیت و اعتقاد ویژه در جهت رفع مشکلات اجرایی حوزه وظایف خود می پرداختند.

مهمترین تحول در راه‌آهن بعد از حدود ۴ سال مسئولیت شهید دادمان چه بود؟

توجه ایشان به مسائل علمی، شناسایی عوامل سوانح ریلی و به کارگیری راهکارهای جلوگیری از وقوع این سوانح و کاهش آمار سوانح ریلی در آن دوران انجام شد و وضعیت با بهره‌گیری از روش‌های عملی بهبود پیدا کرد. جالب بود آثار توجه به موضوعات علمی در دستگاهی نمود پیدا می‌کرد که ساختار قدیمی متکی بر نیروهای با درجات تحصیلی نسبتا پایین داشت اما ایشان با منطق و حسن خلقی که داشتند با بهره‌گیری از علم و تجربیات دانشگاهی تحولی در بخش ریلی ایجاد کردند. بسیاری از افردای که با ایشان در آن زمان همکاری می‌کردند امروز در جاهای مختلف مشغول به کارهای اجرایی هستند و به نوعی می‌توان گفت مرحوم دادمان در آن زمان «کادرسازی اجرایی» کردند.

و اگر ناگفته ای دارید بفرمایید.

سالگرد شهادت شهید دادمان را به خانواده و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم بتوانیم از تجربیات و نحوه مدیریت افرادی چون مرحوم دادمان در جهت خدمت به مردم بهره‌گیری کنیم./

نظر شما