شناسهٔ خبر: 22095 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل هوایی در هفته گذشته:

مذاکره برای آغاز فاز سوم بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری/ اجرای ۱۰ طرح توسعه‌ای در بنادر کشور در سال ۹۵/ آغاز ساخت چهار پست اسکله جدید مجتمع بندری کاسپین با حضور آیت الله رفسنجانی

بندر شهید‌رجایی مذاکره برای آغاز فاز سوم بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، اجرای ۱۰ طرح توسعه‌ای در بنادر کشور در سال جاری و آغاز ساخت چهار پست اسکله جدید مجتمع بندری کاسپین با حضور آیت‌الله رفسنجانی مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه حمل و نقل دریایی در هفته گذشته به شرح  زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

امیدوارم فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی اواخر امسال آماده شود که با افتتاح آن ظرفیت این بندر از دو و نیم میلیون تن فعلی به هشت و نیم میلیون تن ارتقا می‌یابد. ریل گذاری چابهار- ایرانشهر نیز ۴۰ درصد از زیرسازی آن انجام شده است.

در پس کرانه‌ها شاهد ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بودیم که وضعیت بنادر را تکان می‌دهد. توسعه بنادر شمالی از جمله امیرآباد و انزلی هم در دست اجراست.

اکنون ۱۸ لاینر بین المللی به صورت مستقیم امکان پهلوگیری در بنادر ایران را بدون وابستگی به سایر کشورهای خلیج فارس دارند.

ظرفیت بندر امیرآباد به ۷.۵ میلیون تن افزایش می یابد و همچنین فاز دوم خلیج فارس برای ایجاد بندری کاملا کانتینری خواهیم داشت ضمن اینکه آغاز فاز سوم بندر شهید رجایی با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در حال مذاکره است.

بندر چابهار ظرفیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون تن داشت که تا آخر سال با افزایش ۶ میلیون تنی به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید، همچنین سعی داریم در دریای عمان کریدوری بگذاریم که وابستگی به بنادر کشورهای خلیج فارس کاهش یابد و بنادری با ظرفیت بالا داشته باشیم.

با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخصیص مصلحت نظام

در مراسمی با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در منطقه آزاد انزلی ساخت چهار پست اسکله جدید مجتمع بندری کاسپین، آغاز شد.

روزنامه نیک‌کی ژاپن

دولت توکیو امیدوار است در توسعه هاب لجستیک منطقه‌ای در جنوب ایران حضور داشته باشد.

محمد راستاد عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی

افزایش سهم كشورمان در تجارت بین‌المللی مستلزم ارتقاء جایگاه بنادر در بخش ترانزیت است و بنادر شمالی در این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

حلقه‌های مختلفی در زنجیره لجستیك باید ارتقاء یابد تا هزینه‌های حمل و نقل كالا كاهش یابد لذا همه باید ما در این راستا گام برداریم.

 

جلیل اسلامی معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی

 

امسال ۱۰ طرح توسعه‌ای در بنادر کشور اجرایی می‌شود که با اجرا و تکمیل این طرح‌ها تحول مهمی در حوزه تجارت دریایی ایجاد می‌کند.

در برنامه ششم، توسعه بنادر و سواحل به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه پیش‌بینی‌ شده است.

با تکمیل طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین جایگاه بندربوشهر در حوزه‌های حمل و نقل دریایی به ویژه تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری و فله افزایش می‌یابد.

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

طرح توسعه بندر شهید چابهار در حال حاضر ٧٢ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بهمن ماه امسال فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از این فاز، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر از ٢,٥ میلیون تن فعلی به ٨.٥ میلیون تن خواهد رسید.

در حال حاضر کشور هندوستان با بخش خصوصی ایران برای توسعه بندر چابهار به صورت ١٠ ساله با سرمایه ٨٥ میلیارد تومان فقط در بخش تجهیزات تفاهم نامه‌ای امضا کرده که امیدواریم با سفر وزیر هندوستان در خرداد ماه به بندر چابهار منتج به انقاد قرار داد شود.

طی حکمی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی

سعید کیاکجوری معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به عنوان سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران منصوب شد.

محمدسعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

رتبه ایران در نقشه‌برداری دریایی در سال ۲۰۱۴ میلادی یازدهم بود که تا سال ۲۰۱۵ ایران می‌تواند در زمره ۱۰ كشور برتر قرار گيرد.

نظر شما