شناسهٔ خبر: 22176 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با آغاز بزرگترین نمایشگاه حمل ونقل ریلی منطقه خاورمیانه در تهران مطرح شد

اولویت راه‌آهن گسترش خطوط به کشورهای همسایه است/ افزایش جابه‌جایی مسافر از ۲۷ میلیون به ۴۰ میلیون نفر/ خطوط راه‌اهن دو برابر می‌شود/ رشد ۲۰۰درصدی راه‌آهن در بخش ترانزیت در ۲ سال

پورسید آقایی‬‎ معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل ونقل ریلی منطقه خاورمیانه در تهران، با اشاره به برگزاری همزمان چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته و نخستین کنفرانس ریل-بندر-نفت، از برنامه‌های امروز ایران در عرصه حمل و نقل جهانی سخن گفت و از قدمت ۳ هزار ساله در مبادله کالا در دنیا به ویژه از طریق جاده ابریشم یاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی امروز ۲۶ اردیبهشت ماه در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل ونقل ریلی منطقه خاورمیانه در تهران ضمن خوش آمد گویی به مهمانان حاضر در این مراسم به وزیر راه و شهرسازی، مدیر کل اتحادیه UIS، مدیر کل سازمان اوتیسم، مدیر کل سازمان اکو، سفرا و مدیران راه آهن‌های کشورهای حاضر، رئیس راه آهن روسیه و سایر مسئولین از بنادر، وزارت نفت و شرکت‌های حمل ونقل ریلی خیر مقدم ویژه گفت و با اشاره به برگزاری همزمان چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته و نخستین کنفرانس ریل-بندر-نفت گفت: ایران از دیرباز محل مبادله کالا در دنیا به ویژه از جاده ابریشم بوده است و بیش از ۳ هزار سال قدمت در این عرصه دارد.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه ترانزیت جایگاه ویژه‌ای دارد و مسیر مناسبی برای انتقال بار از شرق به غرب و شمال به جنوب بوده است، گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ایران موجود است و قرار است ۹ هزار کیلومتر نیز خطوط جدید به این عدد افزوده شود که قرارداد ۵ هزار کیلومتر آن نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با یادآوری اینکه راه آهن در سال ۲۰۲۰ یا ۱۳۹۹ در بخش مسافری از جابه جایی ۲۷ میلیون مسافر به ۴۰ میلیون خواهد رسید اظهار کرد: در بخش حمل بار نیز عدد ۳۴ میلیون تن به ۹۲ میلیون تن خواهد رسید. همچنین راه آهن باید در سال ۱۴۰۴ رشد ۳۰ درصدی بار را تجربه و در بخش مسافری رشد ۱۸ درصدی داشته باشد.

پورسید آقایی از اینکه راه آهن توانسته ظرف ۲ سال گذشته یعنی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ هر سال در بخش ترانزیت رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد، ابراز رضایت کرد و افزود: اولویت امروز راه آهن ساخت خطوط و رساندن خطوط به کشورهای همسایه است و امروز دیگر حمل بار داخلی برای توسعه راه آهن کفایت نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن برنامه دارد تا از طریق تمامی مرزها به کشورهای همسایه متصل شود گفت: در حال حاضر به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان متصل هستیم و برنامه کوتاه مدتی برای اتصال به عراق از طریق شلمچه و پاکستان از طریق خاف-هرات را داریم.

وی یادآور شد: راه آهن همچنین به ۴ بندر کشور به نام های بندرعباس، بندر خرمشهر، بندر امام و بندر امیرآباد متصل است.

 پورسیدآقایی با اشاره به فعال سازی کریدورهای بین المللی گفت: کریدور قدیمی چین-تهران دو ماه پیش و با همکاری کشورهای مسیر راه اندازی و کریدور آستارا-دریای سیاه نیز اخیرا با همکاری قزاقستان و ترکمنستان راه اندازی شده است. راه آهن توافقی مبنی بر راه اندازی مسیر ترانزیتی از طریق روسیه و آذربایجان داشته تا مسیر بندرعباس-مسکو- هلسینکی فعال شود.

نظر شما