شناسهٔ خبر: 22246 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اختصاصی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

فرآیند طراحی ۳ لوگوی برتر مشهد ۲۰۱۷ / معرفی نماد پایتخت فرهنگ اسلامی در یک قاب

مشهد 2017 برگزیدگان مسابقه طراحی نشان (لوگوی) مشهد ۲۰۱۷ فرآیند طراحی و اجرا را در حالی تشریح کردند که قرار است نشان برتر به عنوان نمادی ملی در تمامی سربرگ‌ها و فعالیت‌هایی که در سال ۲۰۱۷ در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام انجام می شود مورد استفاده قرار گیرد و نشانه‌های عطوفت اسلامی را به دنیا معرفی کند.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازی، در حالی هشت لوگوی برتر مشهد ۲۰۱۷ در مشهد رونمایی شدند که به گفته بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران و همچنین شرکت‌کنندگان در این مسابقه ملی، نتایج‌آرا با اعتماد کامل، ارایه شد. حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با ماموریت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ارایه مسابقه و اجرای کامل مسابقه را از ابتدا تا اعلام نتایج و روند اهدای جوایز برای برگزیدگان برعهده گرفت و بانک مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن نیز تهیه جوایز برای نفرات را در دستور کار قرار دادند و در روز معرفی برگزیدگان در مشهد و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه این مهم به نتیجه نشست.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد مقدوری معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی و بسیاری از دست اندرکاران وزرات‌خانه‌های راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برنامه حضور داشتند.

گفتگو با ۳ نفر برگزیده

رضا نبی‌زاده نفر اول مسابقه لوگوی مشهد ۲۰۱۷ و برنده ۱۰ سکه طلا، ساکن شهر مشهد و فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان انگیزه‌های خود از شرکت در این مسابقه گفت: فراخوان مسابقه را در شبکه‌های اجتماعی دیدم و از آن منظر که یک مشهدی هستم انگیزه‌های من برای شرکت در این مسابقه زیاد شد. حدود یک هفته ایده‌پردازی کردم و پس از آن به بحث اجرای ایده پرداختم.

لوگوی اول- اثر رضا نبی‌زاده

نبی زاده ادامه داد: از سال ۷۸ فعالیت فرهنگی هنری دارم و بسیار کم، کارهای تجاری ارائه کرده‌ام. تمامی فراخوان‌ها و مسابقاتی نیز که در آنها شرکت کرده‌ام کارهای مذهبی است. این جایزه سومین جایزه‌ای است که دریافت می‌کنم و من پیش‌تر در مسابقات اسماء‌الحسنی شرکت کرده‌ام و در مسابقات پوستر مکزیک و فنلاند نیز جایزه برده‌ام. من در دانشگاه تهران گرافیک خوانده‌ام و ساکن مشهد هستم.

لوگوی دوم- اثر حافظ رائیجی

حافظ رائیجی نفر دوم مسابقه لوگوی مشهد ۲۰۱۷ و برنده ۵ سکه تمام بهار آزادی نیز گفت: لوگو طبق هماهنگی و آنچه که به نظر می‌رسید باید در مورد کارهای مذهبی و اعتقادی باشد طراحی و اجرا شد. من در لوگوی طراحی شده از کلمه الله که کلمه‌ای واحد بین تمامی مسلمانان است استفاده کردم و در  کل روند برگزاری مسابقه را نیز مثبت ارزیابی می‌کنم.  

لوگوی سوم- حمیدرضا نائیجی

حمیدرضا حیات‌روشنایی نفر سوم و برگزیده ۳ سکه تمام بهار آزادی نیز در مورد روند اجرای برگزاری مسابقه و توضیحاتی در مورد کار ارائه شده خود گفت: در مورد لوگویی که ارایه کردم و در این مسابقه نفر سوم شد تلاش کردم تا مهر و عطوفت اسلامی را در قالب یک نشانه بیاورم و از رنگ طلایی استفاده کردم تا هم نمادی باشد از گنبد طلای امام رضا و هم هماهنگی داشته باشد با دیگر لوگوهایی که در آیسسکو ارایه شده است.

اثر محمود آراسته نسب
اثر مرضیه بهنامی فر
اثر علی فخیمی

همچنین از دیگر برگزیدگان این مسابقه می‌توان به علی فخیمی نفر چهارم و برنده یک سکه بهار آزادی، محمود آراسته‌نسب نفر پنجم و برنده یک سکه بهار آزادی، مرضیه بهنامی‌فر نفر ششم و برنده یک سکه بهار آزادی، علیرضا جوادی نفر هفتم و برنده یک سکه بهار آزادی و رضا ترابیان نفر هشتم و برنده یک سکه تمام بهار آزادی اشاره کرد.

علیرضا جوادی
رضا ترابیان

گفتنی است آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است /.

نظر شما