به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه شورایعالی هواپیمایی در سال ۹۵ به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و سایر اعضای این شورا برگزار شد.
در این جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به اهمیت دسترسی به اینترنت در فرودگاهها اشاره کرد و گفت: این موضوع مهمی است که باید نسبت به رفع این کمبود با در نظر گرفتن مسائل امنیتی فضای سایبری اقدام شود.
وزیر راه و شهرسازی خواستار پیگیری دسترسی مسافران به اینترنت در فرودگاهها و همچنین در داخل هواپیما هنگام پروازهای داخلی شد.
آخوندی همچنین به موضوع دسترسی مسافران به نشریات و روزنامهها در فرودگاهها به ویژه فرودگاههای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: این سوال مطرح است که چرا حتی یک کیوسک فروش روزنامه در فرودگاه بینالمللی کشور وجود ندارد. ضرورت دارد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی درباره فضای داخلی ترمینال مسافری فرودگاهها به ویژه فرودگاههای پرتردد گفت: فضای داخلی ترمینال باید در اختیار مسافران باشد بنابراین دفاتر اداری نمایندگی برخی ایرلاینها در فضای ترمینال وجود داشته باشد و در صورت امکان بقیه از داخل ترمینال خارج شود.
وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این جلسه با بیان اینکه از نظر اقتصادی، سیاسی و ترانزیت باید برای برقرای پروازهای مستقیم با کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان برنامهریزی شود گفت: قاعدتا ممکن است در ماههای اول این پروازها برای ایرلاینها اقتصادی نباشد اما با گذر زمان و جذب بازار میتوان راهاندازی این پروازها را اقتصادی کرد.
آخوندی گفت: حتی آمادگی داریم برای برقراری پروازهای مستقیم با کشورهایی که توجیه اقتصادی برای ایرلاین ندارد برای چندماه ابتدایی فعالیت آنها سیاستهای تشویقی اعمال کنیم.
وی با بیان اینکه از جهات مختلف از جمله جذب توریست و جذب ترانزیت باید پروازهای مستقیم با کشورهای آسیای میانه را به عنوان یک استراتژیک پیگیری شود افزود: باید در این خصوص یک برنامهریزی و گزارشی از آخرین اقدامات ارائه شود.
مذاکره با کمیسیون اروپا برای رفع محدودیت پرواز هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ ایران به اروپا
فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در این جلسه گفت: فعالیت هما با کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. یکی از قوانین این کمیسیون تبعیت از Third Country Operators(TCO) است به این صورت که هر شرکت هواپیمایی که در نظر داشته باشد از سال ۲۰۱۷ به اروپا پرواز کند به جای مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور برای میزان انجام پرواز و جزئیات آن، با کمیسیون اروپا قابل هماهنگی است که در حال اعمال است.
وی افزود: شرکت هواپیمایی هما اعلام آمادگی کرد تا بعد از ممیزیهای لازم از سال ۲۰۱۷ مجوز انجام پروازهای این شرکت به هما داده شود که در این بخش رضایتمندی کلی خود را اعلام کردند.
پروش محدودیت نوع هواپیما برای پرواز به اروپا توسط کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۹ را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و گفت: آنها اعلام کردند برخی از تایپ های هواپیماها از جمله ایرباس ۳۲۰ برای پرواز به اروپا نباید استفاده شود.
مدیرعامل هما ادامه داد: سال گذشته درخواست کردیم که امکان استفاده از ایرباس ۳۲۰ برای پرواز به اروپا برای ایرانایر فراهم شود که تیمی را برای بررسی به ایران فرستادند و به نظر میرسد با توجه به اقدامات ما مشکل خاصی در پذیرش این هواپیماها برای پرواز به اروپا وجود نداشته باشد.
دهقان: فروش ۵۰ درصد بلیتهای نوروزی به صورت چارتری/ رفتار ایرلاینها در حوزه بازرگانی باید تغییر کند
در ابتدای این جلسه مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن ارائه گزارشی از وضعیت میزان رضایتمندی مسافران از فرودگاهها و ایرلاینها گفت: در جلسات گذشته شورایعالی هواپیمایی مصوب شد بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نحوه خدمات ایرلاینها به مسافران مورد بررسی قرار گیرد.
دهقان ادامه داد: در همین راستا تیمی در سازمان هواپیمایی تشکیل شد و نظرسنجی از مسافران از ابتدای ۲۹ اسفند ۹۴ وهمزمان با پروازهای نوروزی در فرودگاه مهرآباد آغاز شد و تا ۱۵ اردیبهشت امسال حدود هزار مسافر مورد نظرسنجی قرار گرفتند که البته این نظر سنجیها ادامه دارد.
وی با بیان اینکه نظرسنجی از مسافران پروازهای ورودی به فرودگاه بینالمللی مهرآباد انجام شد تا بعد از اتمام سفر درباره خدمات داخل هواپیما از آنها نیز نظرسنجی شود گفت: مسافران از نظر سطح تحصیلات مورد سوال قرار گرفتند که تحصیلات ۲۷ درصد از سوال شدگان تا دیپلم، تحصیلات ۷ درصد کاردانی، تحصیلات ۳۷ درصد کارشناسی، تحصیلات ۲۱ کارشناسی و سطح تحصیلات ۸ درصد از مسافران دکتری بودند که بیش از ۶۰ درصد مسافران با مدرک کارشناسی و بالاتر بودند.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همچنین در حوزه سطح درآمد از مسافران سوال شد که سطح درآمد ۱۸ درصد از مسافران تا یک میلیون تومان، ۲۵ درصد تا ۲ میلیون، ۱۰ درصد تا ۳ میلیون و ۴۰ درصد بیش از ۳ میلیون تومان بود.
دهقان با بیان اینکه ۵۰ درصد از مسافران در محدوده سنی۲۵ تا ۵۰ سال بودند که مورد نظر سنجی قرار گرفتند گفت: از نظر سهولت خرید بلیت نیز از مسافران نظرسنجی شد که ۸۵ درصد فرایند سهولت خرید را «خوب»، ۴ درصد «متوسط» و ۱۱ درصد نیز «ضعیف» اعلام کردند.
وی با بیان اینکه همچنین ۷۴ درصد مسافران از نحوه رفتار آژانسهای مسافراتی رضایت داشتند گفت: ۱۱ درصد از مسافران به این بخش نمره «متوسط» دادند و ۱۵ درصد نیز وضعیت رفتار آژانسهای هواپیمایی را «ضعیف» اعلام کردند.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: درباره فرآیند دریافت کارت پرواز در فرودگاه نیز از مسافران نظرسنجی شد که ۸۱ درصد از وضعیت دریافت کارت پرواز خود از کانتر فرودگاه مهرآباد رضایت داشتند، ۸ درصد وضعیت را «متوسط» و ۱۱ درصد از مسافران نیز این فرآیند را «ضعیف» اعلام کردند.
دهقان با بیان اینکه در ایام نوروز از ۲۸ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ که اوج پروازها بود تقریبا ۲۱ درصد عملیات نشست و برخاست و ۲۰ درصد میزان اعزام و پذیرش مسافران نسبت به نوروز سال گذشته افزایش داشت گفت: ۸۹ درصد مسافران بلیتهای خود را شخصا خریداری کردند و ۱۱ درصد از مسافران به دلیل ماموریتهای اداری و کاری بلیت آنها از محل کارشان تهیه شده بود.
وی افزود: از منظر قیمت خرید بلیت در ایام نوروز نیز ۶ درصد از مسافران بلیتهای خود را کمتر از ۱۰۰ هزار تومان، ۶۶ درصد از مسافران بلیت خود را بین ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، ۲۳ درصد از مسافران بلیت خود را بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان، ۵ درصد از مسافران بلیت خود را بین ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان و کمتر از یک درصد از مسافران نیز بلیت خود را بیش از ۳۵۰ هزار تومان نسبت به خرید بلیت اقدام کردند.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: به تفکیک نوع بلیت نیز ۵۰ درصد از بلیتها به صورت سیستمی و ۵۰ درصد از بلیتها به صورت چارتری و تور فروخته شد که این میزان فروش بلیت چارتری در دنیا بسیار کمتر است بنابر این رفتار شرکتهای حمل و نقل هوایی در حوزه فروش و بازرگانی باید تغییر کند که با توجه به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تغییر این رویکرد را به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردیم.
دهقان با بیان اینکه از بین مسافرانی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند ۵۶ درصد از آنها از طریق آژانسهای مسافرتی، ۴۰ درصد به صورت اینترنتی و ۴ درصد نیز از طریق دفاتر فروش بلیت در فرودگاه مهرآباد نسبت به تهیه بلیت خود اقدام کردند گفت: در حوزه میزان رضایتمندی از دریافت بار مسافر در فرودگاه مهرآباد نیز ۲۹ درصد از مسافرانی که در نظرسنجی شرکت کردند وضعیت را «خوب»، ۳۸ درصد «متوسط» و ۴۳ درصد نیز وضعیت را «ضعیف» اعلام کردند.
وی شرکت هندلینگ کننده مربوطه، عدم هماهنگی در زمان فرود هواپیما با شرکت هندلینگ کننده، محل پارک هواپیما و تاثیر آن در زمان رسیدن به ترمینال و همچنین کمبود تسمه نقاله در فرودگاه مهرآباد را از دلایل این نارضایتی مسافران عنوان کرد و گفت: در حوزه میزان رضایتمندی از نرخ بلیت نیز ۲۰ درصد از مسافران قیمتها را «خوب»، ۲۰ درصد «متوسط» و ۶۰ درصد نرخ بلیت را «ضعیف» اعلام کردند. علت نارضایتی مسافران از قیمت بلیت هواپیما این است که هنوز در بین مسافران فرهنگسازی نشده که با اجرای آزادسازی، نرخها میتواند حتی در یک پرواز و در یک مسیر پروازی نسبت به زمان تعیین بلیت یا سایر شاخصها متفاوت باشد.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در حوزه رضایتمندی از خدمات فرودگاهی از جمله فضای ترمینال، چرخ دستی و هندلینگ فرودگاهی نیز ۳۳ درصد وضعیت را «خوب»، ۴۴ درصد «متوسط» و ۲۳ درصد نیز وضعیت را «ضعیف» اعلام کردند.
کاهش قیمت بلیت هواپیما بعد از پایان پیک پروازی نوروز
وی با بیان اینکه از ۱۵ فروردین و بعد از اتمام پیک پروازی نوروزی قیمت بلیت هواپیما کاهش داشته است گفت: شرکتهای هواپیمایی که بخشی از بلیت مسیرهای پروازی خود را به صورت چارتری فروختند باید این سهم را کاهش دهند و در جهت فروش بلیت های خود به شکل سیستمی حرکت کنند.
دهقان افزود: در زمینه پاکیزگی داخل پروازها ایرلاینهایی که بیشترین پروازها را در فرودگاه مهرآباد دارند نیز از مسافران مورد بررسی قرار گرفتند که مسافران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) ۶۱ درصد وضعیت پاکیزگی را «خوب»، ۲۹ درصد «متوسط» و ۱۹ درصد نیز وضعیت را «ضعیف» اعلام کردند. ۵۷ درصد مسافران شرکت هواپیمایی آسمان نیز وضعیت پاکیزگی داخل هواپیماهای این شرکت را «خوب»، ۳۰ درصد مسافران «متوسط» و ۱۴ درصد نیز به این بخش امتیاز «ضعیف» دادند.
وی همچنین گفت: ۷۵ درصد مسافران شرکت هواپیمایی ماهان از پاکیزگی داخل هواپیماهای این شرکت رضایت داشتند. ۱۸ درصد رضایت نسبی و ۸ درصد ناراضی بودند. ۴۴ درصد مسافران شرکت هواپیمایی زاگرس نیز از وضعیت پاکیزگی هواپیماهای این شرکت راضی بودند؛ ۲۸ درصد وضعیت پاکیزگی را «متوسط» و ۲۸ درصد نیز وضعیت را «ضعیف» اعلام کردند.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پایگاه اصلی و بیس شرکت هواپیمایی کاسپین نیز فرودگاه مهرآباد است که در این فرودگاه این شرکت پروازهای نسبتا زیادی دارد که ۶۷ درصد مسافران این شرکت از وضعیت پاکیزگی داخل هواپیماها راضی، ۱۵ درصد رضایت نسبی و ۱۶ درصد ناراضی بودند.
دهقان با بیان اینکه در بخش نظم پروازها و انجام به موقع پرواز در ایام نوروز نیز به طور میانگین ۶۸ درصد مسافران رضایت داشتند ادامه داد: در خصوص میزان رضایت از رفتار کروی پروازی نیز به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد مسافران از رفتار کارکنان و مهمانداران داخل پرواز راضی بودند.
اعلام مکتوب نقایص و انتظارات به ایرلاینها
وی با تاکید بر اینکه نظرسنجی از مسافران همچنان ادامه دارد گفت: قرار است مسئولان شرکتهای هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری دعوت شوند و تمام مشکلات و انتظارات به آنها منعکس میشود. علاوه بر این تمام موارد به صورت مکتوب به شرکتهای هواپیمایی اعلام میشود که امیدواریم در آینده شاهد رضایتمندی بیشتر مسافران از وضعیت پروازها باشیم.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حوزه فرودگاهی نیز موضوع کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس انجمن بینالمللی فرودگاهی (ACI) توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در حال انجام است و نحوه خدمات رسانی به مسافران در حوزه فرودگاهی به صورت دائم رصد میشود که باید به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهند./
نظر شما