شناسهٔ خبر: 22399 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جهانگیری در اجلاس بین‌المللی کشورهای حاشیه اقیانوس هند مطرح کرد:

چابهار، یکی از مهمترین نقاط استراتژیک ایران برای ارتباط با آب‌های آزاد

جهانگيري معاون اول رئیس جمهور طی سخنرانی در اجلاس بین‌المللی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار، این منطقه را یکی از مهمترین نقاط استراتژیک ایران برای ارتباط با آب‌های آزاد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا اسحاق جهانگیری در اجلاس بین‌المللی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA) در چابهار بیان کرد: مهمترین جابجایی حاصل از اجلاس آیورا آن است که سهم آسیا در اقتصاد جهانی بیشتر خواهد شد و سهم انتلاتیکی‌ها در منطقه کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: تفکر ایجاد اتحادیه همکاری منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند مبتنی بر آینده‌نگری توسعه منطقه و آسیای میانه است که ۲۰ کشور مهم اطراف اقیانوس هند از سه قاره آفریقا آسیا و اقیانوسیه در این اتحادیه دور هم جمع شده‌اند.

جهانگیری اذعان کرد: کشور های زیر مجموعه این اتحادیه اعم از بخش خصوصی و مناطق آزاد و سایر سازمان‌هایی که می‌توانند در توسعه کارهای اقتصادی مشارکت داشته باشند و برگزاری چنین اجلاس‌هایی را برنامه‌ریزی کنند لذا امید است بتوان در پیشبرد اهداف عالی این اتحادیه نقش موثری ایفا کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش درآمد سرانه مردمی که در حاشیه اقیانوس هند زندگی می‌کنند از مهمترین اهداف کشورهای عضو آیورا است و اجلاس چابهار نیز می‌تواند در این راه تاثیر بسزایی بگذارد.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: باید با تقویت همکاری‌های علمی آموزشی، فناوری و تحصیلات برای سرمایه‌گذاری و حضور موفق‌تر بخش خصوصی در الویت توجه جدی داشت لذا در همین راستا ایران آمادگی دارد تا در بخش اصلی فعالیت‌های اقتصادیش به شرق نگاه کند و با کشورهای اطراف اقیانوس هند تعاملات و معاملات بیشتری داشته باشد.

وی افزود: ایران پتانسیل و ظرفیت‌های فراوان دارد که برخورداری از ۸ درصد ذخایر نفتی و ۱۸ درصد ذخایر گازی یکی از مهمترین کشورهایی است که منابع فراوانی دارد و در ذخایر معدنی نیز  جزء ۱۰ کشور اول است همچنین ایران از نیروی جوان و تحصیل کرده نیز برخوردار است به گونه‌ای که با داشتن بیش از ۴ میلیون دانشجو موقعیت استراتژیکی را برای همه کشورهای اطراف ایقانوس هند فراهم کرده تا با بهره‌گیری از این پتانسیل‌ها ترانزیت کالا و توسعه صادرات داشته باشند.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه امروز شرایط توسعه فراهم شده و بعد از توافق هسته‌ای کشور بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری است خاطرنشان کرد: امروز در بخش نفت گاز و پتروشیمی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار و در بخش صنایع معدنی و پتروشیمی ده‌ها میلیارد دلار پیش بینی شده که در طول سال های آینده در ایران انجام می‌شود و این مقوله فرصت مهمی را برای سرمایه گذاران خارجی  فراهم کرده است.

وی ادامه داد: مناظق آزاد ایران از ویژگی‌های بالایی برخوردار هستند و چابهار نیز نقطه مهم و استراتژیک ایران برای ارتباط با آب‌های آزاد به شمار می‌رود که برای آن نیز برنامه‌های مهم توسعه‌ای پیش‌بینی  شده است امیدواریم کشورهای اطراف اقیانوس بخصوص هندوستان که علاقه‌مند به کار با آسیای میانه هستند برای سرمایه‌گذاری وارد عمل شوند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: خط لوله گاز به زودی به چابهار متصل خواهد شد و با انتقال گاز طبیعی نیز واحدهای پتروشیمی در محل مستقر می‌شوند همچنین راه آهن چابهار به آسیای میانه نیز به زودی متصل می‌شود که با توجه به این برنامه‌های امید است در این اجلاس بتواند به توافق‌های بزرگ رسید و همکاری‌های مهمی حاصل شود، علاوه بر آن باید جاذبه‌هایی فراهم شود که آسیا کانون توسعه دنیا شود./

نظر شما