شناسهٔ خبر: 22444 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

احتمال امضای توافقنامه سرمایه گذاری هند در چابهار قوت گرفت

اسکله بندر چابهار منابع مطلع در وزارت کشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند اعلام کرد «نارندرا مودی» نخست وزیر هند روز پنجشنبه از «نیتین گادکاری » وزیر کشتیرانی خواسته است که وی را در سفر به ایران همراهی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ایرنا، برخی از صاحبنظران و کارشناسان دعوت «گادکاری» برای همراهی نخست وزیر در سفر به ایران را نشانه مثبتی از احتمال امضای توافقنامه سرمایه گذاری در چابهار در این سفر می دانند.

وزیر کشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند در ترکیب هیات اعزامی همراه «مودی» تا روز پنجشنبه قرار نداشت.

یاداشت تفاهم سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در بندر چابهار اردیبهشت ماه سال گذشته به امضای «نیتین گادکاری » وزیر کشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند و «عباس آخوندی » وزیر راه وشهرسازی کشورمان رسید.

روزنامه «نیو ایندین اکسپرس» روز جمعه در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشت قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار در دستور کار نخست وزیر این کشور از ایران قرار دارد و به همین علت از «گادکاری » برای همراهی مودی دعوت شده است .

سفر دو روزه «نارندرا مودی » نخست وزیر هند از دوم خرداد به تهران آغاز می شود.

انتظار می رود در سفر «مودی» به ایران قرارداد سه جانبه ترانزیت بین ایران، هند و افغانستان در مورد بندر چابهار نیز امضا شود.

این قرارداد امکان دسترسی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و بدون نیاز به عبور از پاکستان را ممکن می کند.

دولت هند یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری از طریق بانک صادرات و واردات این کشور برای توسعه بندر چابهار اختصاص داده است .

بندر چابهار در خارج از خلیج فارس واقع شده است و به گسترش تجارت دریایی در منطقه کمک می کند.

مذاکرات در خصوص توسعه این بندر در سال ۲۰۰۳ آغاز شد ولی اجرای آن به دلایل مختلف تاکنون به تاخیر افتاد است .

یادداشت تفاهمی بین ایران و هند در ماه می سال ۲۰۱۵ در دیدار« نیتین گادکاری»به ایران امضا شد .

براساس این یاداشت تفاهم، هند با سرمایه گذاری ۸۵.۲۱ میلیون دلاری در احداث و توسعه دو اسکله ،آن ها را برای مدت ۱۰ سال اجاره می کند.

مالکیت این تجهیزات در پایان این دوره ۱۰ ساله یا یک دوره طولانی تر به طرف ایرانی واگذار خواهد شد.

براساس این یادداشت تفاهم، این اسکله ها حداکثر ۱۸ ماه بعد از امضای قرارداد عملیاتی می شود.

شرکت ویژه 'ایندیا پورتس گلوبال' (the India Ports Global Private Liminted)، یک شرکت مشترک بنیاد بندر جواهر لعل نهرو و بنیاد بندر کاندالای هند این دو اسکله را اداره می کنند.

نظر شما