شناسهٔ خبر: 22538 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عصر امروز انجام شد

موافقت‌نامه تأسیس کریدور چابهار با حضور سران ایران، هند و افغانستان امضا شد

آخوندی چابهار موافقت‌نامه تأسیس کریدور چابهار با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهوری اسلامی افغانستان و نخست‌وزیر هند به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دقایقی قبل با حضور دکتر حسن روحانی و اشرف‌غنی‌ احمد‌زی رؤسای جمهوری ایران و افغانستان و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) به امضا رسید.

بر اساس مفاد این موافقت‌نامه طرف هندی کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار٬ مرزهای میلک٬ ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند. این موافقت‌نامه موجب توسعه تجارت بین سه کشور و عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار و استان‌های مرزی با افغانستان خواهد شد.

این موافقت‌نامه مهم‌ترین توافق بین‌المللی ترانزیتی منطقه به شمار می‌آید و دروازه‌ای برای دسترسی هند به افغانستان و ماورای افغانستان را می‌گشاید. به دلیل اهمیت بالای این موافقت‌نامه ترانزیتی در زمان امضای آن، علاوه بر روسای جمهور سه کشور وزرای حمل و نقل ایران٬ هند و افغانستان نیز حضور داشتند.

این موافقت‌نامه حمل و نقلی و چند وجهی است و در این مسیر ترانزیتی از حمل و نقل دریایی٬ جاده‌ای و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها از حمل و نقل ریلی استفاده می‌شود.

سازمان بنادر برای کالاهای ترانزیتی بندری در مسیر کریدور چابهار تخفیفات بندری ارائه می‌دهد و سازمان راهداری نیز به کامیون‌هایی که به مقصد افغانستان سیر دارند تا ۵۰ درصد تن کیلومتر را کاهش می‌دهد بنابراین تسهیلات لازم دیده شده تا حجم ترانزیت در این مسیر توسعه یابد./

نظر شما