به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد گفت: طبق این سند تفاهمنامه، طرف هندی موظف است ظرف مدت چهار ماه طرح تامین مالی مناسب پروژه را از منابع خود ارایه و به تصویب مراجع ذیصلاح از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برساند.
وی خاطر نشان کرد: در صورت تصویب طرح تامین مالی، مقرر شده اسناد مهندسی مورد نیاز برای ارایه پیشنهاد فنی- مالی طرح از سوی طرف هندی ظرف مدت سه تا چهار ماه ارایه شود و به تصویب کارفرما برسد، سپس ظرف مدت دو ماه فرایند توافق قیمت قرارداد دنبال خواهد شد و طول مدت کل این فرآیند ۱۰ ماه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به فعال بودن پیمانکار ایرانی در پروژه گفت: در حال حاضر پیمانکار ایرانی در پروژه مشغول به فعالیت است اما به دلیل محدودیتهای بودجه روند پیشرفت کار به کندی صورت میگیرد. بنابر این تفاهمنامه مقرر شده در صورتی که طرح تامین مالی طرف هندی مصوب شود، قرارداد پیمانکار ایرانی به عملیات زیرسازی محدود خواهد شد و طرف هندی موظف به تامین مالی طرح در حوزه زیرسازی و روسازی، تامین کالا و اجرای عملیات میشود.
نورزاد با اشاره به نقش این خط آهن در اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه راهآهن عنوان کرد: این خط آهن به طول ۶۱۰ کیلومتر موجب ایجاد مسیر جدید تمام ریلی در کریدور ترانزیت بینالمللی شمال- جنوب میشود و پیش نیاز احداث کریدور ترانزیت تمام ریلی شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد اقیانوسی متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت مناسب عملیات اجرایی حدفاصل چابهار- ایرانشهر تامین مالی پروژه را در سالجاری ضروری دانست و افزود: در بخش جنوبی مطالعات مسیر، پلهای رودخانهای به همراه تونلها به طور کامل انجام شده است و عملیات مطالعات ایستگاهها، روسازی و علایم ارتباطات در حال انجام است، در حال حاضر حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر سابگیرد شده و ۲۳۰ کیلومتر از مسیر در دست اجرا است. طرح راهآهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان از اسکله شهید بهشتی چابهار شروع و پس از عبور از نیکشهر، ایرانشهر، خاش به زاهدان منتهی میشود./
نظر شما