شناسهٔ خبر: 22582 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در سمینار بررسی هزینه‌های تصادفات رانندگی مطرح شد؛

گامی برای کاهش هزینه‌های تصادفات رانندگی/ رعایت دقیق آیین‌نامه‌های مرتبط با ایمنی در زمان ساخت پروژه‌ها

جلسه سمینار بررسی هزینه‌های تصادفات رانندگی با هدف پیوند میان حوزه های علمی و اجرایی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سمینار هزینه های تصادفات رانندگی در تئوری و کاربرد با حضور دکتر خادمی عضو هیئت مدیره و معاون ساخت و توسعه راهها، دکتر یوسف مولایی مشاور وزیر در امور حقوقی، دکتر مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه زیرساخت های حمل و نقل برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون ساخت و توسعه راهها ضمن اشاره به چالش تصادفات رانندگی در کشور، راه حل مقابله با آن را برنامه ریزی دقیق و علمی دانست و اظهار امیدواری کرد تا بتوان با تکیه بر ظرفیت دانشگاه‌ها، چالش‌ها را شناسایی و در راه رفع آنها گام برداشت.

خیراله خادمی افزود: کل بار جابجا شده در کشور ۳۸۵ میلیون تن است که تنها ۹ درصدآن توسط ریل حمل می شود. از سوی دیگر از حدود ۱۹۰ میلیون مسافر در سال بیش از ۹۰ درصد آن از طریق جاده ها جابجا می شوند. بنابراین سهم عمده حمل و نقل کشور بر عهده جاده ها است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده ۷۵ درصد بار و مسافر کشور از ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی عبور می‌کنند که از این میزان ۱۵ هزار کیلومتر آن بزرگراه و ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن آزادراه و مابقی راه اصلی است.

خادمی ۵۰ درصد آمار تصادفات رانندگی را ناشی از تصادفات رخ به رخ اعلام کرد و گفت: بایست با تبدیل راههای اصلی به بزرگراه‌ها و آزدراه‌ها این آمار را کاهش دهیم .

وی افزود: وجود ۲۰ هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی هزینه‌های بسیار سنگین مادی و معنوی را به کشور تحمیل می‌کند که بودجه ۴۰هزار میلیارد ریالی توسعه راه‌ها در مقابل آن ناچیز است و بایستی این بودجه به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

در ادامه جلسه مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از دکتر نورزاد معاون وزیر و معاونان و مدیران شرکت ساخت و توسعه به خاطر توجه ویژه به مسئله ایمنی و برگزاری سمینارها، همایش ها و کارگاه های آموزشی حول این محور تقدیر کرد و گفت: قرار است دفتر ایمنی در شرکت ساخت ایجاد شود که این مسئله با رعایت بیشتر دستورالعمل های جهانی مرتبط با ایمنی راهها در طول مراحل طراحی و ساخت انواع راهها کمک ویژه ای خواهد کرد.

مرتضی باقری تدقیق آیین‌نامه‌های ایمنی در زمان ساخت را امری رایج در کشورهای توسعه یافته دانست و گفت: رعایت این نکات در زمان طراحی و ساخت پروژه‌ها امری مهم و البته هزینه‌بر است که باید در برنامه‌ریزی‌ برای توسعه زیرساخت‌ها در ایران نیز ملاک قرار گیرد و شایان ذکر است که این هزینه‌ها در برابر هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی عدد قابل توجهی نیست.

سپس دکتر آیتی استاد دانشگاه فردوسی مشهد به ارائه تحقیقات خود در رابطه با هزینه های تصادفات رانندگی در ایران پرداخت.

آیتی در خصوص ضرورت تعیین هزینه تصادفات گفت: به منظور تصمیم‌گیری در جهت تعیین نیازهای مالی برای جلوگیری از تصادفات و به حداقل رساندن تعداد و شدت آنها، به منظور استفاده در برنامه‌های مختلف ایمن‌سازی،  همچنین به منظور تخصیص بهینه منابع محدود موجود و نشان دادن بار سنگینی که تصادفات بر دوش جامعه، به طور کلی و بر دوش خانواده‌های آسیب دیده از حوادث رانندگی وارد می‌‌کند و برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، محاسبه هزینه تصادفات بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی بر طبق تحقیقات صورت گرفته اظهار داشت: در هر سال بیش از ۱۰ برابر بودجه مصوب ساخت و نگهداری راه‌های کشور، از طریق ضایعات اقتصادی تصادفات جاده‌ای برون شهری به کشور صدمه وارد می‌شود.

آیتی هزینه تصادفات درون شهری را دو برابر بیشتر از هزینه صدمات وارده به وسایل نقلیه برون شهری دانست و عنوان کرد: بر طبق تحقیقات صورت گرفته در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶در تصادفات درون شهری درصد تصادفات جرحی از ۱۲/۷ در سال ۸۳ به بیش از دو برابر در سال ۸۶ یعنی ۲۷/۷۳ درصد افزایش یافته در حالی که در تصادفات برون شهری این درصد تقریبا ثابت مانده است.

وی تاکید کرد: عمده صدمات و هزینه‌های حمل و نقل مربوط به حمل و نقل جاده‌ای است. ۸۳ درصد هزینه‌های کاهش سلامت و تخریب محیط زیست مربوط به کامیون‌ها و اتومبیل‌های سواری، ۱۴ درصد مربوط به حمل و نقل هوایی و تنها ۲ درصد مربوط به حمل و نقل ریلی است./

نظر شما