شناسهٔ خبر: 22934 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات نشست هم‌اندیشی بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان با معاون وزیر راه و شهرسازی

تاکید مظاهریان بر ارزیابی سازمان با دو پیمانه رضایتمندی مردم و اعتماد اعضا/ بازرسان، امین اعضا و دیده‌بان سازمان هستند/ ضرورت شفافیت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و عدم دخالت دستگاه‌های مجری

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر ارزیابی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با دو پیمانه اعتماد اعضا و رضایتمندی مردم گفت: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید با شفافیت و بازرسی صحیح، شرایطی را فراهم کنند که خواست وزیر راه و شهرسازی مبنی بر شفافیت سازمان‌ها و عدم دخالت دستگاه‌های مجری و سایر ارگان‌ها محقق شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم اندیشی بازرسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌های سراسر کشور ۱۱ خردادماه ۹۵ در حالی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که بیش از یک‌ماه به زمان انتخابات شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور باقی مانده است و این فرصت مغتنمی است تا عملکرد سازمان‌ها ارزیابی شود و انتخابات پیش‌رو در بهترین شکل خود از منظر اجرای قانون برگزار شود.

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست بازرسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور با اعلام اینکه این نشست‌ها برای ارتباط بیشتر و بهتر سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با وزارت راه و شهرسازی است گفت: بازرسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در حقیقت امین سازمان و اعضایی هستند که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد و با مشکلات متعددی نیز در عرصه ساخت و ساز روبه روست. معتقدم حضور و هم‌فکری افراد عضو، بازرسان و سوالاتی که مطرح می‌شود راهی برای متشکل‌تر شدن جمع خواهد بود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در تدارک برنامه‌هایی برای ارتباط هرچه بیشتر اعضا و بازرسان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور است، افزود: اعضا و بازرسان سازمان‌های نظام مهندسی قطعا می‌توانند با هم‌فکری یکدیگر و قبول مسئولیت‌هایی که برعهده دارند، به دلیل آنکه در بطن امور هستند، از یکدیگر بیاموزند و تبادل‌تجربه داشته باشند و این سلسله برنامه‌ها و نشست‌ها نیز در همین راستا تشکیل می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این واقعیتی است که آسیب‌شناسی سازمان‌های نظام مهندسی و مشکلاتی که هرکدام از آنها دارند را شما بازرسان بهتر از هرکسی می‌شناسید و درک می‌کنید و تعامل و هم‌کفری با شما بازرسان می‌تواند به کاهش و محدود کردن مشکلات منجر شود.

مظاهریان ادامه داد: مشکلات و گره‌هایی که در ستاد وجود دارد می‌توانند محدود شده و کاهش یابند و یکی از راهکارها، عمومی‌سازی Generalize)) در یک سازمان مثل سازمان نظام مهندسی استان تهران است. همچنین باید توجه داشته باشید که هر زمان نام نظارت مطرح می‌شود مقاومت افراد زیاد می‌شود و بازرسان هستند که در مقام آگاهی‌بخشی می‌توانند به مقاوم‌شدن سازمان کمک فراوانی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید به قدری قوی شوند که کسی حق دخالت نداشته باشد و این اقدامی است که در درجه اول برعهده بازرسان است که می‌توانند با بازرسی شایسته این مهم را تقویت کنند. زیرا تا زمانی که نظارت و بازرسی به نحو شایسته‌ای انجام شود، همه چیز شفاف باشد و هیچگونه نقطه ضعفی هم وجود نداشته باشد هیچکس اجازه دخالت به خود نخواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها به عنوان مجری در حال حاضر یکی از خطرهای بیرونی هستند گفت: شهرداری‌ها و هیچ نهاد دیگری به عنوان مجری حق ندارند در امور سازمان‌ها دخالت کنند و سازمان های نظام مهندسی ساختمان باید با شفافیت و بازرسی صحیح، شرایطی را فراهم کنند که خواست وزیر راه و شهرسازی مبنی بر شفافیت سازمان‌ها و عدم دخالت دستگاه‌های مجری و سایر ارگان‌ها محقق شود.

مظاهریان با تاکید بر اینکه مجموعه وزارت راه و شهرسازی و دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای قصد دخالت ندارد گفت: وزارت راه و شهرسازی در مورد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به عنوان دستگاه بالادستی از وظایف نظارت خود کوتاه نمی‌آید. فکر می‌کنیم قانون وظیفه نظارتی را برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته است بنابراین باید نسبت به آن پابرجا باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تمامی تلاش ما تبعیت از قانون و اجرای صحیح آن است. قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان که ۲۰ سال پیش تدوین شد قانونی خوبی در زمان خود بود که هنوز هم ظرفیت‌های فراوانی دارد و در عین‌حال، باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که قانون راه‌هایی را برای خود پیش‌بینی کرده است.

مظاهریان افزود: تقریبا همه اعتقاد دارند انتخاب بازرس باید فرآیند مستقل‌تری داشته باشد و ما معتقدیم که بازرسان دیده‌بانان سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند. اگر پیش‌تر برخی از تصمیم‌گیری‌ها از بالا به پایین بودند امروزه این روند از طریق مشارکت و نظارت دقیق و شایسته بازرسان در مدت زمان کوتاهتری انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملکرد بازرسان مانند دایرکتور گاز است و باید در هنگام خطر موقعیتی ایجاد کند که همه از آن باخبر شوند گفت: باید نقش بازرسان در بازرسی صحیح، توانمندسازی شده و به رسمیت شناخته شود. معتقدیم در موارد قانونی اگر اصلاحی مورد نیاز است صورت بگیرد و ما بتوانیم از طریق پایش سازمان‌هایی با دو پیمانه اعتماد اعضا به سازمان و رضایتمندی به مردم را داشته باشیم زیرا این آسیب شناسی واردی است که در حال حاضر به سازمان نظام مهندسی ساختمان وارد است.

مظاهریان ادامه داد: همچنین آسیب دیگری که به سازمان نظام مهندسی ساختمان وارد است این است که برخی از اعضای سازمان به برخی از سازمان ها و ارگان ها وابسته اند و اعتبار خود را از آنها می گیرند که این مساله می تواند فضای بی اعتمادی را ایجاد کند و بازرسان می توانند با شفافیت و نظارت درست این اعتماد را برگردانند.

وی گفت: میزان رضایتمندی مردم به عنوان پیمانه دومی که بازرسان باید به آن توجه کنند مسئولیتی است که اعضا برعهده دارند. متاسفانه در حال حاضر مردم از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها رضایتمندی ندارد و اگر از شهروندان بپرسید که سازمان را چگونه می‌بینند قطعا بخشی از پاسخی که خواهند داد اینگونه است که یک تشکیلات صرفا اداری است. در حالی که قرار بود سازمان های نظام مهندسی ساختمان به عنوان مرجع تخصصی در زمینه ساختمان فعالیت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نگاه شهروندان و مردم به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها باید اینگونه باشد که این سازمان بالاترین مرجع تخصصی در زمینه ساختمان است و فعالیت های ساخت و ساز در این سازمان به حرفه‌ای‌ترین شکل دنبال می‌شود.

مظاهریان خاطرنشان کرد: ما در مورد سازمان های نظام مهندسی ساختمان به ساختار نیاز داریم. ساختاری که امین مردم باشد و میزان رضایتمندی را در آنها افزایش دهد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آماری که چندی پیش از میزان نارضایتی مردم منتشر شده بود که ابتدا بانک‌ها و سپس شهرداری را در آمار میزان نارضایتی شهروندان قید کرده بود گفت: نیازمند این هستیم تا در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان خودکنترلی داشته باشیم و این تصور صحیح را در اذهان عمومی با عملکرد خود ایجاد کنیم که می‌توانند خدمات شایسته نظام مهندسی را از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها دریافت کنند.

وی در پایان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان نقدهایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا از طریق نقد است که می توان پیشرفت حاصل کرد. ما معتقدیم سازمان نظام مهندسی ساختمان که خانه همه مهندسان به شمار می رود باید مرتب، منظم و سلامت باشد. /

نظر شما