شناسهٔ خبر: 22998 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته گذشته

تعیین نیاز تعداد واگن‌های مسافربری/ مذاکرات برای بهره‌بردای حداکثری از ظرفیت‌های ریلی ترکمنستان، قراقستان و آذربایجان/ افزایش درآمد از راه ترانزیت کالا با استفاده از خطوط ریلی

دو خطه کردن راه آهن بافق-یزد-میبد-اردکان-اصفهان-زرین‌شهر برنامه ریزی برای برگزاری بیست و هفتمین سالگرد درگذشت امام خمینی (ره)، تعیین نیاز واگن‌های مسافربری از سوی مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا و طریق تهیه آنها،  مذاکرات برای بهره‌بردای حداکثری از ظرفیت‌های ریلی ترکمنستان، قراقستان و آذربایجان شماری از مهمترین سرفصل‌های ریلی را تشکیل داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی برای پیشبرد سیاست توسعه ناوگان ریلی کشور با مشارکت بخش خصوصی،  افزوده شدن ۴ هزار و۷۳۱ کیلومتر راه آهن در دست ساخت به خطوط ریلی کشور و میزان پیشرفت راه‌اهن قزوین-رشت-استارا از مهمترین خبرهای هفته‌ای که گذشت را تشکیل دادند.

اهم اخبار حوزه صنعت ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

به مناسبت بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) انجام شد:

استقرار ۸۰۰ نفر نيروی بسيج راه آهن برای امانتداری زائران حرم مطهر

تردد ۶ رام قطار فوق‌العاده در ايام سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در روزهای ۱۳ تا ۱۵ خرداد

سیدحسن موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا  گفت:

ضرورت تولید واگن مسافری در ۳۵ سال آینده  ۴۰۰۰ واگن است.

شرکت رجا  نزدیک به ۱۰ سال است که واگن خریداری نکرده است. در حال حاضر واگن هایی با عمر ۵۰ سال تا ۳۲ سال داریم و برای ۵ سال آینده ۱۵۰۰ واگن جدید نیاز داریم .

رجا در بودجه امسال در نظر  دارد که ۷۰۰ واگن خریداری کند که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه نو و ۲۰۰ دستگاه دست دوم خواهد بود.

آنه محمد کوسه غراوی عضو هیات مدیره راه‌آهن در همایش معرفی ظرفیت‌های اینچه برون در کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان گفت: 

دولت تدبیر و امید اهتمام زیادی به استفاده از خطوط راه آهن برای حمل و نقل کالاها دارد که این توجه منطقی منجر به افزایش درآمدها شد. 

سال ۹۲ ترانزیت انواع کالا توسط راه آهن ۵۳۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۴ به یک میلیون و ۵۴۶ تن رسید.

سودآوری هر تن ترانزیت کالای خارجی معادل چند تن ترانزیت داخلی است که این تفاوت درآمدی می‌تواند فعالان اقتصادی را به تمرکز بیشتر برای جابه جایی کالاهای خارجی ترغیب کند

جزئيات پيشرفت فيزيکی قطار حومه‌ای شهرهای جديد از سال۹۲ تا ۹۴:

در دو سال اخیر شرکت عمران شهرهای جدید با استفاده از منابع داخلی خود، پروژه قطار حومه‌ای هشتگرد را با ۲ برابر پیشرفت به میزان ۸۳درصد، بهارستان را با حدود ۳برابر به ۳۶درصد، گلبهار با حدود ۶ برابر پیشرفت به ۲۴.۵۵ درصد و فولادشهر را با حدود ۳ برابر به ۱۶.۱۰درصد رسانده است.

بابک احمدی معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: 

راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مشوق های قانونی درصدد است هرگونه سرمایه گذاری در بخش ریلی کشور را اقتصادی کند.

توافق با صندوق توسعه صادرات روسیه برای تولید پنج هزار دستگاه واگن باری در داخل کشور با تامین منابع مالی لازم

بر اساس سیاست توسعه ناوگان ریلی کشور با مشارکت بخش خصوصی راه آهن انجام سرمایه گذاری ۳۵۶هزار و ۶۹۸ میلیارد ریالی در این زمینه پیش بینی شده که قرار است ۵۶ درصد آن توسط بخش خصوصی و ۴۴ درصد آن از سوی دولت انجام شود.

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه  گفت

خط آهن آذربایجان به مرز ایران خواهد رسید ومذاکرات برای خط آهن آستارا – رشت نیز آغاز شده است.

کریدور شمال به جنوب نیز جزو برنامه‌هاست و مقدمات آن به خوبی در حال انجام شدن است.

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه سفر به قزوین برای بازدید از پروژه راه‌آهن قزوین به رشت گفت:

موقعیت ویژه ایران در جهان و خاورمیانه موجب شده در حمل و نقل بین‌المللی از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار باشیم. 

در حال حاضر در شبکه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور دارای ۱۰هزار و ۱۷۱ کیلومتر راه‌‌آهن، ۲ هزار و ۳۱۶ کیلومتر آزاد راه، ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه و ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی هستیم که با اضافه شدن ۴ هزار و۷۳۱ کیلومتر راه آهن در دست ساخت، هزار و ۱۱۶ کیلومتر آزاد راه و ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و نیز ۳ هزار کیلومتر راه اصلی در سال‌های آینده شاهد تحولی عظیم در این حوزه خواهیم بود.

۹۲درصد زیرسازی این شبکه از قزوین تا رشت انجام شده و ۴۰ کیلومتر از نوسازی و ریل سازی تکمیل شده و از سمت رشت هم ۲۰ کیلومتر به پایان رسیده است.

طی یک دوره چهارساله مدیریت متمرکز در اداره کل راه آهن استان قم انجام شد: 

هم اکنون در استان قم روزانه بیش از ۵۰ رام قطار مسافری و ماهانه بیش از ۲۵۰ واگن باری تردد می‌کنند که این حجم از ترافیک ریلی، معادل تردد روزانه ۶۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۴۰۰ دستگاه تریلر است. به عبارت دیگر عملکرد راه آهن استان قم روزانه موجب حذف بیش از ۲۰۰ دستگاه خودروی سنگین از خطوط مواصلاتی جاده‌ای استان و کشور است.

طرح برقی سازی و افزایش سرعت ناوگان ریلی راه آهن قم-اراک با مشارکت راه آهن ایتالیا و پروژه راه آهن پرسرعت تهران-قم-اصفهان با ۶۵ درصد پیشرفت در زیرسازی قطعه قم-اصفهان افق روشنی از توسعه ریلی استان را ترسیم می‌نماید.

برچسب‌ها:

نظر شما