شناسهٔ خبر: 23279 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اسعدی سامانی مطرح کرد:

اوضاع پس از برجام می‌تواند صنعت هوانوردی کشور را متحول کند/ OFAC نمی‌تواند مانع معامله با ایرباس شود/ بخش‌خصوصی خریدار لاشه هواپیماهای اسقاطی است

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است با نهایی شدن مذاکرات شرکت های هواپیمایی ایرانی با شرکت‌های لیزینگ کننده هواپیما می‌توان امید داشت این بحث نهایی شود، هرچند هنوز صحبت‌های فعلی در حد مذاکره است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی مذاکرات خود را با شرکت های هواپیما ساز در چند محور مختلف آغاز کردند و هنوز این مذاکرات ادامه دارد.

به گفته وی بحث لیزینگ هواپیما نیز جز همین گزینه‌هاست که می‌تواند در آینده نزدیک به ما در تامین هواپیماهای جدید کمک کند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های لیزینگ هواپیما همچنان ادامه دارد، گفت: فرصت به وجود آمده پس از برجام برای ما شرایطی را به وجود آورده که می‌تواند اوضاع صنعت هواپیمایی کشور را متحول کند و گزینه‌ای مانند لیزینگ نیز قطعا در همین چارچوب تعریف می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایسنا گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مذاکرات برای لیزینگ هواپیما را در کنار مذاکره مستقیم با ایرباس و بویینگ دنبال می کنند. پس از آنکه پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس جدید بسته شد، دیگر ایرلاین‌ها نیز کار خود را برای عقد قرارداد با شرکت‌های هواپیماساز ادامه داده‌اند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این برنامه‌ها به نتیجه‌ای قطعی برسد.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان در طول سال‌های گذشته بحث خرید مستقیم هواپیما را از دستور کار خود خارج کرده‌اند و بخش عمده‌ای از هواپیماهای فعال‌شان یا اجاره و یا اجاره به شرط تملیک – لیزینگ – هستند.

با وجود صحبت‌هایی که مبنی بر آغاز به کار شرکت‌های لیزینگی هواپیما در ایران مطرح شده، هنوز قانون تاسیس شرکت‌های هواپیمایی جدید بر لزوم ملکی بودن بخشی از ناوگان شرکت‌ها تاکید دارند و این امر لیزینگ را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

OFAC نمی‌تواند مانع معامله با ایرباس شود/ بخش خصوصی خریدار لاشه هواپیماهای اسقاطی است 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه گشایش‌هایی در بحث مشکلات بانکی و مالی قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس در حال انجام است، اظهار داشت: مذاکره کنندگان در تلاش هستند پایه پولی این معامله بر اساس یورو تنظیم شود.

مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: به دنبال برخی از تحریم‌های اعمال‌شده از ‌سوی آمریکا، ایران نمی تواند معامله دلاری با شرکت هایاین کشور داشته باشد و بخشی از سهام ایرباس هم متعلق به آمریکا است، اما گروه مذاکره کننده در تلاش هستند که پایه پولی این معامله را تغییر دهند که با این اقدام، مشکل مالی و بانکی قرارداد تاریخی با ایرباس حل می شود.

اسعدی سامانی تاکید کرد: با چند بانک رای زنی هایی انجام شده تا پس از تغییر پایه پولی معامله و رفع این مشکل، پروسه مالی معامله از طریق این بانک ها انجام شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس، به ایلنا گفت: براساس توافقات برجام به طور قطع اوفک نمی‌تواند مانعی برای قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران ایجاد کند و از همه مهمتر اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران وجود ندارد.

او تاکید کرد: این تعللی هم در انعقاد قرارداد نهایی با ایرباس و ورود هواپیماهای جدید صورت گرفته غیرمنطقی است.

اسعدی سامانی درباره خرید هواپیما از شرکت بویینگ گفت: طبق سند چشم‌انداز ناوگان هوایی ایران به ۵۰۰ فروند هواپیمای نو نیاز دارد و بخشی از این نیاز هم از طریق شرکت بویینگ تامین می‌شود. نمایندگان شرکت بویینگ به ایران آمدند و بطور مستقیم با ایرلاین‌ها داخلی به مذاکره پرداختند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: شرکت‌ها به دنبال افزایش ناوگان و نوسازی ناوگان خود هستند و در مذاکره با بویینگ هم به نتایجی رسیده‌ایم.

اسعدی سامانی همچنین درباره شروع اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر اظهار داشت: از چندی پیش نسبت به جمع آوری و اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر به ایرلاین‌ها هشدار داده شده بود که ایرلاین‌ها هم در حال حاضر عملیات اسقاط را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به تعداد هواپیماهای زمین‌گیر قابل اسقاط افزود: در حال حاضر ۲۰ فروند توپولف زمین‌‌گیر وجود دارد و  تعدادی هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی فوکر ۲۸ در فرودگاه‌ها وجود دارد که باید اسقاط شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ارزش لاشه این هواپیماها را کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌کنند، گفت: از آلومینیوم لاشه هواپیماها می‌توان در مصارف دیگری استفاده کرد و چند شرکت بخش خصوصی برای خرید لاشه هواپیماهای زمین‌گیر اعلام امادگی کرده‌اند.

اسعدی سامانی ادامه داد: هر تن از لاشه هواپیماهای زمین‌گیر براساس نوع و مدل هواپیما قیمت خاصی دارد اما استفاده از فلزات آن برای برخی از صنایع صرفه اقتصادی دارد و خریدار آن هستند.

نظر شما