شناسهٔ خبر: 23380 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در جلسه هم‌اندیشی بانوان مطرح کرد:

تغییر ساختارهای فکری جامعه، راه‌حلی برای رفع تمایزات جنسیتی/ برای رسیدن به تعادل در جامعه باید تفاوت‌های جنسیتی را درک کنیم/ نقش زنان مورد غفلت قرار گرفته است

مونا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان تغییر ساختارهای فکری جامعه را راه‌حل دیگری برای رفع مشکلات و تشخیص تمایزات جنسی در کشور دانست و گفت: ما باید برای رسیدن به تعادل در جامعه تفاوت‌های جنسیتی را درک کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مونا عرفانیان در جلسه هم‌اندیشی بانوان درخصوص راهکارها و پیشنهادهای بهینه شدن امور زنان در وزارت راه و شهرسازی و وظایف محول شده به بخش امور بانوان در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: مجموعه اقداماتی که در امور زنان وزارت راه وشهرسازی در حال پیگیری است در دو بخش کلی قابل تفکیک و پیگیری خواهد بود. بخش اول که شاید تاکنون کمتر به آن توجه شده و یکی از خلا‌ءهای موجود در انجام وظایف وزارت راه وشهرسازی به شمار می‌رود؛ بحث رسیدگی به مسائل زنان در حوزه کاربران و احصاء حقوق آنان در چارچوب وظایف وزارت راه و شهرساز ی چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه فضای شهری و مسکن محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: طبق مطالعات انجام شده در این سه بخش، نقش زنان بسیار مورد غفلت قرار گرفته است. در واقع طی دهه‌های اخیر با تغییرات جدی که زنان در عرصه جامعه داشته‌اند هنوز فضای جامعه خودش را مهیا نکرده است و از سویی دیگر ساختار شهری در فضاهای بسته و باز عمومی مانند ترمینال‌ها، سیستم‌های حمل و نقل به نوعی مردانه طراحی شده‌ و مشکلاتی از قبیل امنیت و ایمنی برای زنان باردار و سایر بانوان جامعه به وجود آورده است.

عرفانیان در ادامه بخش دوم مشکلات را مربوط به بحث کارکنان وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: شناخت مسائل و چالش‌های کارمندان در کل بدنه وزارتخانه گام اول ما در این بخش خواهد بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان ضمن اشاره به ظرفیت‌های خوب موجود در این بخش نیز اعلام کرد: تفاوت جنسیت قطعا به عنوان مشکل در جامعه برای زنان محسوب نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد  ظرفیت‌های مثبتی را ایجاد می‌کند. درحقیقت در بعضی موارد و شغل‌ها فقط زنان هستند که می‌توانند در آن نقش داشته باشند که ما از آنها غافل مانده‌ایم.

وی در این‌باره اضافه کرد: تاکنون یکی از مشکلات عمده در حوزه زنان ساعات کاری اعلام شده است ولی ما باید فراتر از این موارد و به مشکلات دیگر رسیدگی کنیم. گاهی اوقات این مشکل و کاهش ساعات کاری باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی بانوان می‌شود.

عرفانیان در ادامه تغییر ساختارهای فکری جامعه را راه‌حل دیگری برای رفع مشکلات و تشخیص تمایزات جنسی در کشور دانست و اظهار کرد: تاکنون زنان را تنها به عنوان یک مسئله و مشکل در جامعه مطرح می‌کنند که در حقیقت این امر نیز هیچ تاثیری در بهبود شرایط زنان و یا بیشتر در بهبود توسعه جامعه نداشته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان  در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: درحال حاضر در ادبیات جهانی بیشتر به تفاوت جنسیت پرداخته و به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهیم در جامعه به تعادل برسیم باید تفاوت‌ها جنسیتی و سهم حضور آنها در هر بخش را درک کنیم.

وی ضمن ابراز امیدواری درخصوص روزی که دیگر احتیاجی به یک بخش برای رسیدگی به امور بانوان در کشور نداشته باشیم گفت: تقلیل‌های اعمال شده علیه زنان باعث شده تا نهادهایی برای احصاء حقوق آنها ایجاد شود. ما باید نگاه خود را به این موضوع فراتر ببریم شاید در برخی موارد مجبور شویم جایگاه مردان را تغییر دهیم تا این تعادل در جامعه برقرار شود.

عرفانیان ارائه تسهیلات در این بخش را با هدف بهبود شرایط یکی دیگر از راه‌حل‌های خوب در این بخش دانست و گفت: ماباید ضمن اولویت‌بندی مسائل و مشکلات شناخت کافی نیز نسبت به نهادهای سیاستگذار و مجری پیدا کرده و مسائل را مورد بررسی قرار دهیم.

این مقام مسئول با تأکید بر بحث آگاه‌سازی و ترویج در این حوزه بیان کرد: خیلی از مشکلات از قوانین و ضوابط به وجود نمی‌آید بلکه از بستر فکری ما ناشی می‌شود. در خیلی از موارد نگاه کل جامعه باید تغییر کند تا مشکلی درست شود./

نظر شما