شناسهٔ خبر: 23424 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار سیستان و بلوچستان:

نظام مهندسی ساختمان می تواند نقش موثری در بهسازی مناطق حاشیه‌ای زاهدان داشته باشد

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نظام مهندسی ساختمان ظرفیت مناسبی برای ورود به حاشیه نشینی دارد و می تواند با استفاده از نیروی متخصص خود طرح هایی را برای بهسازی مناطق حاشیه ای زاهدان تعریف کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی اوسط هاشمی در نشست بررسی مشکلات موجود در روند ساخت و ساز استان و امکان فعالیت مشترک نظام مهندسی با ارگان های دولتی اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در استان، این موضوع به یکی از مهمترین معضل های پیش روی مسئولان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: یک پنجم جمعیت سیستان و بلوچستان در معرض آسیب های اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینی قرار دارند که نظام مهندسی ساختمان می تواند در این زمینه نقش بسزایی داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نظام مهندسی ضامن حیات جامعه بوده و باید به گونه ای عمل کند تا خدمات آن در جامعه قابل لمس باشد.

هاشمی خاطرنشان کرد: ۵۱ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان را روستائیان تشکیل می دهد که باید برای ساخت و سازهای روستایی تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود.

وی افزود: نظام مهندسی ساختمان می تواند نقش مهمی در تنظیم سند توسعه روستاها داشته باشد.

وی بیان کرد: استانداری سیستان و بلوچستان در صورتی که نظام مهندسی با برنامه ای منسجم در مسیر توسعه استان گام بردارد، با این سازمان نهایت همکاری را خواهد داشت.

وی ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان می تواند با تمام مسئولان شهری و روستایی در استان تعامل داشته باشد و با فرهنگ سازی مناسب و اقدامات لازم، زمینه افزایش کیفیت ساخت و ساز را در استان فراهم کند.

رئیس نظام مهندسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: صنعت ساختمان موتور محرکه کشور بوده و حدود هزار شغل به صورت غیر مستقیم با این صنعت همکاری دارند و بودجه ساخت و ساز بخش خصوصی در کشور تقریبا با بودجه عمرانی کشور برابری می کند.

کامبیز نرماشیری تصریح کرد: گرچه ساخت و ساز در کشور و استان رکود داشته اما ساخت وساز در سال ۹۴ در سیستان و بلوچستان نسبت به سال قبل آن پنج درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه های خدمات مهندسی بر مبنای قانون اعمال شده و حتی برای ساخت و ساز در سیستان و بلوچستان تخفیف های گسترده ای در تعرفه ها اعمال شده است.

وی با اشاره به تفاهمنامه ای که سال قبل بین نظام مهندسی ساختمان و استانداری سیستان و بلوچستان منعقد شده است افزود: با وجود پیگیری های انجام شده تاکنون اعتبار لازم برای این تفاهمنامه تامین نشده که امیدواریم استانداری در این زمینه همکاری لازم را انجام دهد.

رئیس نظام مهندسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این سازمان آمادگی لازم برای ارائه خدمات به حاشیه شهر و همکاری در زمینه طرح ریزی برای رفع مسائل حاشیه نشینی شهری را دارد.

نرماشیری تصریح کرد: براساس تفاهمنامه مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا کنون بیش از ۲۰۰ ناظر روستایی دوره دیده آماده فعالیت در بخش ساخت و ساز روستایی در استان هستند.

نظر شما