شناسهٔ خبر: 23439 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رییس اداره راه آهن جمهوری آذربایجان مطرح کرد

بررسی گزینه‌های تامین مالی ساخت خط آهن رشت-آستارا/ اعلام آمادگی جمهوري آذربایجان برای تامین مالی طرح/ حمل سالانه ۵ میلیون تن کالا به اروپای شمالی

آذربایجان رییس اداره راه آهن جمهوری آذربایجان گفت آذربایجان و ایران گزینه‌های تامین مالی ساخت خط آهن رشت - آستارا را بررسی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، جاود قربان‌اف روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی آینس آذربایجان افزود: بنا به محاسبات نهادهای مربوط ایران، ساخت خط آهن رشت - آستارا نیاز به بوجه ۹۰۰ میلیون دلاری دارد .

وی با تاکید بر این که آذربایجان فعلا این محاسبات را بررسی نکرده است ، گفت: ما از ایران درخواست کردیم، اسناد مربوط به این طرح را برای بررسی توسط وزارتخانه های دارایی ، اقتصاد و حوادث غیرمترقبه آذربایجان، به ما تحویل دهند.

قربان اف با اشاره به این که رییس جمهوری آذربایجان در باره کمک به تامین مالی طرح ساخت خط ریلی رشت - آستارا اعلام آمادگی کرده است، افزود: این اسناد بررسی و در باره نتایج آن گزارشی به رییس جمهوری آذربایجان ارایه خواهد شد.

جاوید قربان اف گفت در صورت موافقت رییس جمهوری آذربایجان، این اسناد را برای امضا در جریان سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به آذربایجان که انتظار می‌رود ۸ الی ۱۰ اوت ( برابر با ۱۸ الی ۲۰ مرداد ماه ) صورت گیرد، تهیه می‌کنیم.

رییس اداره راه‌آهن آذربایجان اختصاص وام توسط آذربایجان ، دریافت وام از سوی ایران از منابع مالی خارجی دیگر و یا اختصاص وام بسته را از جمله گزینه های تامین مالی طرح ساخت خط ریلی رشت - آستارا عنوان کرد و گفت: یکی از این سه گزینه بر اساس توافق دو کشور برای تامین مالی این طرح انتخاب خواهد شد .

جاود قربان اف خاطر نشان کرد ، ایران علاقه‌مند به فعالیت مشترک و بصورت برابر شرکت های دو کشور در قالب این طرح می باشد. وی افزود: اجرای کارها در قالب یک شرکت مشترک و یا اعلام مناقصه بین‌المللی از جمله گزینه های اجرای این طرح می باشد .

چگونگی تامین مالی طرح ریلی رشت - آستارا یکی از موضوعات ورد مذاکره در سفر اخیر علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران به باکو بوده است .

ساخت خط ریلی قزوین- رشت - آستارا در قالب تکمیل دالان و حمل و نقل شمال- جنوب موجب اتصال خطوط ریلی روسیه، آذربایجان و ایران خواهد شد.

در حال حاضر در قالب تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب ساخت پل ریلی ۸۲.۵ متری روی رودخانه آستارا در مرز مشترک آذربایجان و ایران، خط ریلی ۸.۳ کیلومتری از ترمینال آستارای آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران و نیز عملیات ساخت ترمینال باری در آستارای ایران ادامه دارد.

در نخستین مرحله بهره برداری از دالان حمل و نقل شمال - جنوب قرار است سالانه ۵ میلیون تن کالا از جنوب شرقی آسیا از طریق خاک ایران، آذربایجان و روسیه به اروپای شمالی و نقاط دیگرقاره و بالعکس انتقال شود .

برنامه ریزی شده است در مراحل بعدی حجم حمل و نقل کالاها در این مسیر به ۱۰ میلیون تن در سال برسد.

نظر شما