شناسهٔ خبر: 23593 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حوزه جاده در هفته‌ای که گذشت؛

لزوم تامین اعتبار ۵۹ هزار میلیاردی برای اتمام ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن کشور/ فعالیت ۱۲۰ جبهه کاری در منطقه یک آزاد راه تهران - شمال

راهسازی حضور وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس دوره جدید، تعیین جزییات بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ بعد از ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی، پیشرفت آزادراه تهران-شمال، بررسی دلایل حادثه‌خیزی جاده‌های استان کرمان و تاکید بر پیشبرد اقتصاد مقاومتی در حوزه راه، از مهمترین سرفصل‌های این حوزه در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه صنعت راه در هفته گذشته به شرح زیر است:

  وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس:

برای ساخت راه‌آهن مشهد - زاهدان از سال گذشته تلاش شده و ماده ۲۱۵ آن اخذ شده است. اما متاسفانه با خشکیدگی منابع بودجه‌ای مواجه هستیم که اگر تامین منابع خارجی صورت گیرد، مشکل این خط آهن حل می‌شود.

در مورد پروژه راه‌آهن غرب کشور و نیز برای اتمام ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن کشور، ۵۹ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و ما برای تک‌تک خط‌آهن‌ها نیاز به جذب سرمایه‌گذار از طریق فاینانس هستیم.

زمانی که سکان وزارت راه و شهرساازی به من سپرده شد، پروژه آزادراه تهران - شمال با گذشت ۱۷ سال از شروع ساخت، تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشت. بزرگ‌ترین لاینینگ ایران در قطعه یک این آزادراه در حال اجراست که یکی از شاهکارهای فنی – اجرایی کشور در این قطعه در دست اجراست و بهار سال آینده افتتاح می‌شود.

امیر امینی معاون برنامه‌ريزی واقتصاد حمل و نقل:

درسال جاری حدود ۳۰۰کیلومتر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان در صورت تایید اعتبار به بهره‌برداری خواهد رسید. از این رقم دویست کیلومتر آن در پروژه‌های مشترک با استان‌های مجاور مثل فارس، خراسان و سیستان و ۱۰۰کیلومتر آن درخود استان و بین کرمان جنوب و شمال تقسیم شده است.

عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

 ۲۳ پایانه مرزی در کشور فعال هستند که تقریبا همه این پایانه ها افتتاح و دارای سالن های تجاری و مسافربری مستقل هستند.

با توجه به رکود اقتصادی، میزان ترانزیت کشور سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن از افزایش چشمگیری برخوردار نبوده است.

مرتضی باقری دستیار و مشاور وزیر راه و شهرسازی:

اساتید و دانشجویان روی موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی کار تحقیقاتی انجام دهند. 

ضرورت استقاده از ظرفیت فرودگاه‌های ۵۰ گانه کشور و ارائه ایده‌های نو برای میزبانی بسیاری از هواپیماهای دنیا و در نهایت درآمدزایی برای کشور ... «انتقال کالاهای ریل پسند از جاده به ریل» منجر به کاهش تصادفات، کاهش حجم ترافیک و آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. 

محمد مهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

آمار جرح فوت و بر اثر تصادفات در استان افزایش داشته است و در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ هفتاد مورد فوتی بیشتر گزارش شده است.

از نظرنوع برخورد و تعداد تصادفات، واژگونی با ۵۷ درصد دارای بیشترین سهم است. ۵۴ درصد فوتی‌های تصادف‌ نیز به واژگونی خودروها مربوط بوده‌اند. 

از ۷۸۷ نفر کشته شده در حوادث جاده‌ای استان، ۱۰۰نفر سرنشین خودروهای افاغنه بوده‌اند

مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال  در تشریح آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال:

۱۲۰ جبهه کاری در منطقه یک آزاد راه تهران - شمال فعال است تا بتوان با تلاش هفت پیمانکار شاغل در این قطعه این منطقه را بهار سال ۹۶ به بهره برداری رساند.

منطقه یک این آزاد راه به طول ۳۲ کیلومتر دارای ۱۶ پل رفت و برگشت و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح آن، فاصله تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

برای تکمیل قطعات دو و سه این آزاد راه بین هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.

برای نصب روشنایی، سیستم های تهویه و اطفاء حریق در تونل های قطعه یک آزاد راه تهران - شمال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.

داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری در جلسه كمیته حمل‌ونقل ستاد مركزی اربعین حسینی:

با توجه به فرصت حدود ۵ ماهه تا مراسم اربعین، هدف مجموعه دست اندركاران و به طور ویژه كمیته حمل‌ونقل ایجاد شرایط و امكانات لازم جهت سفرهای ایمن و راحت زائران و علاقه‌مندان حضور در عتبات عالیه در ایام اربعین حسینی است.

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی:

اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در بودجه ۹۵ نسبت به بودجه مصوب سال گذشته رشد ۲۷ درصدی دارد.

دولت حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری در حوزه عمرانی هزینه می‌کند.

اعتبارات عمرانی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ حدود ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن از جدول بودجه برای راه‌های روستایی اختصاص داده شده است. این در حالی است که این میزان در سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود.

از مجموع ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب سال گذشته وزارت راه و شهرسازی فقط ۲ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافت گفت: اگر کل بودجه ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان امسال وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌های عمرانی محقق شود رشد ۴۰۰ درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته خواهد داشت.

 

نظر شما