شناسهٔ خبر: 23815 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تشریح وضعیت راه‌های روستایی کل کشور/ ساخت ۳۵هزار كيلومتر راه روستايی با ۱۰هزار ميليارتومان اعتبار/ استفاده از بتن آماده در آزادراه اصفهان - شیراز/ بهره‌مندی ۹۱.۵درصدی روستاییان از راه آسفالت

سید حسن میرشفیع جلسه راه روستایی سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در‌ خصوص برنامه آسفالت و احداث ۳۵ هزار کیلومتر راه روستایی، گفت: در مطالعات خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی احداث شود تا برخورداری جمعیت روستایی به۹۷ درصد افزایش یابد كه برای اين منظور ۱۰.۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدحسین میرشفیع در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ۲۰۰ هزار کیلومتر شبکه راه روستایی در کشور داریم که ۱۰۵ هزار کیلومتر آن آسفالت و ۹۵ هزار کیلومتر آن خاکی است که البته این راه‌های خاکی در مناطقی با جمعیت روستایی بسیار پایین است که برخی از آنها راه شبکه‌ای و برخی راه روستاهای زیر ۲۰ خانوار است.

وی با اعلام اینکه حدود ۴ هزار پروژه در روستاها داریم و امروز برخورداری جمعیتی روستاها از راه روستایی ۹۱.۵ درصد است، افزود: در واقع از ۲۱.۵ درصد جمعیت روستایی کشور ۹۱.۵ درصد آنها از راه آسفالت برخوردار هستند و ۹۹ درصد راه دسترسی روستایی دارند.

سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه داریم تا سال آینده برخورداری جمعیتی روستاییان از راه آسفالت به ۹۵ درصد برسد، تصریح کرد: در این باره مطالعات شبکه کامل و نسبت عدم برخورداری شهرستان‌ها مشخص شده‌اند.

میرشفیع با اعلام اینکه دو شهرستان بشاگرد و سرباز از نظر شهرستانی بدترین وضعیت راه روستایی را در دارند، تصریح کرد: این درحالی است که ۶۸ درصد جمعیت روستایی در این مناطق به راه آسفالت دسترسی دارند.

معاون ادامه داد: از نظر استانی نیز بدترین وضعیت راه روستایی در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و شرق هرمزگان است که وضعیت دسترسی روستانشینان در این مناطق به راه روستایی ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است.

سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی هم چنین با اشاره به وضعیت منابع قیر، گفت: امسال هنوز سهمیه قانونی قیر به صورت رسمی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ نشده است بنابراین قیر قرضی دریافت می‌کنیم.

میرشفیع ادامه داد: سال گذشته هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان قیر برای همه بخش‌های وزارت راه مصرف کردیم که شامل روسازی راه‌های اصلی و فرعی، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، مسکن مهر و از این قبیل بود. با این حال امسال مصرف قیر در وزارت راه و شهرسازی کاهش خواهد یافت، این بدان دلیل است که در قانون ۱/۲۴۰ میلیون تن قیر برای ما پیش‌بینی کردند. بودجه هم دیر ابلاغ شده است و فصل کاری کمتر بود، بنابراین درحد سال گذشته نمی‌توانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: رویه بتنی در جاده‌های روستایی صرفه ندارد بنابراین در راه روستایی تثبیت با سیمان را دنبال می‌کنیم و بتن غلطکی در راه روستایی به صورت محدود استفاده می‌شود.

میرشفیع، با اعلام اینکه قرار است ۵۰ کیلومتر بتن آماده در آزادراه اصفهان - شیراز استفاده شود، گفت: در آزادراه‌ها بتن آماده استفاده می‌شود همچنین در پروژه باند فرودگاه مهر‌آباد نیز استفاده شد.

سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه آسفالت و احداث ۳۵ هزار کیلومتر راه روستایی تصریح کرد: در مطالعات خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی احداث شود که برخورداری جمعیتی روستایی را به ۹۷ درصد افزایش می‌دهد. برای اجرای این کار ۱۰.۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی با بیان اینکه سال گذشته از ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار فقط یک میلیارد تومان پرداخت شد، گفت: امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر گرفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود اختصاص نیابد که اینها از محل اعتبارات ملی است.

میرشفیع بیان کرد: برای ارتباط استانی هم از ردیف ماده ۸۰ اختصاص نیافت در واقع ۳ درصد بودجه کشور کنار گذاشته می‌شود تا به نسبت محرومیت شهرستانی توزیع شود که این رقم هم اختصاص نیافت

نظر شما